با وجود پایان زمامداری «دونالد ترامپ» به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا و تلاش دموکرات‌ها برای بیرون راندن او از صحنه سیاسی کشور، گمانه زنی‌های مختلفی درباره آینده حیات سیاسی این سیاستمدار تندرو و تاجرپیشه وجود دارد.

 سرنوشت حیات سیاسی ترامپ چه می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا،  یورش شورشیان حامی ترامپ به کنگره آمریکا در روزهای اخیر، در تمام چهار سال ریاست او،  شاید مهم ترین برهه اثرگذار بر سرنوشت حیات سیاسی اش در آینده باشد؛ سرنوشتی که به گفته بسیاری از کارشناسان، تحلیل گران و رسانه های صاحب نام امریکا، چندان برای چهره جنجالی امیدبخش نیست و ممکن است او را برای همیشه از دستیابی به پست های کلیدی در عرصه سیاست محروم کند هرچند برخی گمانه زنی ها نیز از احتمال نامزدی وی در دور آتی ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴میلادی حکایت دارد.

با تمام این احوالات، یورش طرفداران ترامپ به پایتخت آمریکا آینده سیاسی وی را دستخوش تحولی بزرگ کرده است. حتی متحدان نزدیک نیز دیگر وی را برای پست های سیاسی مناسب نمی بینند. روز ششم ژانویه حمله ای به کنگره رخ داد که تحریک کننده اصلی آن شخص ترامپ بود. در حمله بی سابقه به مرکز دموکراسی آمریکا، طرفداران عصبانی رئیس جمهوری بازنده آمریکا صحنه های هرج و مرج و خشونت غیرقابل وصفی در پارلمان خلق کردند؛ آنها موانع امنیتی را پشت سر گذاشتند و پنجره ها را شکستند، برخی نیز به اتاق هیئت رئیسه سنا راه یافتند. ماموران امنیتی برای مقابله با آنها سلاح هایشان بیرون کشیدند و از گاز اشک آور استفاده کردند.

مسدود شدن دسترسی ترامپ به شبکه های اجتماعی توئیتر، فیسبوک و یوتیوب در روزها اخیر نیز ضربه سنگینی به وجهه سیاسی او محسوب می شود. حتی رسانه ها هم دیگر تمایلی به تبدیل شدن به تریبون او ندارند و از این رئیس جمهوری هرج و مرج طلب دوری می جویند. اعلام برائت رسانه ها و شبکه های اجتماعی از یک رئیس جمهوری، خود عامل مهمی در تعیین سرنوشت حیات سیاسی او خواهد بود.

تشویق به راهپیمایی به سمت کنگره؛ اشتباه راهبردی ترامپ

کارشناسان می گویند حامیان ترامپ با حمله به پایتخت و نادیده گرفتن شکست انتخاباتی اش، چشم انداز سیاسی او را از بین بردند. همانطور که اعضای فعلی و سابق تیم دولت ترامپ پشت درهای بسته می گویند، این تحول شامل حال نزدیکان و اعضای خانواده ترامپ هم شده است و شانس آنها برای حضور در نقش های سیاسی به طور قابل توجهی کمتر شده است.

ترامپ پیش از این بارها از تصمیم خود برای حضور مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ خبر داده است و که این تصمیم تأثیر زیادی بر حزب جمهوری خواه خواهد داشت، اما محافل داخل حزب بر این باورند که حوادث اخیر پایتخت در قلب دموکراسی آمریکا همه چیز را تغییر داده است و مهمتر این که استیضاح دیگری علیه ترامپ می تواند به فعالیت سیاسی وی پایان دهد.

در روزهای اخیر رفتار وی از جمله تشویق طرفدارانش برای راهپیمایی به سمت ساختمان کنگره با ادعاهای اثبات نشده تقلب و در اعتراض به تأیید پیروزی جو بایدن در انتخابات و خواسته تردیدآمیز او برای پایان دادن به این آشوب، بسیاری از افراد اطراف او را ناامید کرد.

یکی از کارمندان سابق ترامپ در کاخ سفید گفت: این نقض وظیفه به عنوان فرمانده کل قوا بود و من فکر می کنم چشم انداز سیاسی وی به شدت آسیب دیده است. وی با اشاره به حامیان ترامپ که هنگام حمله به ساختمان کنگره توسط پلیس مورد هدف گرفتند، افزود: او اکنون دستانی آغشته به خون دارد. سه معترض و دو افسر پلیس در این شورش جان خود را از دست دادند.

همانطور که یکی از اعضای دفتر ریاست جمهوری تأکید کرد، برائت جستن ترامپ از خشونت دیرهنگام و تنها پس از مداخله دخترش ایوانکا رخ داد. گفته می شود این وقایع احتمالاً مشاغل سیاسی اعضای خانواده ترامپ را پیچیده خواهد کرد، از جمله نامزدی احتمالی عروس وی «لارا ترامپ» برای کرسی سنا در ایالت کارولینای شمالی.

در حزب جمهوری خواه نیز ترامپ اکنون با مخالفت شدیدتری روبرو است. سناتور لیندسی گراهام یار دیرینه او، چهارشنبه هفته گذشته با عصبانیت و قاطعیت گفت دیگر کافی است، چرا که بایدن به طور قانونی انتخاب شده است. مجلس نمایندگان با اکثریت دموکرات ها نیز روند استیضاح علیه ترامپ آغاز شده است. دموکرات های حاضر در کنگره پیرامون «نانسی پلوسی» دوست داشتند مایک پنس معاون رئیس جمهور ترامپ را ترغیب کنند تا ترامپ را از سمت خود برکنار کند. طبق متمم ۲۵ قانون اساسی، معاون رئیس جمهور و سایر اعضای کابینه حق دارند در شرایط خاص این کار را انجام دهند. اما پنس علاقه چندانی به این رویکرد نشان نداد، به همین دلیل دموکرات ها خود دست به کار شدند.

برکناری یا استیضاح، استعفا یا تعطیلات

پس از حمله طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا، چندین سناریو برای آخرین روزهای حضور وی در دفتر ریاست جمهوری در واشنگتن در حال بحث و بررسی است. اولین سناریو استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی است: شورش در کنگره توسط طرفداران ترامپ که با تحریک وی رخ داد، مقامات حزب دموکرات خواستار برکناری سریع ترامپ شدند. این تماس ها نه تنها از طرف حزب دموکرات رئیس جمهور منتخب جو بایدن، بلکه از طرف نمایندگان نگران جامعه مدنی نیز وجود دارد که می ترسند مثلاً ترامپ در پایان دوره ریاست جمهوری خود آمریکا را درگیر جنگ کند.

نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان و چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنا خواستار برکناری فوری ترامپ شدند زیرا وی مسئول حمله به کنگره بود. پلوسی و شومر از مایک پنس معاون رئیس جمهور خواستند که به متمم ۲۵ قانون اساسی مراجعه کند که به معاون رئیس جمهور و اکثریت کابینه اجازه می دهد رئیس جمهور را در صورت عدم توانایی از سمت خود برکنار کند. با این حال، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پنس قصد دارد این مسیر را طی کند وجود ندارد.

متمم ۲۵ قانون اساسی که در سال ۱۹۶۷ تصویب شد، انتقال قدرت را در صورت مرگ یا استعفا یک رئیس جمهور تنظیم می کند. معاون رئیس جمهور و اکثریت کابینه باید به روسای مجلس سنا و مجلس نمایندگان اطلاع دهند که رئیس جمهور فاقد توانایی است و معاون او رئیس جمهور موقت می شود. اگر این تصمیم توسط رئیس جمهور وقت به چالش کشیده شود، کنگره حرف آخر را می زند. با این حال، برای تصویب استیضاح رئیس جمهور، اکثریت دو سوم در هر دو مجلس کنگره لازم است.

سناریوی دوم استیضاح: روش دیگر برای برکناری رئیس جمهور، روش استیضاح و عزل از سوی مجلس است. در مجلس نمایندگان، دموکرات ها اولین گام ها را برای آغاز چنین رویه ای از دوشنبه برداشته اند. در اوایل دسامبر سال ۲۰۱۹، دموکرات ها تلاش کرده بودند ترامپ را با استیضاح پایین بکشند که موفق نشدند.

اما این بار مطمئناً دموکرات ها اکثریت طرفدار پرونده استیضاح جدید علیه ترامپ را خواهند داشت. آنها همچنین ممکن است برخی از جمهوری خواهان را به سمت خود جذب کنند. با این وجود به سختی می توانند به کسب اکثریت دوسوم مجلس سنا امیدوار باشند. برای این کار لازم است ۱۸ سناتور جمهوری خواه با دموکرات ها همراه شوند. در آخرین پرونده استیضاح، فقط یکی از آنها این کار را کرد «میت رامنی».

سومین گزینه استعفا: ترامپ این اختیار را دارد که به ابتکار عمل خود در هر زمانی استعفا دهد و زمام امور را به پنس برای روزهای باقی مانده تا ۲۰ ژانویه(یکم بهمن) تحویل دهد. با این حال نشانه ای وجود ندارد دال بر اینکه وی دوست دارد چنین کاری انجام دهد. ترامپ همچنین تعمداً از توصیه های طیف محافظه کار مانند وال استریت ژورنال که وی را ترغیب می کند مسئولیت شخصی خود را بپذیرد و استعفا دهد نادیده می گیرد.

گزینه چهارم تعطیلات: چنین برداشتی لزوماً به اعلام انصراف مرتبط نیست. واشنگتن همچنین احتمال فرستادن ترامپ به تعطیلات را بررسی می کند. نزدیکترین ایده این است که ترامپ همانطور که دوست داشته در گذشته به بازی خود بپردازد، به فلوریدا برای بازی گلف پرواز کند. البته ترامپ می تواند تا پایان ماموریتش در سمت خود بماند. بر اساس اطلاعات نیویورک تایمز، رئیس جمهور قصد دارد در هفته آینده به مرزهای ایالات متحده و مکزیک سفر کند تا سیاست های مهاجرت خود را در آنجا تبلیغ کند.

گفته می شود که او حتی آرزوی ترتیب دادن یک کنفرانس مطبوعاتی خداحافظی را ابراز کرده است، اگرچه او اغلب با عصبانیت از رسانه ها یاد می کرد. اما یک چیز قطعی است: ترامپ با بی توجهی به آداب و رسوم دموکراسی آمریکا، در مراسم تحلیف بایدن شرکت نخواهد کرد. ترامپ پیش از مسدود شدن همیشگی حسابش در توییتی نوشت: من ۲۰ ژانویه به مراسم تحلیف نخواهم آمد.

قدرت و نفوذ ترامپ ادامه می یابد؟

حوادث واشنگتن به عنوان نقطه پایانی دوره تصدی دونالد ترامپ تلقی می شود. هر چند خود او احتمالاً مخالف این مسئله خواهد بود. با این حال ترامپ به آنچه که همیشه می خواست رسید: یک کشور تقسیم شده که در آن بنیان جاه طلبی های سیاسی آینده ترامپ و اعضای خانواده اش بر آن استوار می شود.

اکنون «روز شرم آمریکا» آنگونه که برخی از مجریان اخبار آمریکایی آن را توصیف کرده اند، یک فضای سیاسی جنجالی را در این کشور ایجاد کرده است. آشوب های اخیر آنقدر هم برای ترامپ آزار دهنده نبوده است، زیرا او سرانجام با هجوم هواداران خود به مرکز دموکراسی آمریکا به هدف خود که از زمان شکست در انتخابات در ماه نوامبر(۱۳ ابان)، برای آن مبارزه می کرد رسید: تقسیم آمریکا به موافقان و مخالفان ترامپ.

هنگامی که ترامپ در ۲۰ ژانویه (اول بهمن) کاخ سفید را ترک می کند، مسیر بازگشت سیاسی او احتمالاً به عنوان نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ تعیین خواهد شد. ترامپ با ۷۴.۲ میلیون رأی با وجود شکست در انتخابات، دوازده میلیون رأی بیشتر از زمان پیروزی اش در انتخابات ۲۰۱۶ به دست آورد. یکی از بهترین نتیجه های انتخاباتی تاکنون و پس از ۸۱.۲ میلیون رأی جو بایدن. در هر انتخابات دیگری در ایالات متحده، چنین نتیجه ای برای پیروزی کافی بود.

اما برخلاف دموکرات ها  که رای دهندگان آنها به طور فزاینده ای از طیف چپ می آیند و نیروهای مستقر در حزب را هر بار به چالش می کشند، طرفداران ترامپ و بخش عمده ای از رای دهندگان جمهوری خواه به شکل متحد در پشت قهرمان سقوط کرده خود و افسانه تقلب علیه او ایستاده اند. فرقه پیرامون شخص وی، حتی بعد از دوره ریاست جمهوری ترامپ، او را به صدای نیمی از ملت تبدیل خواهد کرد که بیش از هر چیز بیانگر ادامه نفوذ و قدرت او در جامعه آمریکا خواهد بود.

ترامپ پیشتر برای چنین دوره ای زمینه سازی کرده است. بلافاصله پس از شکست در انتخابات او یک کمیته اقدامات سیاسی رهبری را ایجاد کرد، یک گروه لابی فدرال به نام نجات آمریکا، که مجاز است سالانه حداکثر ۵۰۰۰ دلار از هر نفر کمک مالی بپذیرد. از طرف دیگر، تعداد اهدا کنندگان نیز محدود نیست و این ابزاری قدرتمند با توجه به پایگاه رای دهندگان وفادار و میلیونی ترامپ است.

در این رابطه «مت گورمن» استراتژیست جمهوری خواهان، به نیویورک تایمز گفت که ترامپ در آینده نزدیک قطعاً از صحنه سیاسی ناپدید نخواهد شد. او به گونه ای در بحث ملی دخالت خواهد کرد که هیچ یک از پیشینیانش این کار را نکرده اند.

با ادامه روند استیضاح و احتمالا ممنوعیت نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا، او نمی تواند از کمک های مالی گروه تازه تأسیس لابی خود برای یک کارزار انتخاباتی استفاده کند، اما می تواند از آن برای حمایت مالی از طرفداران حزب در طی چهار سال آینده استفاده کند و بنابراین آنها را به موقعیت های قدرت برساند.

تلاش ترامپ برای تبدیل به غول رسانه ای جدید

ترامپ احتمالاً برای مدتی از مسدود شدن حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی توییتر و فیس بوک رنج خواهد برد، چرا که او همیشه با طرفداران خود با این ابزار تعامل کرده است. او از حساب های خود به عنوان کانال مستقیم برای انتشار تفسیرهای خودش از وقایع استفاده می کرد.

ترامپ تقریباً مانند دیگران به رسانه ها نیاز دارد. پیش تر نیز پوشش گاهی شرم آور شبکه فاکس نیوز از جزئیات زندگی ترامپ به او کمک کرد تا در بین مردم بسیار محبوب شود. بستری که پس از دوران ریاست جمهوری کمی از دست خواهد داد. دست کم از شب انتخابات، زمانی که تحلیلگران این شبکه پیش از همه رسانه ها پیروزی در ایالت آریزونا را به جو بایدن نسبت دادند، روابط بین این شبکه و ترامپ شکننده تلقی شده است.

بنابراین کاملاً محتمل است که ترامپ تلاش کند استقلال خود را از رسانه ها بیشتر ارتقا دهد. در اواسط ماه نوامبر پرتال خبری آمریکایی «اکسیوس» (Axios) با استناد به منابع محرمانه گزارش داد که ترامپ قصد دارد سرویس پخش آنلاین خود را برای طرفداران راه اندازی کند. پایگاه گسترده رای دهندگان ترامپ می تواند به او کمک کند تا مخاطبان بالقوه اش را هدف قرار دهد. در آمریکا نظرسنجی های انتخاباتی ترامپ با ارزش ترین داده های سیاسی به حساب می آیند و صحت همین ها به او کمک کرد تا در سال ۲۰۱۶ به پیروزی غافلگیرکننده انتخاباتی بر هیلاری کلینتون نائل شود.

ایوانکا و ملانیا چه می کنند؟

باید دید آیا ترامپ در سال ۲۰۲۴ واقعاً دوباره برای ریاست جمهوری نامزد خواهد شد یا خیر. در این میان دعاوی مدنی تهدیدکننده برای جرایم مالیاتی یا عواقب احتمالی قانون شکنی های چهار سال گذشته وی نیز باید تعیین کننده باشد. اما در خانواده ترامپ قهرمان اصلی دیگری به نام ایوانکا وجود دارد که به صحنه سیاسی فشار می آورد.

ایوانکا به عنوان مشاور سیاسی کاخ سفید، از یک عضو لیبرال طبقه عالی نیویورک به یکی از سرسخت ترین حامیان پدر در دوران تصدی اش تبدیل شد و محبوبیت زیادی در بین رای دهندگان ترامپ بدست آورد. او احتمالاً سعی خواهد کرد در آینده سرمایه سیاسی خود را از جنوب فلوریدا گسترش دهد. در آنجا دختر رئیس جمهور و همسرش جرد کوشنر ملکی را به ارزش ۳۱ میلیون دلار در خلیج بیسکاین نزدیک میامی خریداری کرده اند.

از نظر سیاسی، ایوانکا می تواند از دو گروه رأی دهنده در فلوریدا بهره مند شود: جامعه بزرگ یهودیان و آمریکایی ها با ریشه کوبایی که در آنجا نمایندگی خوبی دارند.

در حالی که جامعه یهودیان فلوریدا عمدتاً به دلیل اعتقاد شدید یهودیان به جرد کوشنر به این زوج ابراز وفاداری می کنند، متولدان کوبا از جمعیت بسیار محافظه کار در نظر گرفته می شود. دلیل این امر ترس از چرخش به چپ در سیاست های آمریکا است که بسیاری آن را معادل انقلاب فیدل کاسترو در میهن نیاکان آنها می دانند. این می تواند نشان از جاه طلبی های سیاسی ایوانکا داشته باشد. «آدام اسمیت» مفسر روزنامه "Tampa Bay Times" حتی احتمال نامزدی ایوانکا برای سنا را مطرح می کند.

«مارکو روبیو» جمهوری خواه باید در سال ۲۰۲۲ بار دیگر برای حفظ کرسی خود در مجلس سنا نامزد شود، اما طبق گفته اسمیت اگر ایوانکا مایل به نامزدی باشد، روبیو مانع این کار نمی شود. در انتخابات مقدماتی ۲۰۱۶ روبیو در برابر دونالد ترامپ با ۲۰ درصد رای شکست خورد. ایوانکا همچنین می تواند یک رقابت برای کسب فرمانداری را آغاز کند. طبق قانون اساسی فلوریدا، او باید حداقل برای هفت سال در فلوریدا سکونت کند.

دیگر ناظران فکر می کنند که ایوانکا می تواند نسبتاً آینده حرفه ای سیاسی خود را از سمت های کوچکتر پی ریزی کند، مثلاً در ابتدا نامزد انتخابات شهرداری در جزیره هند کریک، جایی که ملک جدید خود را خریداری کرده، شود.

ظاهراً بانوی اول هم خیلی به خروج آرام از انظار فکر نمی کند. ملانیا ترامپ در نقش خود به عنوان بانوی اول در چهار سال گذشته محتاط بوده است، اما با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری همسرش این مسئله می تواند پایان یابد. یکی از نزدیکان او به پرتال خبری آمریکایی «پیج سیکس» (Page۶) گفت که ملانیا در حال مذاکره درباره یک قرارداد کتاب احتمالی درباره خاطراتش در کاخ سفید است. قراردادی که می تواند از نظر اقتصادی سودآور باشد. از آنجا که در مورد زندگی بانوی اول رئیس جمهور در پشت دیوارهای کاخ سفید علاقه عمومی زیادی وجود داشته است.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید