پاریس با اعلام اینکه در لیبی هیچ راه حل نظامی وجود ندارد؛ اولویت حل بحران این کشور را اجرای توافقنامه آتش بس  ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ دانست.

درخواست فرانسه برای اجرای توافق آتش‌بس در لیبی

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، فرانسه رسما خواستار اجرای توافق آتش بس در لیبی و خروج نیروهای خارجی و از این کشور شد.

پاریس بر حمایت تمام احزاب لیبیایی از ادامه روند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل و خودداری از شروع دوباره خصومت ها در این کشور تاکید کرد.

پاریس با اعلام اینکه در لیبی هیچ راه حل نظامی وجود ندارد؛ اولویت حل بحران این کشور را اجرای توافقنامه آتش بس  ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ دانست که در آن اخراج نیروهای خارجی و مزدوران بیگانه و همچنین ادامه روند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل متحد پیش بینی شده است.

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد که ما از همه احزاب در لیبی می خواهیم که از این روند حمایت و از هرگونه از سرگیری خصومت ها خودداری کنند و برای تعیین دولت جدید و سازماندهی انتخابات برنامه ریزی شده در ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱، طبق تصمیم مجمع سیاسی لیبی و تحت نظارت سازمان ملل متحد اجماع نظر داشته باشند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی علیه حکومت معمر قذافی و حمله نظامی نیروهای «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) با هدف برکناری قذافی دیکتاتور وقت این کشور، با تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیار گسترده‌ای روبه‌رو بوده است و در نهایت به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم شد که در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمد که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و برخی کشورها از جمله ترکیه، قطر و ایتالیا است و در بخش شرقی و جنوب نیز «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته ارتش بر امور مسلط شده است که از سوی کشورهایی مانند عربستان، روسیه، فرانسه، مصر، امارات متحده عربی، یونان و قبرس حمایت می‌شود.

این صف بندی های بین المللی و منطقه ای در بحران لیبی و مداخلات آشکار بازیگران، این کشور را بر لبه پرتگاه قرار داده و منابع و زیرساخت های این کشور ثروتمند نفتی را ویران کرده، بطوری که لیبی طی ماه های اخیر دستکم برای  ۳ نوبت در آستانه جنگی تمام عیار قرار گرفته است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید