خشونت جنسی در درگیری یک تاکتیک بیرحمانه از جنگ، شکنجه، ترور و سرکوب است. طنین انداز نسلهاست و امنیت انسانی و بین المللی را تهدید می­کند.

روز جهانی منع خشونت جنسی در درگیری ها

۱۹ ژوئن

تعریف و شیوع

اصطلاح "خشونت جنسی مربوط به درگیری" به تجاوز جنسی، برده داری جنسی، فحشا اجباری، بارداری اجباری، سقط جنین اجباری، عقیم سازی اجباری، ازدواج اجباری و هر نوع خشونت جنسی با قابل مقایسه علیه زنان، مردان، دختران یا پسران انجام شده است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با یک درگیری مرتبط است. این اصطلاح همچنین شامل قاچاق افراد در مواردی است که در موقعیت های درگیری با هدف خشونت جنسی یا استثمار انجام می­شود.

نگرانی مداوم این است که ترس و ننگ فرهنگی برای جلوگیری از حضور اکثریت قریب به اتفاق بازماندگان خشونت جنسی مرتبط با درگیری برای گزارش چنین خشونتی همگراست. تمرین کنندگان میدانی تخمین می زنند که برای هر تجاوز جنسی که در رابطه با درگیری گزارش شده است ، ۱۰ تا ۲۰ مورد فاقد سند است.

در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۵، مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۱۹ ژوئن هر سال را به منظور افزایش آگاهی در مورد لزوم پایان دادن به خشونت جنسی درگیری ها، برای بزرگداشت قربانیان و بازماندگان خشونت جنسی، روز جهانی منع خشونت جنسی در درگیری ها تعیین کرد.

سازمان ملل هشدار می دهد که "جرم خشونت جنسی در درگیری" نمی تواند بیشتر از این زیر سایه بماند.

دبیر کل سازمان ملل متحد اظهار داشته است:

خشونت جنسی در درگیری یک تاکتیک بیرحمانه از جنگ، شکنجه، ترور و سرکوب است. طنین انداز نسلهاست و امنیت انسانی و بین المللی را تهدید می­کند.

در مکانهایی که تحت درگیری و جنگ قرار گرفته اند، آشفتگی ناشی از همه گیری COVID-۱۹، پاسخگویی مرتکبان خشونت جنسی را دشوارتر کرده است. در عین حال، بازماندگان برای گزارش جرایم و دسترسی به خدمات پشتیبانی با موانع جدیدی روبرو هستند.

حتی وقتی درگیر همه گیری باشیم، باید همه موارد را بررسی کنیم و خدمات ضروری را برای هر بازمانده حفظ کنیم. ما نمی توانیم اجازه دهیم این جنایت که قبلا گزارش نشده است، بیشتر در سایه بیفتد. مجرمان باید مجازات شوند.

سرمایه گذاری برای بهبودی از بیماری همه گیر باید ریشه های اصلی خشونت جنسی و جنسیتی را برطرف کند.

در این روز جهانی برای حذف خشونت جنسی در درگیری ها، برای حمایت از حقوق و تأمین نیازهای همه بازماندگان تصمیم بگیریم، زیرا ما برای جلوگیری و پایان این جنایات هولناک تلاش می­کنیم.

گزارش نادرست مزمن خشونت جنسی مربوط به درگیری، به دلیل انگ، ناامنی، ترس از انتقام جویی و کمبود خدمات، با اقدامات مهار COVID-۱۹ افزایش یافته است.

همه گیری، نابرابری های متقاطع را که جوامع ما را آزار می دهد، آشکار کرده است که ناشی از درگیری، آوارگی و شکنندگی نهادی است. تنها راه حل برای این بیماریهای همپوشانی تزریق عزم سیاسی و منابع برابر با مقیاس چالش است.

بازسازی بهتر

بازسازی بهتر در پی این همه گیری نیاز به رویکردی فراگیر، مقطعی و آگاهانه از جنسیت دارد. با جسارت به سمت برابری جنسیتی بروید و ریشه اصلی اختلافات را برطرف کنید. با کاهش هزینه های نظامی و تقویت نهادها، در رفاه عمومی و نه ابزار جنگ سرمایه گذاری کنید.  تغییر الگوی امنیتی برای تقویت امنیت انسانی و تاب آوری افراد و جوامع در برابر شوک های اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی، بیش از پیش احساس می­شود.

 ترویج یک قرارداد اجتماعی جدید

بهبود جهانی پاسخگو به جنسیت از COVID-۱۹ نباید بازگشت به وضعیت موجود قبل از همه گیری باشد، بلکه در عوض یک قرارداد اجتماعی جدید را ترویج می­کند که در آن هیچکس از قدرت بالاتر از قانون نیست و هیچ کس در زیر آن بی قدرت نمی­شود. حمایت از قانون، با هدف نهایی دستیابی به برابری و عدالت واقعی باید انجام شود. این اقدام قاطعانه برای کاهش خطرات و جلوگیری از خشونت جنسی نیاز است.

پاسخ ها باید جامع، چند بخشی، متناسب با سن باشد، از جمله مراقبت های پزشکی نجات دهنده زندگی، خدمات بهداشت جنسی و تولید مثل، حمایت روانی و اجتماعی، کمک های معیشتی، حمایت از ادغام مجدد اقتصادی اجتماعی و دسترسی به عدالت.

 به مناسبت گرامیداشت هفتمین مراسم رسمی روز جهانی منع خشونت جنسی در درگیری ها، رویداد مجازی امسال به طور مشترک توسط دفتر SRSG در مورد خشونت جنسی در منازعات، دفتر SRSG در مورد کودکان و درگیری های مسلحانه و نمایندگی دائمی آرژانتین در سازمان ملل برگزار می­شود.

قطعنامه های سازمان ملل

در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۵، مجمع عمومی سازمان ملل متحد  ۱۹ ژوئن هر سال را به منظور افزایش آگاهی در مورد لزوم پایان دادن به خشونت جنسی مربوط به درگیری، برای بزرگداشت قربانیان و بازماندگان خشونت جنسی در سراسر جهان و ادای احترام به همه کسانی که با شجاعت جان خود را وقف داده و جان خود را از دست داده اند تا برای از بین بردن این جنایات ایستادگی کنند، نامگذاری کرده است.

این تاریخ برای بزرگداشت تصویب قطعنامه ۱۸۲۰ شورای امنیت در ۱۹ ژوئن ۲۰۰۸ انتخاب شد که در آن شورا خشونت جنسی را به عنوان یک تاکتیک جنگ و مانعی برای ایجاد صلح محکوم کرد.

اگر به تاریخ جنگ و درگیری ها در سراسر جهان و از زمان بسیار قدیم نگاه کنید، از خشونت جنسی در هر جنگی به عنوان یک تاکتیک جنگ استفاده شده است.

اقدام سازمان ملل

سازمان ملل متحد علیه خشونت جنسی در درگیری، ۱۴ نهاد سازمان ملل متحد را با هدف پایان دادن به خشونت جنسی در طول و در نتیجه درگیری های مسلحانه گرد هم آورده است.

چرا روزهای جهانی را گرامی می داریم؟

روزها و هفته های بین المللی فرصتی برای آموزش مردم در مورد موضوعات مورد توجه، بسیج اراده و منابع سیاسی برای رسیدگی به مشکلات جهانی و جشن گرفتن و تقویت دستاوردهای بشریت است. وجود روزهای بین المللی قبل از تأسیس سازمان ملل متحد است، اما سازمان ملل متحد آنها را به عنوان ابزاری قدرتمند برای حمایت از آنها پذیرفته است.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید