درد دور ناف یکی از دردهایی است که اکثر افراد در طول زندگی آن را تجربه می کنند و دلایل مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

دلیل درد دور ناف چیست؟ + راه‌های درمان آن

به گزارش سلام نو به نقل از رویداد ایران، محمد صادق غفوری عضو انجمن گوارش و کبد ایران ، اظهار کرد: درد در ناحیه ناف می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آن ها جای نگرانی ندارند اما برخی می توانند خطرناک باشند، به همین دلیل در صورت شدید و طولانی بودن درد در ناحیه دور ناف و تکرار آن بهتر است به متخصص داخلی مراجعه کنید تا علت آن مورد بررسی قرار گیرد.
غفوری  ادامه داد: درد اطراف ناف به عنوان یک نشانه ارزشمند است از اینکه احتمالا در شکم شما اختلالی بوجود آمده است که تشخیص و درمان به موقع را می طلبد.
او افزود: علت درد دور ناف می‌تواند اختلالاتی مانند یبوست، فتق یا بیرون زدگی روده، سوءهاضمه، عفونت، التهاب پانکراس و آپاندیسیت باشد.
عضو انجمن گوارش و کبد ایران علل درد دور ناف و راه‌های درمان آن را به شرح زیر توضیح داد.
سوء هاضمه
سوء هاضمه که دیس پپسی یا ناراحتی معده نامیده می‌شود؛ باعث درد، سوزش یا ناراحتی در قسمت بالای شکم می‌شود و به درد در اطراف ناف می‌انجامد. سوء هاضمه را می‌توان با داروهای مهارکننده اسید و آنتی اسیدها تحت نظر پزشک درمان کرد.
بارداری
در خانم‌ها اگر درد کمی در ناحیه ناف وجود داشته باشد باید بارداری را مد نظر داشت. از مهم ترین علائم فتق ناف می توان به مواردی مانند، برآمدگی در نزدیکی ناف، تورم در اطراف ناف، درد در داخل، اطراف و نزدیک ناف و حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد.
 یبوست
یبوست یک وضعیت شایع است که به عنوان داشتن حرکات روده‌ای (عمل دفع مدفوع) ۳ بار یا کمتر در مدت یک هفته و یا تغییر در عادت معمول دفع تعریف می‌شود. تقریبا همه افراد هر از گاهی مبتلا به یبوست می‌شوند و یبوستی که مدت کوتاهی طول بکشد جدی نیست. یبوستی که گاهاً اتفاق می‌افتد، با استفاده از نرم کننده‌های مدفوع و اضافه کردن فیبر فرآوری شده یا مصنوعی به رژیم غذایی درمان می‌شود. سایر علل درد ناف شامل درد بعد از جراحی، عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs)، عفونت‌های باکتریایی و گاستروانتریت می‌شوند.

یبوست


 درد بعد از جراحی
جراحی نیز می‌تواند علت درد دور ناف باشد. بیشتر اوقات درد ناشی از عمل جراحی پس از بهبودی بدن برطرف خواهد شد. بسته به شدت درد، داروهای ضد درد می‌توانند به کاهش درد کمک کنند. هر گونه درد و تورم شدید که شامل علائم زیر است نیازمند بررسی بیشتر است. این علائم شامل تب، حالت تهوع، استفراغ و اسهال می شود.
 عفونت‌های دستگاه ادراری
Urinary tract infection) UTIs) در زنان رایج‌تر از مردان است، اما هر کس از جمله کودکان، می‌تواند عفونت ادراری داشته باشد. UTIs می‌تواند باعث درد شکم و ناف شود. این بیماری بوسیله باکتری‌ها ایجاد می‌شود و با آنتی بیوتیک‌ها معالجه می‌شود.
عفونت‌های باکتریایی معده
عفونت معده نیز می‌تواند علت درد دور ناف باشد. باکتری‌های بد روده می‌توانند وارد بدن شده و برای سال‌ها در دستگاه گوارش زندگی کنند. با گذشت زمان، باکتری می‌تواند باعث زخم‌های دردناک در معده و روده کوچک شود. گاهی اوقات این عفونت‌ها، افراد را در معرض خطر سرطان معده قرار می‌دهند. درمان عفونت‌های معده باکتریایی با آنتی‌بیوتیک‌ها امکان پذیر است. معمولاً هنگامی که آنتی‌بیوتیک‌ها شروع به کار می‌کنند، درد شکم و ناف رفع می‌شود.
گاستروانتریت
گاستروانتریت که به آنفلوانزای معده معروف است با مصرف غذا یا نوشیدنی آلوده و یا تماس مستقیم با فرد مبتلا ایجاد می‌شود. درد ناف، درد و گرفتگی عضلات معده از علائم گاستروانتریت است. گاستروانتریت به طور معمول، به خودی خود بهتر می‌شود.
سنگ کیسه صفرا
حملات کیسه صفرا به علت سنگ‌های صفراوی بسیار دردناک است و درد شدید معمولاً اولین نشانه یک مشکل است. درد معمولا از شکم شروع می‌شود و کم کم به سمت ناف ادامه پیدا می‌کند.
 آپاندیسیت
آپاندیسیت بیماری بسیار دردناکی است که ناشی از ملتهب شدن آپاندیس است. درمان نکردن آپاندیسیت موجب بروز پریتونیت می‌شود که در صورت پاره شدن آپاندیس و گسترش عفونت در شکم رخ می‌دهد. این نوع درد معمولاً در اطراف ناف شروع می‌شود و در تمام بخش‌های شکم پخش می‌شود. درد با هر حرکتی از جمله راه رفتن و سرفه، بدتر می‌شود. از مهم ترین علائم آپاندیسیت علاوه بر درد می‌توان به، حالت تهوع و استفراغ، از دست دادن اشتها، یبوست یا اسهال، تب، نفخ و یا تورم شکم و ناتوانی در دفع گاز اشاره کرد.

درد ناف


 پانکراتیت
پانکراتیت یک وضعیت پزشکی است که در آن پانکراس (لوزالمعده) ملتهب می‌شود. در پانکراتیت، آنزیم‌های گوارشی قبل از اینکه به روده کوچک رها شوند به سمت پانکراس حرکت کرده و به آن حمله می‌کنند. علت درد دور ناف می‌تواند نشانگر لوزالمعده ملتهب باشد. پانکراتیت اغلب یک بیماری مزمن است و درد ناحیه ناف هرگز به طور کامل برطرف نمی‌شود. اما درمان می تواند به مدیریت این اختلال کمک کند.
 اختلالات روده کوچک
اختلالات روده کوچک مانند بیماری کرون، می‌تواند در داخل و اطراف ناف درد شدیدی ایجاد کند. این نوع شرایط مزمن و دردناک هستند، اما قابل درمان هستند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید