برنج حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند اینوزیتول است و آب برنج نیز سرشار این آنتی اکسیدان ها است که به مبارزه با آثار رادیکال های آزاد، مولکول های ناپایداری که به سلول های سالم بدن آسیب می رسانند، کمک می کنند.

آب برنج و خواص معجزه آسای آن برای پوست

به گزارش سلام نو به نقل از "مدیکال نیوز تودی"، افراد بسیاری برای بهبود ظاهر پوست یا تسکین بیماری هایی مانند اگزما از آب برنج استفاده می کنند. برخی شرکت های محصولات آرایشی و زیبایی مدعی هستند که آب برنج دارای خواص ضد پیری است، اما شواهد علمی کمی برای تایید این ادعاها در دسترس هستند.

آب برنج به مایع نشاسته ای حاصل از خیساندن یا جوشاندن برنج گفته می شود. امکان آماده کردن آب برنج در خانه وجود دارد یا می توان محصولات مراقبت از پوست حاوی آب برنج را خریداری کرد.

آیا آب برنج برای پوست مفید است؟

آب برنج ممکن است فوایدی برای پوست داشته باشد. اما در حال حاضر مطالعات با کیفیت بالا درباره آثار آب برنج زیاد نیستند. برای اثبات اینکه آب برنج دارای فواید قابل توجهی است، دانشمندان نیازمند انجام مطالعات بیشتر در مقیاس بزرگتر هستند.

آنتی اکسیدان ها

برنج حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند اینوزیتول است. آنتی اکسیدان ها به مبارزه با آثار رادیکال های آزاد، مولکول های ناپایداری که به سلول های سالم بدن آسیب می رسانند، کمک می کنند. شرکت ها اغلب آنتی اکسیدان ها را به محصولات مراقبت از پوست اضافه می کنند.

مطالعه ای کوچک در سال ۲۰۱۸ با حضور ۱۲ شرکت کننده آثار ژل آب برنج روی پوست را برای ۲۸ روز آزمایش کرد. پژوهشگران دریافتند که برنج دارای فعالیت آنتی اکسیدانی مشابه با اسید اسکوربیک یا ویتامین C بوده است.

کاهش پیری پوست

شواهد محدودی درباره این که آب برنج ممکن است سرعت پیری پوست را کاهشد دهد، وجود دارند.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که آب برنج فعالیت الاستاز (Elastase)، آنزیمی که در پیری پوست نقش دارد را کاهش می دهد. این نشان می دهد که آب برنج ممکن است از پتانسیل کاهش تشکیل چین و چروک ها و خطوط روی پوست برخوردار باشد.

مطالعه ای در سال ۲۰۰۱ نشان داد که اینوزیتول ممکن است به بهبود چین و چروک های موجود روی پوست کمک کند. پژوهشگران طی هفت هفته مرطوب کننده ۱-۲ درصد اینوزیتول را روی زنان شرکت کننده که در سنین مختلف قرار داشتند، آزمایش کردند.

در پایان مطالعه، پژوهشگران تخمین زدند که اینوزیتول اندازه چین و چروک ها را به میزان ۱۲.۴ درصد کاهش داده و قابلیت کشسانی پوست را به میزان ۱۷ درصد افزایش داده است.

ذکر این نکته اهمیت دارد که هر دو مطالعه در مقیاس کوچک بوده و مورد دوم به طور خاص از آب برنج برای آزمایش استفاده نشده بود.

کاهش تحریک پوست

در سال ۲۰۰۲، پژوهشگران آثار استحمام در آب حاوی نشاسته برنج را روی دو گروه آزمایش کردند. یک گروه افرادی مبتلا به اگزما آتوپیک و گروه دیگر افرادی بودند که پوست آنها با سدیم لوریل سولفات (SLS) تحریک شده بود.

پژوهشگران دریافتند که توانایی بهبودی پوست برای افراد گروهی که پوست آنها تحریک شده بود به میزان ۲۰ درصد افزایش داشت. این افراد دو بار در روز برای ۱۵ دقیقه در ترکیب نشاسته برنج استحمام می کردند.

همچنین، این روش به بهبود سد پوستی در افراد مبتلا به اگزمای آتوپیک کمک کرد.

درمان شوره سر

پژوهش های اولیه نشان می دهند که آب برنج تخمیر شده ممکن است رشد برخی انواع قارچ را مهار کند.

مطالعه ای آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که آب برنج یک روزه حاوی باکتری باسیلوس سرئوس است که آنتی بیوتیک های زویترمایسین A و کانوزامین را تولید می کند. این مواد آنتی بیوتیک می توانند رشد مالاسزیا فورفور که در بروز شوره سر نقش دارد را مهار می کنند.

اما این یک مطالعه آزمایشگاهی بوده و لزوما ثابت نمی کند که آب برنج تخمیر شده درمان موثری برای شوره سر در انسان ها است.

دانشمندان به انجام پژوهش های بیشتر برای تایید این که آب برنج می تواند تحت شرایط عادی به درمان شوره سر انسان کمک کند، نیاز دارند.

طرز تهیه آب برنج

روش های مختلفی برای تهیه آب برنج وجود دارند:

خیساندن: شما می تواند یک و نیم فنجان برنج خام را برای ۳۰ دقیقه در دو تا سه فنجان آب خیس کنید.

جوشاندن: شما می توانید برنج را با جوشاندن آن در دو برابر مقدار آبی که به طور عادی برای پخت و پز استفاده می کنید، بپزید.

پس از پایان کار، آب برنج را از صافی عبور داده و در یک کاسه یا بطری تمیز بریزید و بلافاصله استفاده کنید. باقیمانده آب برنج را می توانید در یک ظرف تمیز در یخچال نگهداری کنید.

برای آماده کردن آب برنج تخمیر شده از روش خیساندن استفاده کرده و پیش از این که آن را در یخچال قرار دهید، اجازه دهید آب برنج برای یک تا دو روز در دمای اتاق باقی بماند.

نحوه استفاده از آب برنج برای مراقبت از پوست

روش های مختلفی برای استفاده از آب برنج به منظور مراقبت از پوست وجود دارند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- شستشوی صورت با استفاده از آب برنج

- استفاده از آب برنج به عنوان یک تونر پس از پاکسازی

- اسپری کردن آب برنج روی صورت

- استفاده از آب برنج هنگام استحمام

- استفاده از آب برنج برای خیساندن پاها

برخی افراد از آب برنج به عنوان یک نرم کننده یا روش درمانی برای مو استفاده می کنند.

آیا خطری وجود دارد؟

شواهدی مبنی بر مضر بودن آب برنج تازه برای پوست وجود ندارند. با این وجود، همانند هر محصول زیبایی دیگر، بهتر است محصولات حاوی آب برنج ابتدا روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش شوند.

آب برنج برای حدود یک هفته قابل استفاده است و توصیه می شود آب برنجی که بیش از این مدت باقی مانده است، دور ریخته شود.

افرادی که به برنج آلرژی دارند نباید از آب برنج استفاده کنند.

ذکر این نکته اهمیت دارد که آب برنج جایگزینی برای مراقبت پزشکی نیست. آب برنج ممکن است به مدیریت یک بیماری پوستی کمک کند اما برای استفاده همراه با درمان های اثبات شده و موثر برای بیماری هایی مانند اگزما، فرد باید با پزشک خود مشورت کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مواجهه با موارد زیر باید با یک پزشک مشورت کنید:

- وصله های خشک، پوسته پوسته یا خارش‌دار روی پوست دارید

- پس از استفاده از آب برنج با عوارض جانبی مانند کهیر یا راش پوستی مواجه شده اید

- پوست نشانه های عفونت مانند زخم باز دردناک، قرمزی، تب، یا زخمی که بهبود نمی یابد را نشان می دهد

اگر پس از استفاده از آب برنج، تورم در صورت و گلو یا دشواری در تنفس را تجربه می کنید باید کمک پزشکی فوری دریافت کنید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید