به نظر می‌رسد اگر مردم مهمانی و تجمع را تعطیل نکنند، ماسک زدن را جدی نگیرند و همه چیز را تمام شده بدانند و مسئولین نیز در رعایت محدودیت‌ها ساده انگاری کنند، بسیار سریع با موج جدیدی از کرونا مواجه می‌شویم.

موج چهارم کرونا بیخ گوش ایران؛ اوضاع شکننده است

سلام نو – سرویس اجتماعی: مبتلایان کرونا در حال زیاد شدن هستند؛ محدودیت‌ها را لغو نکنید. این سخنان را علیرضا زالی،  فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران چهار روز پیش زد، وقتی که تعداد بستری‌های کرونا در تهران در یک شبانه روز به ۲۸۴ نفر رسید. کافی است نام زالی را جست‌وجو کنید تا ببینید او برای چندمین بار نسبت به کاهش محدودیت‌های کرونایی هشدار می‌دهد.

هر بار که زالی چنین هشداری داد محدودیت‌ها در حال لغو بود و بعد هم موج جدیدی از کرونا شکل می‌گرفت، موجی که برای کنترلش باید محدودیت‌هایی سخت‌تر از نوبت پیشین وضع می‌شد. آخرین موج، موج سوم کرونا بود که باعث تعطیلی و محدودیت گسترده در کشور شد و کشته‌های روزانه‌اش به روزی ۴۰۰ نفر هم رسید.

پیش از زالی، سعید نمکی، وزیر بهداشت ضمن اشاره به آغاز خیز جدید موارد سرپایی کرونا در کشور به دلیل «عادی‌انگاری» و «ساده‌انگاری» مردم و مسئولان گفت که این موارد بعد از چند روز می‌تواند به افزایش آمار بستری و مرگ‌ومیر بدل شود.

اما چه چیزی باعث هشدار مسئولان ارشد بهداشت و درمان درباره موج چهارم کرونا شده است؟ آن چنان که سعید نمکی گفته است از یک سو مسئولان پروتکل‌ها را به سادگی برگزار می‌کنند و از سوی دیگر مردم فراموش‌کار شده‌اند. نمود این فراموش‌کاری را می‌توان در موج سفرهای مردم به خصوص به جنوب کشور، به ویژه قشم و هرمز دید. این سفرها خطر گسترش دوباره کرونا در جنوب کشور را نیز به شدت افزایش داده است.

به تازگی مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به رئیس‌ها و سرپرست‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اهواز، بوشهر، هرمزگان، دزفول، آبادان، بهبهان و شوشتر نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری و مهار موج چهارم اپیدمی کووید ۱۹ هشدار داد.

وی با اشاره به تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ و تعطیلات ماه مبارک رجب، شعبان و رمضان نسبت به هرگونه غفلتی هشدار داده و بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید مضاعف کرده است.

به گفته محمدرضا ظفرقندی، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ایران، شواهد از افزایش نگران کننده تعداد مبتلایان و مراجعان برای دریافت خدمات درمانی پس از تجمعات و سفرهای اخیر حکایت دارد و وضعیت ۶ استان از بقیه خطرناک‌تر است.

آن چنان که سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت هم تایید کرده وضعیت مازندران، گیلان، آذربایجان غربی، اردبیل و گلستان از بقیه استان‌ها خطرناک‌تر است. به گفته لاری وضعیت در تمام نقاط کشور به شدت حساس و شکننده است و هر نوع غفلتی می‌تواند باعث رها شدن ترمز کرونا شود.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، نیز با اشاره به این مسئله تأکید کرد که هرگونه عادی انگاری و بی احتیاطی، می‌تواند به بروز موج چهارم فراگیری کرونا منجر شود.

از منظر آماری باید بدانیم در مجموع از تاریخ ۲۶ دی تا ۲ بهمن، ۶۱۳ نفر به خاطر ابتلا به کرونا فوت کردند، این در حالی است که هفته پیش تعداد قربانیان کرونا ۶۰۵ نفر بود. این یعنی روند نمودار کرونا بعد از چندین هفته دوباره شیب صعودی به خود گرفته است و به سادگی می‌تواند بدتر و بدتر شود.

نکته وحشت‌انگیز دیگر افزایش آمار بستری‌ها است. در حالی که هفته‌های قبل تعداد بستری‌های روزانه به زیر ۵۰۰ نفر هم رسیده بود، این عدد در یک بهمن به ۸۴۰ نفر رسید، این یعنی کادر درمان با فشاری یک و نیم برابری مواجه شده است. وقتی این عدد وحشتناک می‌شود که بدانیم کادر درمان ایران جز کادرهای درمان جهان پرفشار در دروان کرونا است.

به نظر می‌رسد اگر مردم مهمانی و تجمع را تعطیل نکنند، ماسک زدن را جدی نگیرند و همه چیز را تمام شده بدانند و مسئولین نیز در رعایت محدودیت‌ها ساده انگاری کنند، بسیار سریع با موج جدیدی از کرونا مواجه می‌شویم.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید