مژگان کاویانی، فوق تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت: عفونت کرونا هم مثل هر عفونت دیگری می تواند باعث افزایش قند خون شود.

تاثیر عفونت کرونا بر میزان قند خون

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا،  مژگان کاویانی اظهار کرد: بیماران دیابتی در زمان ابتلا به عفونت کووید ۱۹ به دلایل مختلف ممکن است با نوسانات شدید قند خون مواجه شوند، عفونت اشتهای بیمار را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و غذا نخوردن در زمانی که داروهای ضد دیابت و انسولین همچنان با مقدار قبلی مصرف می‌شود، می‌تواند باعث اُفت قند خون یا هایپوگلایسمی شود که اگر شدید باشد ممکن است عوارض خطرناکی مثل کاهش سطح هوشیاری و تشنج داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که بیماری و عفونت باعث ترشح استرس هورمون‌هایی می‌شود که عملکردشان برعکس انسولین است، افزود: بنابراین عفونت کووید ۱۹ مانند هر عفونت دیگری می‌تواند باعث افزایش قند خون شود، این درحالی است که مصرف کورتون‌ها به خصوص دگزامتازون که در موارد شدید بیماری در بیمارستان یا آی‌سی‌یو مکرر استفاده می‌شود، به شدت منجر به افزایش قند خون می‌شود.

کاویانی ادامه داد: بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ که در بعضی موارد عفونت با کوید ۱۹ وجود دارد و اسهال که در فرم گوارشی بیماری مکرر دیده شده همچنین می‌تواند با از دست دادن آب بدن منجر به کم آبی یا دهیدراتاسیون شود.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت: بعضی از انواع جدید داروهای ضد دیابت هم که در شرایط غیرعفونی جزو داروهای بسیار مفید برای کنترل قند هستند و حتی فشار خون و اضافه وزن را هم تا حدی کنترل می‌کنند، ممکن است با افزایش حجم ادرار به این کم آبی یا دهیدراتاسیون دامن بزند.

وی افزود: در شرایطی که عدم کنترل قند خون همراه با افزایش استرس هورمون‌ها و کم آبی بدن باشد، احتمال بروز کُمای دیابتی به‌خصوص در دیابت نوع یک بسیار بالاست.

کاویانی عنوان کرد: لازم است در زمان شیوع بیماری کووید افراد دیابتی نسبت به کنترل قند خون خودشان اهتمام بیشتری داشته باشند و رعایت بهداشت، اجتناب از رفت و آمدهای غیرضروری، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده جدی از ماسک در بیماران دیابتی مهم‌تر از افراد سالم است.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم ادامه داد: گاهی لازم است موقتاً مقدار یا نوع داروهای مصرفی شما بر حسب شرایط حاد و جدیدی که ایجاد شده است، تغییر کند که توصیه می‌شود در زمان ابتلا به عفونت حتی الامکان از مشاوره یا ویزیت آنلاین و به صورت غیرحضوری استفاده شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید