محمود آموزگار درباره آخرین وضعیت «استاد محمدعلی اسلامی ندوشن» گفت: وضعیت استاد به جز ضعف و ناتوانی و از پا درآمدن که از عوارض کهولت سن است مشکل خاصی ندارد.

آخرین وضعیت جسمی محمدعلی اسلامی ندوشن

به گزارش سلام نو به نقل از  فارس، چند روزی است که برخی رسانه ها و حتی شبکه هایی در فضای مجازی اخباری مبنی بر درگذشت «استاد محمدعلی اسلامی ندوشن» را منتشر می کنند و در این میان حتی برخی اهالی رسانه هم به خطا رفتند.

برای آخرین وضعیت این استاد ادبیات با «محمود آموزگار» ناشر و مترجم گفت وگویی انجام شد، وی درباره آخرین وضعیت استاد گفت: امشب با خانم دکتر بیانی همسر استاد ندوشن درباره آخرین وضعیت استاد صحبت کردم که اعلام کردند وضعیت استاد تغییری نکرده و به جز ضعف و ناتوانی و از پا درآمدن که از عوارض کهولت سن است مشکل خاصی ندارند البته ناشنوایی و فراموشی ادواری را هم اضافه کنید.

وی با بیان اینکه این سومین تماس من با خانواده استاد در پی شایعات اخیر بود توضیح داد: واقعا لازم است قبل از انتشار این قبیل اخبار نسبت به صحت آن اطمینان حاصل شود.

دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن دارای دکتری حقوق بین‌الملل از دانشگاه سوربن فرانسه و استاد دانشکده حقوق علوم سیاسی، استاد کرسی ادبیات دانشگاه تهران و مؤسس فرهنگ‌سرای فردوسی است.

محمدعلی اسلامی ندوشن متولد ۱۳۰۴ در ندوشن یزد است. او دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل از فرانسه است و استاد پیشین دانشگاه تهران، که علاوه بر دروس حقوقی، به تدریس نقد ادبی، سخن‌سنجی و ادبیات تطبیقی نیز می‌پرداخت. اسلامی ندوشن سال‌ها زندگی خود را صرف تحقیق در آثار علمی و ادبی ایران و ترجمه آثار نویسندگان جهان کرده و آثارش به‌صورت کتاب در بیش از ۵۰ جلد در زمینه‌های گوناگون اعم از ادبی، فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است.

فعالیت‌های عمده این فرهیخته پرتلاش عرصه ادبیات، در زمینه نقد ادبی و ادبیات تطبیقی و نیز اجتماع و فرهنگ است، اسلامی ندوشن را می‌توان یک سفرنامه نویس، قصه‌گویی مسلط، محققی کامل و مترجمی جامع دانست که در هر کدام از وادی‌های نقد و داستان و ترجمه و تحقیق و سفرنامه ید طولایی دارد و در هر کدام از این وادی‌ها بسیط است و صاحب‌نظر.

در سوابق تألیفاتی مهم این استاد توانمند ادبیات، که بالغ بر ۵۰ کتاب و صدها مقاله در باب فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی است. می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در شعر نو دو مجموعه «گناه» و «چشمه»، در زمینه داستان نویسی، رمان «افسانه و افسون» و در داستان کوتاه «پنجره‌های بسته» در قالب نمایش نامه نیز «ابرزمانه وابرزلف» را به رشته تحریر در آورده است. در حسب حال نویسی چهار جلد کتاب شیرین و جذاب «روزها» در سفرنامه نویسی کتاب‌های «صفیر سیمرغ»، «آزادی مجسمه»، «در کشور شوراها»، «کارنامه چین» را نوشته است.
توجه به تاریخ و گذشته ایران که توجه نویسندگان برجسته معاصر را به خود جلب کرده، از جمله فعالیت‌های تاریخی اوست. کتاب «ایران و یونان در بستر باستان» حاصل این تتبع تاریخی است.
تألیفات بی نظیر او در زمینه شاهنامه، سند ملی ایرانیان را به خوبی به ما شناساند و مورد تمجید بسیاری از پژوهشگران قرار گرفت. مثل: زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه.

از سایر آثار این استاد ادبیات می‌توان به «نامه به فرزند»، «از رودکی تا بهار» (دو جلد)، «ایران و تنهایی‌اش»، «باران نه رگبار»، «تأمّل در حافظ‌»، «تحقیق در منظومه‌ ویس و رامین گرگانی»، «ذکر مناقب حقوق بشر در جهان سوم»، ترجمه و مؤخره‌ «پیروزی آینده‌ دموکراسی»، ترجمه «جهاد در اروپا»، و..... اشاره کرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید