انبه، پادشاه میوه‌ها خطاب می‌شود که مزه متفاوت و ویژگی‌های درمانی شگفت‌انگیزی دارد.

 ۲۴ خاصیت حیرت‌انگیز این میوه خوشمزه

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، انبه یکی از مغذی‌ترین میوه‌های روی این سیاره است. این میوه که پادشاه میوه‌ها خطاب می‌شود، نه تنها غنی از مواد مغذی است، بلکه مزه متفاوت و ویژگی‌های درمانی شگفت‌انگیزی هم دارد. در واقع انبه نوعی ابرخوراکی محسوب می‌شود. این میوه سرشار از کاروتنوئیدها، به ویژه بتاکاروتن است. بتاکاروتن از بدن در برابر اشعه‌های خطرناک نور خورشید در فصل تابستان محافظت می‌کند. انبه ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم، ویتامین‌های B، منیزیوم، پتاسیم، فسفر، اسید فولیک (فولات)، و روی (زینک) است. در این نوشتار با ۱۸ خواص انبه برای سلامتی آشنا خواهیم شد. با خبرنامه همراه باشید.

۱. جلوگیری از سرطان

انبه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و عصاره‌های پلی فنل است، مواردی که از بدن در برابر سرطان‌های روده‌ی بزرگ، سرطان سینه، ریه، خون (لوسمی)، و پروستات محافظت می‌کنند. پلی فنل‌ها – مواد طبیعی موجود در گیاهان – با گونه‌های مختلفی از ترکیبات در ارتباط هستند که به عنوان عواملی برای ارتقای سطح سلامتی بدن انسان شناخته می‌شوند. این ترکیبات حاوی اسید گالیک، کوئرستین، آستراگالین، ایزو کوئرسیتین، فیستین، متیل گالات و بسیاری از آنزیم‌های دیگر هستند.

مطابق با یافته‌های علمی، انبه بر سرطان‌های ریه، خون، و پروستات تاثیر مثبت دارد، ولی بیش‌ترین اثر آن روی شایع‌ترین انواع سرطان‌های پستان و روده‌ی بزرگ است.هرچند ظرفیت آنتی‌اکسیدانی انبه از نوشیدنی‌های معمولی انگور کم‌تر است، هم‌چنان فعالیت ضد سرطانی‌اش را کاملا به خوبی حفظ کرده است. انبه، از نظر تغذیه‌ای، در میان انواع ابر خوراکی‌ها در جایگاه بالایی قرار دارد. بنابراین، توصیه می‌شود انبه را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید. ترکیبات حاوی انبه نسبت به سایر مواد غذایی دارای قابلیت‌های ضد سرطانی قدرتمندتری هستند.بر اساس مطالعات جدید، انبه علی‌رغم خواص آنتی‌اکسیدانی پایین‌اش، دارای خواص ضد سرطانی قدرتمندی است.

۲. پایین آوردن سطح کلسترول

بالا بودن فیبر محلول، پکتین، و ویتامین C موجود در انبه با پایین آوردن سطح ال‌دی‌ال (کلسترول بد) به کاهش کلسترول بدن کمک می‌کند. ال‌دی‌ال باعث انسداد سرخرگ‌ها می‌شود و می‌تواند به سکته‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی منجر شود.

چربی اشباع شده، کلسترول، و سدیم در میوه‌ی انبه بسیار پایین است. هم‌چنین، انبه منبع بسیار باکیفیتی برای فیبر غذایی به شمار می‌رود. این میوه حاوی پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه‌ی فراوانی است. برخی دیگر از مواد غذایی نیز خواص کاهش دهنده کلسترول دارند.

۳. خواص انبه برای سلامتی؛ تقویت سلامت چشم‌ها

فقط یک فنجان انبه‌ی خرد شده حاوی ۲۵ درصد از ارزش روزانه‌ی مورد نیاز برای ویتامین A است؛ این ویتامین به تقویت قوه بینایی و پیشگیری از شب کوری و خشکی چشم کمک می‌کند. بتا کاروتن، آلفا کاروتن، ویتامین A، بتا کریپتوزانتین و فلاونوئیدهای موجود در انبه به بهبود قوه‌ی بینایی کمک می‌کنند، و می‌توانند از شب کوری و خشکی چشم پیشگیری کنند. انبه حاوی بسیاری از فواید موجود در زردک (هویج) نیز هست. ویتامین A هم‌چنین برای حفظ سلامتی غشای مخاطی و پوست نیز ضروری است.

۴. مبارزه با دیابت

برگ انبه می‌تواند سطوح انسولین را در خون تنظیم کند. مصرف مرتب انبه می‌تواند از افراد در برابر کلسترول بالا و هم‌چنین بیماری دیابت محافظت کند. ۱۰۰ گرم انبه حاوی تقریبا ۷۵ کالری است. انبه‌ی کال حاوی نشاسته است، که با رسیدن این میوه، نشاسته‌ی موجود در آن به قند تبدیل می‌شود.

برای انجام این درمان۴ الی ۵ عدد برگ انبه را در آب بجوشانید؛ اجازه دهید به مدت یک شب در دمای اتاق در آب خیس بخورد. هنگام صبح، این مایع را صاف کنید و به اندازه‌ی نصف لیوان از آن را به صورت ناشتا بنوشید. به علاوه، انبه شاخص گلوکز نسبتا پایینی دارد (۴۱ تا ۶۰)، بنابراین مصرف متعادل انبه سطوح قند خون‌تان را به طور ناگهانی بالا نخواهد برد.

این میوه مملو از فروکتوز است، و این نیز یکی دیگر از فواید این میوه برای مبتلایان به دیابت به شمار می‌رود، زیرا فروکتوز برای سوخت و ساز به انسولین نیاز ندارد، و بنابراین، بیماران مبتلا به دیابت می‌توانند به میزان مشخص از این میوه استفاده کنند.

افراد مبتلا به دیابت می‌توانند انبه را به میزان مشخص به عنوان تنقلات مصرف کنند؛ البته بهتر است این میوه را همراه غذا مصرف نکنند. چنان‌چه بیماران مبتلا به دیابت، مایل باشند همراه غذا میوه مصرف کنند، باید غلات مصرفی‌شان را در آن وعده‌ی غذایی کاهش دهند. مصرف آب انبه به همراه آب آلو، به نسبت برابر، برای کنترل دیابت مفید است.

انبه (به صورت پالپ، قطعات کوچک، یا مکعبی) به میزان۱۰۰ گرم، ۱۵ گرم کربوهیدرات اساسی مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند. این وضعیت برای دیابتی‌ها ضرر ندارد؛ به این معنی که این افراد می‌توانند با خیال راحت ۱۰۰ گرم انبه نوش جان کنند. با وجود این، به یاد داشته باشید چنان‌چه میوه مصرف می‌کنید، باید کربوهیدرات مصرفی‌تان را در طول روز متوقف کنید تا میزان کربوهیدرات مصرفی‌تان در کل روز از میزان توصیه شده بیش‌تر نشود.

۵. بدن را قلیایی می‌کند

از جمبه خواص انبه برای سلامتی، توانایی قلیایی کردن بدن است. اسید تارتاریک، اسید مالیک، و اسید سیتریک موجود در انبه به تنظیم ذخیره‌ی قلیایی بدن کمک می‌کنند. انبه از آن دسته مواد غذایی است که می‌توانند به طور مناسبی باعث ایجاد خاصیت قلیایی شوند و به تنظیم سطح سالم pH بدن کمک کنند.

۶. گوارش را بهبود می‌دهد

این میوه گرمسیری حدود ۲۲ درصد از ۲۵ گرم فیبر مورد نیاز توصیه شده را برای بدن تامین می‌کند؛ فیبر برای سلامت دستگاه گوارش بسیار ضروری است. فیبر شکم و روده‌ها را پر می‌کند، و باعث تحریک انقباضات ماهیچه‌هایی می‌شود که غذا و مواد مغذی را از یک مجرای گوارشی به مجرای دیگر منتقل می‌کنند.

انبه حاوی آنزیم‌هایی برای تجزیه‌ی پروتئین هم است. فیبر موجود در انبه به گوارش و دفع مواد زائد و سموم کمک می‌کند. این راهکارها نیز برای سم زدایی کل بدن عالی هستند.

انبه ۵۶۰ میلی گرم از پتاسیم مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند. پتاسیم به کمک سدیم موجود در رژیم غذایی، به ایجاد تعادل و تنظیم مایعات بدن کمک می‌کند. کمبود پتاسیم می‌تواند به یبوست منجر شود، زیرا باعث به هم خوردن تعادل مایعات بدن می‌شود.

۷. رفع اسیدی شدن معده

انبه برای رفع اسیدی شدن معده مفید است، و آنزیم‌های موجود در آن به تسکین مشکلات سوء هاضمه کمک می‌کنند. انبه حاوی ترکیبات زیست فعالی نظیر استر، تیرین، و آلدئید است که به خوبی به دستگاه گوارش کمک می‌کنند.

۸. رفع اختلالات روده و معده

انبه کال و سبز برای درمان اختلالات روده و معده مفید است. برای بهره‌مندی از این فایده انبه، یک عدد انبه‌ی کال را خرد کنید، یا آن را با استفاده از دستگاه خرد کن به خمیر تبدیل کنید؛ ۱ قاشق غذاخوری عسل و مقداری فلفل سیاه را به آن اضافه کنید. هم‌چنین برای بهبود طعم آن، کمی نمک نیز اضافه کنید. این معجون را به تنهایی یا به همراه غذا میل کنید. این معجون برای درمان سوء هاضمه، اسهال، تهوع حاملگی، دیسانتری (اسهال خونی)، هموروئید، و یبوست بسیار موثر است.

۹. خواص انبه برای سلامتی؛ درمان گرما زدگی

آب انبه‌ی سبز کال در فصول گرم و داغ، شما را خنک نگه می‌دارد. در فصل تابستان، به دلیل تابش اشعه‌های مضر و قوی خورشید و هم‌چنین رطوبت بالا، کلیه‌های انسان مملو از سموم می‌شود؛ در این شرایط، آب انبه‌ی سبز کال بدن‌تان را شاداب می‌کند.

این نوشیدنی مغذی از بدن در برابر اثرات ناخوشایند بادهای داغ و سوزان محافظت می‌کند. این عصاره درمان ساده و بسیار موثری برای گرمازدگی و خستگی شدید ناشی از گرمای زیاد به شمار می‌رود. خوردن انبه‌ی کال به همراه نمک باعث کاهش تشنگی و کنترل کاهش بیش از اندازه‌ی سدیم کلرید و آهن در اثر تعریق بیش از اندازه در سراسر تابستان می‌شود. این ۸ درمان گرمازدگی را نیز در این فصل مد نظر داشته باشید.

۱۱. بهبود تمرکز و قدرت حافظه

انبه بافت‌های عصبی موجود در قلب، ماهیچه‌ها، مغز، و سایر نقاط مهم بدن را تقویت و بازسازی می‌کند. انبه غنی از ویتامین B۶ است که جهت حفظ و توسعه‌ی کارکرد مغز بسیار ضروری است. هم‌چنین، این میوه به پیوند پیام‌رسان‌های عصبی کلیدی که مسئول تعیین خلق و خو و الگوهای مختلف خواب هستند، کمک می‌کند. انبه به مقدار کافی ویتامین B۶ برای بدن فراهم می‌کند.

۱۲. رفع اسهال

یک فنجان آب انبه رسیده را به ۱ الی ۲ قاشق چای خوری آب لیمو، و ۱ قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. هم‌چنین، یک فنجان شیر لخته و ۱ قاشق چای خوری آب زنجبیل را نیز به آن بیفزایید. این ترکیب را روزانه ۲ الی ۳ مرتبه میل کنید تا اسهال را کنترل کنید.

درمان دیگر با استفاده از خواص انبه برای سلامتی این است که پودر پوست درخت انبه (۲۰ گرم) را در یک لیتر آب بجوشانید تا حجم آب به ۲۵۰ میلی‌لیتر (یا گرم) کاهش یابد؛ سپس مقداری نمک را نیز به آن بیفزایید. این جوشانده را بنوشید تا اسهال‌تان معالجه شود.

آنزیم‌های موجود در انبه، از قبیل منگیفرین، کتچول اکسیداز، و لاکتاز روده‌ها را از آلودگی‌ها پاکسازی می‌کنند و به عنوان پادزهری برای تمام اثرات سمی درون بدن شناخته می‌شوند. این آنزیم‌ها هم‌چنین به طور قابل قبولی علیه تمام میکروب‌ها و آسیب‌ها مقاومت می‌کنند.

۱۳. تقویت سیستم ایمنی بدن

انبه حاوی میزان زیادی ویتامین C، ویتامین A، و ۲۵ نوع مختلف از کاروتنوئیدهایی است که دستگاه ایمنی بدن‌تان را سالم و قوی نگه می‌دارند. انبه حاوی بتا کاروتن است که به وفور در هویج نیز یافت می‌شود. این ماده‌ی موجود در انبه برای ارتقای دستگاه ایمنی بدن و تقویت آن مفید است. بتا کاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A آنتی‌اکسیدانی است که از دستگاه‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد مختلفی محافظت می‌کند که به بدن آسیب می‌رساند. از این رو، انبه می‌تواند از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کند.

۱۴. منبع مناسبی از مس است

انبه از مقدار قابل توجهی مس تشکیل شده است. مس به عنوان کو فاکتور بسیاری از آنزیم‌های ضروری بدن شناخته می‌شود؛ آنزیم‌هایی از قبیل سیتوکروم اکسیداز سی و سوپراکسید دیسموتاز (سایر مواد معدنی که به عنوان کو فاکتور برای این آنزیم‌ها شناخته می‌شوند، عبارت هستند از منگنز و روی). مس نیز برای تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری است.

۱۵. آهن دارد

این میوه سرشار از آهن است. افرادی که از کم خونی رنج می‌برند باید انبه را در رژیم غذایی روزانه‌شان قرار دهند. عموما زنان پس از یائسگی ضعیف می‌شوند و باید انبه و سایر میوه‌های سرشار از آهن مصرف کنند. در دوران بارداری باید از مصرف بیش از اندازه‌ی انبه اجتناب کرد.

۱۶. درمان اسکوربوت

انبه یکی از درمان‌های طبیعی، سنتی، و محبوب برای اسکوربوت به شمار می‌رود. پودر انبه‌ی کال خشک شده که به وسیله‌ی نور خورشید خشک شده باشد برای درمان بیماری اسکوربوت بسیار مفید است.

۱۷. موثر در درمان اختلال کبد

از خواص انبه برای سلامتی تاثیر مثبت آن روی کبد است. انبه‌ی نارس به عنوان میوه‌ای بسیار عالی برای کمک به درمان اختلالات کبد به شمار می‌رود. اسیدهای موجود در انبه‌ی نارس / سبز باعث ترشح صفرا می‌شوند و به عنوان ماده‌ی ضد عفونی کننده در روده عمل می‌کنند. مصرف انبه‌ی نارس / سبز به همراه یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری فلفل سیاه باعث بهبود اختلال صفرا، و درمان بیماری‌هایی نظیر یرقان (زردی) می‌شود.

۱۸. موثر در درمان اختلال خون

انبه نارس سبز و تازه دارای قابلیت درمان اختلالات خونی است. این شکل خاص انبه انعطاف پذیری رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد و باعث تقویت تولید گلبول‌های قرمز جدید در خون می‌شود. انبه به گوارش راحت غذا و آهن موجود در غذا، و پیشگیری از خونریزی داخلی کمک می‌کند. این میوه سطح ایمنی بدن را در برابر کم خونی، بیماری سل، دیسانتری، و بیماری وبا افزایش می‌دهد.خوردن انبه یا آب انبه، هنگام شب و به طور مرتب، خستگی بدنی را کاهش می‌دهد و دستگاه عصبی را تقویت می‌کند.

۱۹. مفید برای زنان باردار

یک زن باردار باید دست‌کم روزی یک انبه بخورد – کلسیم و منیزیوم موجود در انبه باعث آرامش ماهیچه‌ها، کاهش استرس، و پیشگیری از سقط جنین می‌شود. انبه به عنوان میوه‌ای بسیار مفید برای الگوی رشد کودک به شمار می‌رود. آب انبه برای زنان باردار به عنوان گزینه‌ای مطلوب و دلپذیر شناخته می‌شود.

در واقع، انبه علاوه بر این‌که حاوی کالری اندکی است، حاوی ویتامین C، فیبر، و ویتامین A است که می‌تواند سرعت رشد جسمی و روانی کودک را افزایش دهد. به علاوه، بتا کاروتن موجود در انبه به طور قابل توجهی به پیشگیری از ایجاد بیماری قلبی در مادر و هم‌چنین در کودک کمک می‌کند.به علاوه، پوست انبه سرشار از مواد مغذی گیاهی از قبیل آنتی‌اکسیدان‌های رنگدانه‌ای نظیر کاروتنوئیدها و پلی فنل‌ها است.

۲۰. موثر در رفع کم خونی و سم‌زدایی از بدن

میوه‌ی انبه حاوی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین B۶ (پیریدوکسین)، و هم‌چنین بتا کاروتن است. در طب یونانی، از انبه برای دفع سموم، درمان کم خونی، و معالجه‌ی اختلالات دستگاه عصبی استفاده می‌شود. از خواص انبه برای سلامتی در طب آیورودا نیز استفاده می‌شود. در طب آیورودا از گل‌های خشک شده‌ی انبه برای درمان اسهال، دیسانتری، و هم‌چنین عفونت مجاری ادراری استفاده می‌کند. میوه، هسته، برگ‌ها، ریشه، و پوست درخت انبه، همگی حاوی مواد مغذی قدرتمند، به ویژه فلاونوئیدهایی نظیر کاتچین، اسیدهای فنولیک، و زانتون منگیفرین هستند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انبه باعث شده‌اند ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن این میوه بسیار بالا باشد. همچنین وجود مقدار زیادی آهن در انبه باعث شده است این میوه بتواند برای درمان کم خونی مفید باشد.

۲۱. موثر در درمان دیسانتری (اسهال خونی)

برای این درمان نصف قاشق چای خوری پودر برگ خشک شده‌ی انبه را در آب گرم حل کنید و برای کنترل دیسانتری، روزی ۲ الی ۳ نوبت از آن را میل کنید.

۲۲. موثر در توقف خونریزی

انبه حاوی ویتامین C و کلسیم است که با تنگ کردن عروق مویرگی از خونریزی داخل اندام‌های بدن پیشگیری می‌کنند.

۲۳. کمک به رفع مشکلات دندان

هسته خشک انبه به عنوان یک خمیر دندان عالی شناخته می‌شود که باعث استحکام لثه‌ها و کمک به درمان مشکلات دندانی، و رفع بوی بدن دهان و پیوره می‌شود.

۲۴. کاهش تب

خمیر به دست آمده از ریشه درخت انبه را به کف دست و کف پاهای بیمار بمالید تا تب‌اش فروکش کند.

۲۵. درمان سوختگی‌ها

برگ‌های انبه را بسوزانید و خاکستر آن را روی محل سوختگی بگذارید؛ این کار به تسکین سوزش کمک می‌کند.

۲۶. درمان سرفه خشک

انبه‌ی کاملا رسیده را به وسیله‌ی شن داغ، در یک ماهیتابه‌ی بزرگ و عمیق برشته کنید. نوشیدن آب این انبه باعث رفع تمام گرفتگی‌های برونش و تسکین سرفه و سرماخوردگی می‌شود.

هرگز انبه را با معده‌ی خالی نخورید. در مصرف انبه زیاده‌روی نکنید، زیرا ممکن است باعث یبوست، آلودگی خونی، اختلالات گوارشی، نفخ معده، و بسیاری از مشکلات مرتبط به بینایی شود. تا ۳۰ دقیقه بعد از مصرف انبه از نوشیدن آب خودداری کنید. در صورتی که به لاتکس حساسیت دارید، ممکن است با مصرف انبه، به ویژه انبه‌ی سبز (نارس) دچار واکنش حساسیتی شوید. این واکنش به دلیل اسید آناکاردیک موجود در این میوه ایجاد می‌شود.

هرچند خواص انبه برای سلامتی آشکار است، اما برخی ممکن است به آن حساسیت داشته باشند. واکنش‌های آلرژیک فوری به این میوه ممکن است شامل خارش در گوشه‌هایی از دهان، لب، و نوک زبان باشند. این واکنش‌ها در برخی افراد معدود می‌تواند جدی باشد، و باعث بروز علائمی نظیر زخم‌های دهانی، تورم لب‌ها، استفراغ، مشکلات تنفسی، و اسهال شود. پوست و آب انبه حاوی اوروشیول هستند؛ این ماده در پیچک سمی آمریکایی یافت می‌شود و می‌تواند در افراد آسیب‌پذیر باعث واکنش‌های آلرژیک (حساسیتی) شود.

موقع خرید انبه، دقت کنید پوست‌شان آسیب ندیده باشد با برش نخورده باشد. انبه‌ رسیده را باید در یخچال نگهداری کنید. پیش از مصرف انبه، اجازه دهید دما این میوه به دمای معمول اتاق برسد تا بتوانید از تمام مواد مغذی و طعم طبیعی آن به طور کامل بهره‌مند شوید.

انتهای پیام/

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصر IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    غلط کردید آبکی نظر ندید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید