ته انداز ماهی با شوید پلو از غذاهای اصیل جنوبی است که در آبادان و بوشهر بسیار پرطرفدار است، در گزارش زیر طرز تهیه ته انداز ماهی با شوید پلو را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

ته انداز ماهی با شوید پلو؛ خوشمزه و معطر + طرز تهیه

در این مطلب می‌توانید طرز تهیه ته انداز ماهی با شوید پلوی جنوبی به روش آبادانی و بوشهری را در ادامه یاد بگیرید.

مواد لازم برای آماده کردن ماهی

ماهی قزل آلا: ۳ تکه

پیاز حلقه‌ای: ۱ عدد

سیر رنده شده: ۳ حبه

نمک و فلفل قرمز تند: به مقدار لازم

ادویه کاری: نصف قاشق چای‌خوری

پاپریکا: ۱ قاشق چای خوری

روغن سرخ کردنی: ۲ قاشق غذاخوری

سرکه: ۵ قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه شوید پلو

شوید تازه خرد شده: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

برنج: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

پیاز خرد شده: ۱ عدد

سیر زنده شده: ۲ حبه

ادویه کاری: ۱ قاشق چای خوری

زنجبیل: نصف قاشق چای خوری

نمک: به مقدار لازم

زردچوبه: نصف قاشق چای خوری

زعفران دم کرده: ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

طرز تهیه ته انداز با مرغ یا بال مرغ و ته انداز گوشت و حتی ته انداز بادمجان و سیب زمینی هم مرسوم است. خوب است بدانید به ته انداز ارمنی پلو هم می‌گویند. برای درست کردن ته انداز یا ارمنی پلو با ماهی به این ترتیب عمل کنید: در اولین مرحله از طرز تهیه ته انداز ماهی بوشهری باید پوست ماهی را با کمک یک چاقوی تیز جدا کنید. سپس ماهی‌ها را در یک کاسه بزرگ قرار دهید و پیازهای حلقه شده، روغن مایع، سرکه و نمک و فلفل را به ماهی اضافه کنید. مواد را کمی ترکیب کنید و بعد ماهی را به همراه همه مواد داخل یک کیسه فریزر بریزید و درب آن را محکم کنید و کمی زیر و رو کنید داخل یخچال قرار دهید تا طعم‌دار شود.

در دومین مرحله از طرز تهیه ته انداز ماهی جنوبی با شوید پلو باید بعد از شستن و خشک کردن شویدهای تازه آن‌ها را کاملاً خرد کنید. برنج را به مدت ۱ تا ۲ ساعت در آب نمک بخیسانید. پیاز را به صورت ریز و نگینی خرد کنید و به یک ماهیتابه با مقداری روغن اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس سیر و ادویه کاری، نمک، زردچوبه و زنجبیل را به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید. شویدهای خرد شده را به ترکیب پیاز و ادویه‌ها اضافه کنید و خوب تفت دهید تا آب شوید کاملاً جمع شود.

در این مرحله از آماده کردن این ته انداز ماهی جنوبی باید مقداری روغن در یک قابلمه نچسب بریزید و ماهی‌های مزه‌دار شده را در روغن داغ بیندازید و سرخ کنید. ابتدا یک سمت ماهی را خوب سرخ کنید و بعد آن را برگردانید تا طرف دیگر ماهی نیز به خوبی سرخ شود. ترکیب پیازها و ادویه‌های مزه‌دار شده را هم به کنار ماهی اضافه کنید تا سرخ شوند. حال برای مزه‌دار کردن ته انداز ماهی قزل آلا باید مقداری زعفران آب شده روی ماهی بریزید و کمی با پشت قاشق فشار دهید و ماهی‌ها را کف قابلمه به خوبی بچینید.

در مرحله آخر از ته انداز ماهی آبادانی و بوشهری باید مقداری آب و نمک در یک قابلمه بریزید تا به جوش بیاید. سپس برنج‌ها را به قابلمه در حال جوش اضافه کنید و یک قاشق روغن به آن اضافه کنید. اجازه دهید برنج کمی باز شود و به مرحله آبکش کردن برسد. سپس برنج را آبکش کنید و آن را با مواد شوید پلو که از قبل آماده کردید، ترکیب کنید و روی ماهی بریزید. شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را محکم روی آن قرار دهید تا برنج دم بکشد. در انتهای پخت کمی قابلمه را تکان دهید و سپس قابلمه را داخل یک سینی برعکس کنید و نوش جای کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ته انداز ماهی جنوبی

*شما می‌توانید با اضافه کردن مقداری زعفران آب شده به شوید پلو، عطر و رنگ بهتری به شوید پلو بدهید.

*به طور معمول جنوبی‌ها این غذا را به صورت ته انداز ماهی شکم پر که به آن مدفونه ماهی می‌گویند یا ته انداز ماهی شیر و ته انداز تن ماهی نیز درست می‌کنند.

*برای دستور پخت و درست کردن ته انداز ماهی و همچنین مدفونه ماهی می‌توانید از انواع ماهی بدون استخوان نیز استفاده کنید تا خوردن آن راحت‌تر باشد.

*بسیاری از افراد این غذا را به صورت ترش و تند آماده می‌کنند، شما می‌توانید برای طعم‌دار کردن ماهی می‌توانید از ترکیب رب گوجه و تمبر هندی نیز استفاده کنید.

*در صورت تمایل می‌توانید از ماهی درسته سرخ شده در انتهای قابلمه استفاده کنید.

*می‌تواند بنا به ذائقه خودتان مقدار سیر و شوید این غذا را بیشتر کنید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید