نان خامه ای یا شیرینی فرانسوی یا نارنجکی از شیرینی های خوشمزه و پر طرفدار است، در این مطلب طرز تهیه این شیرینی خوشمزه را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

نحوه درست کردن نان خامه ای؛ شیرینی خوشمزه و پرطرفدار + مواد لازم

نان خامه ای بسیار لذیذ است اما باید مراقب باشید که در خوردن آن افراط نکنید تا قند نگیرید و دچار اضافه وزن نشوید.

نان خامه ای گزینه مناسبی است برای دورهمی های شما.

مواد لازم نان خامه ای:

آب ۲۰۰ گرم

کره ۵۰ گرم

شکر یک ق.چ

نمک یک چهارم ق.چ

آرد نول یا آرد نان ۱۲۵ گرم

تخم مرغ ۲۰۰ گرم (۴ عدد متوسط)

وانیل مایع یک ق.چ(یا وانیل سفید. یک چهارم ق.چ)

بیکینگ پودر یک چهارم ق.چ

طرز تهیه نان خامه ای:

ابتدا همه مواد را اندازه گیری دقیق کرده و آماده کنید. قابلمه مناسبی را انتخاب کنید، آب، کره نگینی شده، نمک و شکر را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا کره ذوب شده و آب به جوش آید، آرد را به یکباره در قابلمه بریزید و سریع هم بزنید، اگر لازم بود قابلمه را از حرارت دور کنید و مواد که هم زده شد مجددا روی حرارت ملایم بگذارید و سه چهار دقیقه خمیر را روی حرارت هم بزنید (به این مرحله که خیلی هم مهم است داغ زدن خمیر می‌گویند) در حین هم زدن خمیر گلوله های آردی که در خمیر باقی مانده را با فشار قاشق یا لیسک از بین ببرید تا خمیر یکدست شود

خمیر آماده از قابلمه به راحتی جدا می‌شود و دقیقا مثل حلوای بقچه شده است. خمیر را به کاسه ای منتقل کنید و همچنان مواد را زیر و رو کنید تا از داغی بیافتد، اجازه دهید خمیر گرمای خود را از دست بدهد و کاملا ولرم شود، اگر به خمیر دست بزنید اصلا نباید گرمایی حس کنید. حالا وقت اضافه کردن تخم مرغ هاست. فر را روی حرارت ۲۰۰ درجه روشن کنید و بیست دقیقه زمان دهید تا گرم شود.(اگر فر برقی دارید دما را ده تا پانزده درجه کمتر بدید)

تخم مرغ ها را در ظرفی شکسته و هم بزنید و کم کم به خمیر اضافه کنید و با همزن برقی هم بزنید تا به خورد خمیر برود سپس مقدار دیگری تخم مرغ اضافه کنید و به همین ترتیب ادامه دهید تا تخم مرغ تمام شود

وانیل و بیکینگ پودر را هم اضافه کرده و هم بزنید تا خمیر یکدست و کمی براق شود. برای تست آماده بودن خمیر با لیسک از خمیر برمی‌داریم و بالا میاوریم خمیر از لیسک پایین میریزد و شکل حرف V به خودش می گیرد. (مراحل هم زدن خمیر را می‌توانید با قاشق چوبی انجام دهید و استفاده از همزن برقی الزامی نیست، فقط با همزن سرعت کار بیشتر میشه) خمیر آماده را در قیف با ماسوره ستاره ای بریزید و کمی فشار دهید هوای داخل خمیر خارج شود. داخل سینی فر را با کاغذ تفلون (کاغذ روغنی مرغوب) بپوشانید و شروع به پایپ کردن خمیر در سینی کنید، دقت کنید بین هر شکوفه سه سانتی متر فاصله بگذارید چون خمیر در فر پف می‌کند و به این فضا نیاز دارد.

روی شکوفه ها کمی آب اسپری کنید و نوک تیز شده شکوفه ها را به آرامی صاف کنید و سینی را در طبقه وسط فر بگذارید. برای پخت بهتر نان ها هر بار فقط یک سینی را در فر بگذارید و باقی مانده خمیر را با همان کیسه و ماسوره داخل یخچال بگذارید. ده دقیقه اول پخت حرارت همان ۲۰۰ درجه باشد سپس حرارت را کم کنید و تا ۱۸۰ درجه پایین بیاورید و ۲۵ دقیقه تا نیم ساعت دیگر بپزد، در طول پخت اصلا در فر را باز نکنید. نان ها که پخت با یک سیخ چوبی روی همه نان ها سوراخ کوچکی ایجاد کنید تا هوای داغ داخل نان خارج شود.

برای پر کردن نان ها خامه قنادی را به روشی که قبلا آموزش دادم و در هایلایت های پیج موجوده آماده کنید و در قیف با ماسوره ساده بریزید.

در صورت دلخواه میتوانید کرم وانیلی که قبلا در پست اکلر آموزش داده بودم را درست کرده و برای پر کردن نان ها استفاده کنید.

کف هر نان را با استفاده از ماسوره یا چاقو سوراخ کنید و با قیف خامه ای نان ها را پر کنید، برای تزیین نهایی میتوانید از شکلات ذوب شده یا کمی پودر قند استفاده کنید.

نکات مهم:

اگر هنگام داغ زدن خمیر روی حرارت کوتاهی کنید آب اضافی در خمیر باقی میماند و هنگام پخت نان ها در فر، باعث افت خمیر شده و درست پف نمی‌کند بعد از داغ زدن خمیر اگر قاشقی را مرکز خمیر فرو کنیم باید به حالت ایستاده در خمیر بماند و کج نشود، نکته دوم: اگر خمیر گرما داشته باشد و تخم مرغ را به خمیر اضافه کنید گرمای خمیر باعث پخت تخم مرغ شده و باز هنگام پخت باعث افت خمیر و پف نکردن آن می‌شود.

نکته سوم: علت دیگر پف نکردن نان خامه ای اضافه کردن تخم مرغ بیش از حد به خمیر است باید در حدی به خمیر تخم مرغ اضافه کنیم که تست V خمیر درست انجام شود و خمیر براق و چسبنده ای داشته باشیم برای همین همیشه تعداد تخم مرغ ها حدودی است چون هم بسته به وزن آن ها و هم بسته به آرد مقدار تخم مرغ متفاوت است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید