بنابر اعلام وزارت دفاع، صلح‌بانان ارتش این کشور در منطقه مورد مناقشه در قره‌باغ مستقر شدند.

آغاز استقرار صلح‌بانان روسی در قره‌باغ
به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، این وزارتخانه روز چهارشنبه اعلام کرد که ارتش این کشور وارد ارمنستان شد و کار تخلیه و استقرار صلحبانان اعزام شده در قره باغ را انجام داد.

این وزارتخانه همچنین خاطرنشان کرد که تاکنون ۲۰ فروند هواپیما برای انتقال نیروها و تجهیزات در ارمنستان فرود آمده اند و در مجموع، تاکنون بیش از ۴۰۰ نیروی ناظر آتش بس به این منظقه منتقل شده است.

این وزارتخانه گفت: با توافق انجام شده در مورد مسیرهای حرکت، صلحبانان روسی حرکت به مناطقی که مأموریت های حفظ صلح انجام می شود، را آغاز کردند.

پیش از این، سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان بیانیه مشترکی را درباره آتش بس در قره باغ قره باغ از ۱۰ نوامبر(۲۰ آبان)  تصویب کردند و بر اساس آن نیروهای حافظ صلح روسی به منطقه قره باغ اعزام شدند.

تارنمای رسمی کرملین دیروز اعلام کرد که نیروهای حافظ صلح قره باغ تنها برای نیروهای روسی پیش بینی شده است.

در این بیانیه مشترک بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان آمده است که نیروهای حافظ صلح روسی برای مدت ۵ سال در منطقه مستقر می‌شوند و در صورت لزوم برای دوره‌های پنج ساله بعدی به صورت خودکار تمدید می‌شوند.

براساس توافق به عمل آمده "در امتداد خط حائل در قره باغ و خط دالان لاچین (متصل کننده قره باغ به ارمنستان) یک گروه صلحبان فدراسیون روسیه به تعداد یکهزار و ۹۶۰ نفر نظامی با تعداد سلاح های کم، ۹۰ دستگاه زره پوش، ۳۸۰ واحد خودرو و تجهیزات ویژه مستقر می‌شود.

یک مقام وزارت خارجه روسیه که نامش را فاش نکرد گفت که براساس این سند نقش ترکیه برای کنترل آتش بس محدود است.

درگیری‌های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ۶ مهرماه گذشته آغاز شده است و برغم این که با دخالت میانجیگران بین‌المللی سه بار توافق آتش بس میان طرفین حاصل شده، این درگیری‌ها بیش از یک ماه بود که همچنان با شدت ادامه داشت.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه در منطقه قره باغ شده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید