سبزی پلو با ماهی یکی از غذاهای اصیل، خوشمزه و پرطرفدار ما ایرانی‌­ها است که در مناسبت های خاصی همچون شب چهارشنبه سوری و شب سال تحویل نیز به وفور تهیه می شود، در این مطلب طرز تهیه این غذای خوشمزه را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

سبزی پلو با ماهی، غذای خوشمزه و اصیل ایرانی + طرز تهیه

در ادامه با طرز تهیه سبزی پلو با ماهی آشنا خواهید شد و مواد لازم برای تهیه سبزی پلو با ماهی را مشاهده می کنید. البته این مواد لازم با رعایت نسبت‌ ها برای ۴ نفر در نظر گرفته شده و چنانچه شما بخواهید این غذا را برای تعداد نفرات کمتر یا بیشتر تهیه کنید باید با رعایت مقدار نسبت ها میزان مواد اولیه را تغییر دهید تا طعم مطلوب و دلچسب بدهد.

زمان آماده سازی این غذا و تهیه آن کمتر از نیم ساعت و یک ساعت برای پختن و جا افتادن برنج و ماهی به زمان احتیاج دارید.

مواد لازم برای تهیه سبزی پلو با ماهی

کره: ۱۰۰ گرم

لیموی تازه: یک عدد

ماهی: دو عدد سبز

برنج: دو پیمانه

نمک و فلفل: به مقدار لازم

زعفران: به مقدار لازم

پیازچه و جعفری خرد شده: به مقدار دلخواه

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

در اولین مرحله برای پختن سبزی پلو با ماهی باید سبزی های این غذا آماده شده باشد که معمولاً سبزی کوکویی و پلویی دارای سبزی های مشابه از جمله گشنیز، جعفری،  نعنا، شوید و شنبلیله می باشد.

برای اینکه سبزی پلو شما خوشمزه تر شود مقدار شوید را بیشتر از جعفری و گشنیز قرار بدهید و بعد به اندازه مناسب خورد کنید که نه در سبزی‌پلو گم شود و نه آنقدر درشت باشد که تناسب ظاهری غذا به هم بخورد و آب بیندازد.

سپس باید برنج را به تعداد نفراتی که می ­خواهید با مقداری آب و نمک بخیسانید. حدوداً ۴ تا ۵ ساعت برای خیس خوردن برنج زمان نیاز دارید تا خوب ری کند و قد بکشد.

پس از این مدت زمان باید سراغ پختن سبزی پلو بروید و باید برای این کار یک قابلمه را تا نیمه آب کرده و روی شعله گاز بگذارید و وقتی که آب جوش آمد، آب برنجی که دارای نمک بوده را خالی کنید و برنج را درون قابلمه بریزید و اجازه دهید که بجوشد و قد بکشد و از حالت استخوانی فاصله بگیرد.

وقتی که به این حالت رسید می توانید برنج را آبکش کنید و باز قابلمه را روی گاز قرار دهید و مقداری روغن و نمک و زردچوبه در آن بریزید و بعد نان، سیب زمینی و هر چیزی که به عنوان ته دیگ غذا در نظر گرفتید را کف قابلمه ریخته و بعد برنجی که آبکش کرده بودید را به همراه سبزی ها به صورت لایه لایه داخل قابلمه بریزید.

البته می توانید در انتهای جوشیدن برنج هم سبزی ‌ها را اضافه کنید تا به صورت یک دست در تمام سبزی پلو پخش شده باشد و بعد آن را آبکش کرده و داخل قابلمه بریزید.

در نهایت یک قاشق روغن و مقداری آب را دور برنج بدهید و روی برنج چند سوراخ ایجاد کنید و دم کنی آن را بگذارید و اجازه دهید که بخار داخل غذا بپیچد و بعد شعله را ملایم کنید تا برنج شما دم بکشد و ته دیگ آن خوب سرخ شود.

دستور پخت ماهی

همانطور که می دانید ماهی جزو غذاهای سرشار از امگا ۳ می باشد و برای اینکه سلامتی خود را تضمین کنید بهتر است در رژیم غذایی خود ماهی قرار دهید. ولی برای برطرف کردن بوی خاصی که غذاهای دریایی می دهند باید نکاتی را در نظر بگیرید تا از خوردن آن لذت ببرید.

پاک کردن ماهی مرحله حساسی بوده و باید دقت بخرج دهید. اولا آبشش‌های ماهی را بیرون بیاورید و شکم آن را با چاقو باز کرده و کاملاً تمیز کنید و داخل آن را خوب بشویید و وقتی که خشک شد، کمی کره آب شده، فلفل، نمک و زعفران دم شده را با یک برس داخل شکم ماهی بکشید و درون آن کمی پیاز و جعفری خرد شده و ساطوری شده و چند حلقه لیموی تازه قرار دهید. این کار باعث می شود که ماهی شما خوش طعم تر شود و بوی بهتری بگیرد.

بعد یک ماهیتابه بزرگ را روی شعله گاز بگذارید و روغن بریزید. وقتی روغن داغ شد دو طرف ماهی را داخل آن سرخ کنید و برای مدت کوتاهی دم بگذارید و بعد در کنار سبزی پلو سرو کنید.

فوت و فن سبزی پلو با ماهی

برای اینکه ماهی شما خوشمزه تر باشد می توانید با مقداری آبلیمو و زعفران دم کرده ماهی­ ها را دم بگذارید تا خوب مغز پخت شود و بوی بسیار مطبوعی به خود بگیرد. با توجه به اینکه ماهی طبع سردی دارد، کمی دارچین لابلای برنج بریزید.

سبزی پلو با تن ماهی

همیشه برای پختن سبزی پلو با ماهی، ماهی تازه در دسترس نیست و شاید مجبور شوید سبزی پلو با تن ماهی بخورید. برای این منظور سبزی‌پلو به همان ترتیبی که گفته شد تهیه می‌شود و باید تن ماهی را حداقل ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید و بعد آن را در کنار سبزی پلو خود سرو کرده و میل نماید./ ایسنا

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید