به اعتقاد میرلوحی، عضو شورای شهر ساختار موجود برای شهری مثل تهران با هشتاد هزار میلیارد گردش مالی درآمد و هزینه کفایت نمی‌کند. او همچنین اظهار کرده برای جلوگیری از فساد نیازمند تشکیل نهادی همچون دیوان محاسبات هستیم

گردش مالی «هشتاد هزار میلیاردی» تهران برای پایتخت کفایت نمی‌کند/ نیاز به تشکیل نهادی مانند دیوان محاسبات داریم
به گزارش سلام نو، محمود میرلوحی رئیس کمیته اقتصادی شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به حاشیه‌های صورت گرفته در خصوص وجود فساد در شهرداری تهران به میزان در پاسخ به این پرسش که آیا میان مساله کمبود اعتبارات در شهرداری و وجود فساد ارتباطی وجود دارد گفت: واقعیت این است که این بی انضباطی‌ها بیشتر مربوط به همین ریخت و پاش هاست. اتفاقا الان، چون ما دچار کمبود منابع هستیم باید بیشتر دقت کنیم، بیشتر صرفه جویی کنیم، انضباط مالی داشته باشیم و نظارت‌ها را افزایش دهیم. البته این کار شروع شده و تا سطوح خوبی هم پیش رفته است. اگر به پایگاه خبری شورای شهر تهران سری زده شود ما در آنجا چیزی تحت عنوان سامانه‌های شفافیت را قرار داده ایم که نشان می‌دهد سلسله‌ای از فعالیت‌ها در این دوره شروع شده که اگر این‌ها نبود نگرانی‌های بسیاری می‌توانست شکل بگیرد.
محمود میرلوحی گفت: تصور ما این است که ساختار موجود برای شهری مثل تهران با هشتاد هزار میلیارد گردش مالی درآمد و هزینه کفایت نمی‌کند. اگر هم مثل قبل باشد که اصلا رها شده بود. ما سندی از گذشته نداریم که نشان بدهد این موارد با دقت و وسواس بررسی شده باشد که اگر این بود شاید الان وضع به اینجا نمی‌رسید. ما در کشور سازمان‌های متعددی داریم که اگر همه آن‌ها مثل شورای شهر وقت صرف می‌کردند و تلاش می‌کردند حتما نتیجه بهتری حاصل می‌شد.

وی ادامه داد: بعد از راه اندازی سامانه شفافیت اگر در شهرداری قراردادی از ۲۵۰ میلیون بیشتر باشد حتما در این سایت ثبت می‌شود. در این دوره بند دوازده ماده هشتاد قانون به طور جدی عوض شد و ذیحسابان از شورای شهر رای می‌گیرند. همه کسانی که در مسائل مالی صاحب امضا هستند از جمله شهرداران مناطق الان ما این‌ها را به شورای شهر می‌آوریم و رای می‌دهیم برای اینکه بدانند باید مقررات را رعایت کنند.

میرلوحی افزود: ما مصوبه تعارض منافع را نوشتیم و الان در شهرداری اعضای شورا و مدیران شهرداری و بستگان و منصوبانشان نه می‌توانند با شهرداری قراردادی امضا کنند و نه امکان استخدام یا ارتقا دارند. در مورد سفرهای خارجی هم همین رویه وجود دارد. همه این موارد قانونمند شده و نظارت اعمال می‌شود. یا مثلا سامانه‌های متعددی که در حوزه شهرسازی و صدور پروانه ایجاد شد.


میرلوحی در پاسخ به این پرسش که آیا مدیریت شهری تهران برای برخورد با تخلفات به وجود نهادی مانند سازمان بازرسی نیازمند نیست گفت: البته خود شهرداری بازرسی دارد و در شورای شهر هم یک معاونت نظارت وجود دارد. ما یک معاونتی در اداره کل اجرایی شورای شهر ایجاد کردیم به عنوان معاونت پایش که در آنجا کارها و گزارش‌های خوبی در حوزه‌های مختلف انجام می‌گیرد. البته این از قبل وجود داشت، اما رها شده بود. یا درمورد نمایندگی‌های شورا که در گذشته رها بود به فردی یک رای داده می‌شد که اصلا معلوم نبود فعالیتی انجام می‌دهد یا نه الان، اما رصد می‌شود. در گذشته مصوباتی که از شورای شهر برای ابلاغ و اجرا فرستاده می‌شد معلوم نبود چه سرنوشتی پیدا می‌کند، اما الان پایش صورت می‌گیرد یا در بحث حسابرسی‌ها که الان به خوبی رصد می‌شود.

میرلوحی با بیان اینکه به نظر من کارهایی که در شورای پنجم در حوزه نظارت و جلوگیری از فساد شده قابل توجه است گفت: ما کمیسیون‌های داخلی را قانونمند کردیم. مثلا کمیته معماری و شورای معماری مناطق را آوردیم قانونمند کردیم. من اگر بخواهم فهرست کامل این‌ها را ارائه کنم شاید نزدیک به پنجاه مصوبه مختلف و متنوع و موثر خواهد بود. ما در فرصت‌های مقتضی باید توضیح دهیم که مثلا در مساله پسماندها چه وضعی داشتیم و الان در کجا هستیم. یا درمورد هشتصد هزار متر دکه و امکانات اقتصادی که در پارک‌های تهران وجود داشت و ثبت و ضبط مناسبی نداشت. اما الان همه این‌ها قانونی و ضابطه‌مند شده است.

میرلوحی با بیان اینکه ما در شورای شهر تهران به ضرورت تشکیل نهادی مانند دیوان محاسبات رسیده ایم گفت: تصور ما این است که ساختار موجود برای شهری مثل تهران با هشتاد هزار میلیارد گردش مالی درآمد و هزینه کفایت نمی‌کند.

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر پایتخت درخصوص واکنشی که پیروز حناچی در فضای مجازی به مساله فساد در شهرداری نشان داده گفت: البته آقای فراهانی و اعضای شورای شهر پنجم معتقد هستند که این کار باید عمق و گستره بیشتری به خود بگیرد و کیفیت این نظارت‌ها و مراقبت‌ها بیشتر باشد تا دیگر حتی یک مورد هم اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: آقای محسن هاشمی یک بار در جایی گفته بودند ما برای مترو نتوانستیم کاری کنیم. رقبای ما کم لطفی می‌کنند و این کلمه نقد داخلی را مرتبا به عنوان سند اینکه ما در شورای شهر کار نمی‌کنیم مطرح می‌کنند. هرچقدر هم که توضیح می‌دهیم منظور این نیست که کار نشده بی فایده است. همین الان زیر این شهر برای مترو مرتبا کار صورت می‌گیرد و امسال دوازده ایستگاه مترو افتتاح می‌شود. همین الان و در این شرایط کرونا و تنگنا و کمبود منابع همین هفته هفت کیلومتر از بزرگراه شهید نجفی رستگار افتتاح می‌شود یا در بزرگراه شهید بروجردی فعالانه کار صورت می‌گیرد یا کاری که در گیشا شد. یا فعالیت‌های متنوع و مختلف دیگری مثل طرح‌های کوچک مقیاس محلات یا پلازاهایی که در شهر ایجاد می‌شود و باغ‌هایی که مرتبا خریداری می‌شود یا اینکه آتش نشانی تجهیز می‌شود. همه این‌ها کارهایی است که انجام می‌شود، ولی رقبا می‌چرخند و همان یک کلمه آقای هاشمی را تکرار می‌کنند و بر سر شهرداری می‌کوبند.
میرلوحی با بیان اینکه البته طبیعی است که ما نباید از رقیب انتظاری داشته باشیم افزود: این دوره را اگر قیاس کنیم خیلی بیشتر از دوره‌های قبل کار شده مثلا در برنامه سوم در بحث شهر هوشمند، در سامانه‌های متعدد و اینکه چقدر سامانه فعال هست که درگذشته نبوده است. مثلا سامانه توزین پسماند که چه تحولی در سالم سازی محسوب می‌شود. یا سامانه پروانه‌های ساختمان، سامانه ثبت باغات، سامانه ثبت کارگرانی که با شرکت‌های طرف قرارداد شهرداری کار می‌کنند، سامانه‌های ثبت پژوهش ها. این‌ها سامانه‌هایی است که به طور بنیادی زمینه فساد و رانت را از بین برده است. وقتی ما می‌گوییم در گذشته پنجاه درصد قراردادها با ترک تشریفات انجام می‌شده معنی این کار چیست و حالا که نیست و همه چیز با مناقصه و مزایده انجام می‌شود معنایش چیست؟
انتهای پیام
کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید