در این گزارش به بررسی پنج واقعیت جالب و شگفت‌انگیز در مورد دایناسورها پرداخته‌ایم که با شنیدن آنها شگفت‌زده می‌شوید.

حقایق جالب درباره دایناسورها که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید

به گزارش سلام نو، دایناسورها را می توان یکی از جذاب ترین موجوداتی دانست که روزگاری دور به عنوان حاکمان بلامنازع کره زمین شناخته می شدند. در این گزارش به بررسی برخی موارد کمتر شناخته شده از این موجودات می پردازیم.

میلیون ها سال از انقراض دایناسورها در کره زمین می گذرد و امروزه دیرینه شناسان به کمک مطالعه فسیل های مختلف و متعددی که در گوشه و کنار جهان کشف می شوند، به بررسی و مطالعه این خزندگان غول پیگر پرداخته و بسیاری از آن ها را بازسازی کرده اند.

طی سال های گذشته، ساخت فیلم های مشهوری همچون پارک ژوراسیک باعث شده است تا علاقه عمومی به این موجودات بیشتر و بیشتر شده و همچنین با هر مطالعه و بررسی جدید، دانش ما در این رابطه افزایش پیدا می کند. 

در این گزارش به بررسی پنج واقعیت جالب و شگفت انگیز در مورد این موجودات باستانی می پردازیم:

بلندترین دایناسور

به نظر می رسد که بلندترین دایناسوری که روی زمین زندگی کرده است، گونه ای به نام  ساروپازیدین پروتئل (Sauroposeidon protele) باشد چرا که گردن زرافه مانند این داسناسور تقریبا ۱۷ متر طول داشته است.

 کوتاه ترین دایناسور

در مقابل ساروپازیدین پروتئل، یکی از کوچک ترین دایناسورهایی که روی زمین وجود زندگی می کرده است، اکولودنتاویس خونگرا (Oculudentavis khaungraae) بوده که دارای ظاهری  شبیه پرنده بوده و فقط حدود دو گرم وزن داشته و از کوچکترین گونه پرنده زنده امروزی یعنی مرغ مگس خوار پر زنبوری کوچکتر بوده است.

 سریع ترین دایناسور

به طور کلی تخمین زدن سرعت دایناسورها کار آسانی نبوده و نیازمند مطالعه دقیق آناتومی و استخوان های این جانوران است، دو گونه از سریع ترین دایناسورها اوریتومیموس (Ornithomimus) و گالیمیموس (Gallimimus) بودند که تخمین زده می شود قادر به به دست آوردن سرعتی برابر با ۱۱۲کیلومتر در ساعت بودند.

 بسیاری از دایناسورها پر داشتند

برخلاف تصور رایجی که از دایناسورها بر پایه فیلم های سینمایی  وجود دارد، بسیاری از دایناسورها در واقع مانند پرندگان پر داشتند و نخستین بار فسیل گونه سینوسوروپتیرکس (Sinosauropteryx) که نشانه های آن را داشته توسط دیرین شناسان کشف شده است این موضوع را اثبات می کند.

افسانه های ولاسیرپتر 

دایانسور ولاسیرپتر (Velociraptor) که توسط فیلم های پارک ژوراسیک مشهور شده اند، در واقع به اندازه تصویری نبوده که در آن فیلم از این جانور به نمایش گذاشته شده است. ولاسیرپتر تقریبا ۱۸۳ سانتی متر طول داشته و در حالت ایستاده فقط ۵۷ سانتی متر ارتفاع داشتند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: howitworksdaily

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید