توافق جدید به وضوح شکست ارمنستان است و این کشور نه تنها تمام تصرفات خود در طول نبرد اخیر را از دست داد بلکه بخشی از قره باغ را به جمهوری آذربایجان واگذار کرد.

توافقی زیر سایه میانجی‌گری پوتین / علی‌اف: به این پیروزی افتخار می‌کنیم / پاشینیان: ما هرگز اعتراف نمی‌کنیم که بازنده هستیم

سلام نو – سرویس بین‌الملل: تنشی که حدود دو ماه پیش بین ارمنستان و آذربایجان آغاز شده و تبدیل به جنگی خون‌بار شده بود در نهایت همانطور که پیش‌بینی می‌شد با حضور روسیه به پایان رسید و مقامات کرملین هر دو طرف را راضی به صلح کردند.

تقریبا سه هفته پیش هم آتش بسی با پا درمیانی مسکو رخ داده بود که چندان پایدار نبود و حتی بعد از آن نبردهای خونین‌تری نیز رخ داد، اما به نظر می‌رسد با توجه به مواضع جدید نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور آذربایجان این بار آتش بس و صلح پایدار یا حداقل پایدارتر از قبل باشد.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان این خبر را در فیسبوک خود اعلام کرد و از آن به عنوان «اقدامی دشوار برای خود و کشورش» یاد کرد. او در بخشی از بیانیه خود خطاب مردم ارمنستان نوشت: این یک پیروزی نیست ، اما تا زمانی که اعتراف نکنید که یک بازنده هستید، شکستی وجود نخواهد داشت. ما هرگز اعتراف نمی‌کنیم که بازنده هستیم و این باید آغاز دوره وحدت و احیای ملی ما باشد.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان که از آتش بس پیشین چندان راضی نبود نیز اظهاراتی متفاوت داشت و امروز را "روز تاریخی برای مردم آذربایجان" دانست و گفت که به این پیروزی افتخار می‌کند.

توافق جدید به وضوح به شکست ارمنستان است و این کشور نه تنها تمام تصرفات خود در طول نبرد اخیر را از دست داد بلکه بخشی از قره باغ را به جمهوری آذربایجان واگذار کرد. بر اساس توافق جدید، آذربایجان مناطقی از قره باغ را که در طول درگیری تصرف کرده است، حفظ خواهد کرد و ارمنستان هم موافقت کرده که از همه مناطقی که طی درگیری تصرف کرده بود تا ۱۰ روز دیگر عقب نشینی کند.

بر اساس توافق جدید روسیه مسئول صلح بانی منطقه خواهد بود و حدود ۲۰۰۰ نیروی صلح بان روس به همراه ۹۰ زره پوش و ۳۸۰ خودرو نظامی در مرزهای محل درگیری میان دو کشور مستقر می‌شوند. ظاهرا ترکیه نیز مشارکتی در این روند خواهد داشت.

درگیری نظامی اخیر شدیدترین درگیری میان دو کشور از زمان آتش‌بس جنگ سال ۱۹۹۴ محسوب می‌شد. این در حالی است که در تمام این سال‌ها هر دو کشور درگیری‌های پراکنده‌ای داشته‌اند و هزاران هزار نفر بابت این درگیری‌ها کشته، مجروح و آواره شده‌اند.

آن چه در این مدت رخ داد و قراردادی که امضا شد شکستی تلخ برای ارمنستان به ویژه نخست وزیر آن بود. همین حالا رسانه‌های ارمنستان از شکل‌گیری تظاهرات در برابر ساختمان نخست وزیری این کشور خبر می‌دهند، تظاهراتی که به خشونت کشیده شده و در آن معترضان ضمن مخالفت با توافق آتش‌بس، خواستار استعفای «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر کشور شدند.

به جز آشوب داخلی و سقوط مشروعیت دولت پاشینیان، چند اتفاق تلخ‌تر هم برای ارمنستان رخ داد. ارمنستان نه تنها تمام دست آوردهای نبرد اخیر را از دست داد بلکه بخشی از منطقه مورد مناقشه قره باغ را به آذربایجان واگذار کرد و پرونده این مناقشه را پس از مدت‌ها دوباره به روی میز آورد.

در طرف دیگر ناکامی امروز ارمنستان حاصل درسی بود که پوتین می‌خواست به سیاستمداران این کشور بدهد. باشینیان از جمله نخست وزیرانی بود که به جای مسکو می‌خواست به اروپا نزدیک شود و حالا با این شکست هزینه آن نزدیکی را داد.

این مناقشه به جز آذربایجان یک پیروز حاشیه‌ای هم داشت و آن ترکیه اردوغان بود که توانست خود را به هر شکل به عنوان بازیگر موثر در قفقاز تعریف کند، بازیگری که حالا دست آوردی ملموس نیز در کارنامه خود دارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید