۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
کد خبر: 55251400

پرویز فتاح، وزیر اسبق نیرو و رئیس فعلی بنیاد مستضعفان از جمله کسانی بود که تا همین چند وقت پیش از او به عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه انتخابات ۱۴۰۰ یاد می‌شد.

سیدپرویز فتاح کیست؟ / بیوگرافی

سید پرویز فتاح قره باغی، زاده ارومیه در سال ۱۳۴۰ است. وی که اکنون رئیس بنیاد مستضعفان است، پیش از این رئیس کمیته امداد و وزیر نیروی دولت نهم، جانشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) و مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه بوده است.

به گزارش سلام نو به نقل از آفتاب یزد، وی در سال ۱۳۶۸ در رشته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۳۸۲  نیز مدرک کارشناسی ارشد صنایع را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر دریافت کرد. فتاح همچنین به دو زبان انگلیسی وترکی آذربایجانی تسلط دارد.


فتاح چگونه وزیر احمدی نژاد شد؟
مطمئنا بر عهده گرفتن وزارت نیروی دولت احمدی نژاد بخش مهمی از سوابق وی شمرده می شود . فتاح در خاطرات خود در خصوص چگونگی حضورش در کابینه دولت نهم از یک خواب تعریف می‌کند و اینگونه می‌گوید: «ورود من به دولت خیلی عجیب بود. هر چه فکر می‌کنم می‌بینم هدایتی در واقعیت قضیه وجود داشت. من دوستی ۳۰ ساله با آقای احمدی نژاد داشتم ولی ۶ماه قبل از انتخابات ایشان را اصلا ندیده بودم. نکته عجیب این بود که ۲۰‌روز پس از انتخابات و پیروزی آقای احمدی نژاد که حتی آن موقع هم ایشان را ندیده بودم یکی از دوستان جبهه ای ما صبح آمد دفترم و گفت شما وزیر می شوید و من این موضوع را در خواب دیدم، اول صبح آمد و این را گفت و رفت... یک‌روز بعد باز یکی از دوستان دیگر آمد و گفت، خانم من در یکی از شهرهای جنوبی طلبه است و صبح زنگ زد و گفته به آقای فتاح بگویید من خواب دیدم ایشان وزیر می شوند. این اتفاق چند بار افتاد . هفته آخری که قرار بود ایشان فهرست وزرا را به مجلس بدهد (مرداد ماه) صبح با خانم رفتیم فرودگاه،  چون پسرم امیر از طرف مدرسه، سفر عمره می رفت. ۵/۷ صبح برگشتم منزل که خانم را برسانم، تلفن زنگ زد و گفتند آقای رئیس جمهور با شما کار دارند، بعد گفتند، کجایید، چند بار زنگ زدیم نبودید، گفتند آب دستت است بگذار زمین بیا اینجا. منتظرم. گفتم خیر است ان‌شاءالله. رفتم ریاست جمهوری اولین بار در طول عمرم بود که آنجا می رفتم، از در عادی هم رفتم. هیچ کس ما را نمی شناخت. به هر کی گفتیم رئیس جمهور ما را می‌خواهد یک ساعت ما را معطل کردند. خدا لطف کرد وبنده خدایی ما را آنجا شناخت و راهنمایی کرد و رفتیم خدمت آقای رئیس جمهور، ایشان یک جمله گفت: دیروز جمعه عصر من لیست را بسته بودم بعد گفتم یک بار دیگر نگاه کنم و امروز (شنبه) آن را بفرستم که دیدم جای شما خالی است.»


پایان همکاری با احمدی نژاد
علیرغم رفاقت دیرین میان فتاح و احمدی نژاد اما او تنها در دولت نهم وزیر بود. زمانی که احمدی نژاد رئیس دولت دهم شد بسیاری تصور می نمودند وی فتاح را همچنان برای وزارت نیرو به مجلس معرفی می نماید اما اتفاقات دیگری رقم خورد و رئیس کمیته امداد دیگر در کابینه دولت وقت جایی نداشت. حتی آن زمان ۲۲۰ نماینده مجلس وقت طی نامه ای به احمدی‌نژاد از وی خواسته بودند که وزارت نیرو را کماکان به فتاح بسپرد . اما به نظر می‌رسید برخی اختلافات مانع از این اقدام شد و احمدی نژاد ترجیح داد فرد دیگری را در سال ۸۸ به مجلس معرفی نماید.

دوره کمیته امداد و آغاز مانور رسانه ای اصولگرایان
پرویز فتاح پس از آنکه در دولت دهم جایی نداشت به سپاه رفت و می توان گفت او تا وقتی‌که به ریاست کمیته امداد برسد حضور رسانه‌ای نداشت و یا حداقل این حضور خیلی کمرنگ بود. به نظر می رسد همزمان با به ریاست رسیدن او در کمیته امداد و پایان حاکمیت مطلق موتلفه ای ها در این نهاد اصولگرایان نیز نگاه خود را به وی تغییر دادند و به او به چشم دیگری نگریستند.

ریاست بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

در تیر ماه ۱۳۹۸ آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی مرتضی بختیاری را به ریاست کمیته امداد امام خمینی و پرویز فتاح را به ریاست بنیاد مستضعفان منصوب کردند که فتاح تاکنون بر این صندلی تکیه زده است.

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید