هر چند خودرو در دو هفته اخیر ترمز بریده ولی این افزایش قیمت برای امروز و دیروز نیست و از اول سال شروع شده و هم‌چنان ادامه دارد. تنها یک جست‌وجوی کوتاه کافی است تا دستورهای رئیس جمهور به وزیر صنعت برای کنترل بازار خودرو را پیدا کنیم.

 اسب سرکش قیمت خودرو مهار خواهد شد؟

سلام نو – سرویس اقتصادی: اگر دو سال پیش کسی به شما می‌گفت پراید، که سر نخواستنش دعوا بود، روزی و روزگاری با قیمتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود احتمالا او را دیوانه خطاب می‌کردید و حرف‌های او را یک خیال دور می‌دانستید، اما حالا نه تنها کف قیمت پراید صد میلیون شده بلکه خرید دیگر ماشین‌های تولید داخل مثل دنا، تیبا و ۲۰۶ هم با قیمت‌های جدید برای بسیاری تبدیل به رویا شده.

در دو هفته اخیر، به ویژه هفته اخیر، قیمت خودرها به صورت روزانه و گاه به صورت ساعتی مثل دلار افزایش می‌یابد. برای نمونه خودروهای پژو ۲۰۶ اس دی، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس و پژو پارس ساده که در ۱۵ شهریور ماه به ترتیب ۱۹۳، ۱۴۱، ۱۶۰ و ۱۷۵ میلیون تومان قیمت داشتند چهارشنبه ۱۹ شهریور به قیمت ۲۱۵، ۱۶۰، ۱۷۷.۵ و ۱۹۰ میلیون تومان رسیده اند.

قیمت تیبا هاچ بک از ۱۰۸ میلیون تومان به ۱۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و خودرو تیبا هاچ بک پلاس نیز از قیمت ۱۱۷ میلیون تومان به ۱۲۹ میلیون تومان رسیده است و خودروهای تیبا صندوقدار اس ایکس بنزینی و تیبا صندوقدار پلاس که به ترتیب ۹۶ و ۱۰۷ میلیون تومان قیمت داشته اند امروز ۱۰۹ و ۱۲۱.۵ میلیون تومان قیمت دارند.

تمام قیمت‌های ذکر شده حداقل قیمت یافت شده برای خودروها است وگرنه در مورد مشخص تیبا بعید است شما بتوانید این خودرو را در بازار با قیمتی کمتر از ۱۲۰ میلیون تومان تهیه کنید.

رئیس شورای رقابت، نهادی که وظیفه تعیین قیمت کارخانه‌ای خودروها را دارد در گفت‌وگوی ویژه خبری قیمت‌های تعیین شده را برای مصرف کننده و تولید کننده منصفانه دانسته و تلویحا اکثر خریداران فعلی را دلال دانسته نه خریدار واقعی.

مهدی صادقی نیز به عنوان معاون وزیر صنعت معتقد است که هیچ اتفاقی در این دو هفته در اقتصاد کشور نیافتاده که قیمت خودرو جهش پیدا کند و می‌گوید: قیمت خودرو در این دو هفته کاذب و هیجانی بوده است که یک عده سوداگر در فکر استفاده از این شرایط هستند و قطعاً این قیمت‌ها شکسته خواهد شد.

صادقی معتقد است صفحات اینستاگرام پر فالور یکی از دلایل گرانی خودرو هستند. او معتقد است این صفحات با هیجانی کردن فضا از افزایش قیمت سود می‌برند.

در حالی که انگشت مسئولان و متولیان امر به سوی دلالان، صفحات اینستاگرام و هیجان مردم گرفته شده برخی از خریداران معتقد هستند دلیل اصلی افزایش قیمت طمع خودروسازان است.

آن‌ها به ویژه به تصاویری از دپوی محصولات ایران خودرو در بابل اشاره می‌کنند و می‌گویند این کارخانه منتظر است پس از افزایش قیمت رسمی، محصولاتش را وارد بازار کند. با این حال ایران خودرو گفته زمین‌های اطراف کارخانه در بابل برای نگهداری خودروهایی با نقص فنی است.

هر چند خودرو در دو هفته اخیر ترمز بریده ولی این افزایش قیمت برای امروز و دیروز نیست و از اول سال شروع شده و هم‌چنان ادامه دارد. تنها یک جست‌وجوی کوتاه کافی است تا دستورهای رئیس جمهور به وزیر صنعت برای کنترل بازار خودرو را پیدا کنیم.

با این همه چرا حداقل این شیب کند نمی‌شود؟ واقعیت این است که وضعیت بازار خودرو برآمده از چند دلیل متفاوت است. نخستین دلیل این بازار آشفته تحریم‌های اقتصادی آمریکا است، تحریم‌هایی که تمام اقتصاد کشور را هدف گرفته و از بازار ارز تا قطعات کامپیوتری تا لباس و خودرو را متاثر کرده.

دلیل بزرگ و مهم دیگر انحصار خودروسازی در دستان سایپا و ایران خودرو است. این انحصار نه تنها آن‌ها را به غول‌هایی مهار نشدنی و یکه‌تاز در زمینه تعیین مختصات بازار خودرو بدل کرده بلکه عملا آن‌ها را تبدیل به کارخانه‌هایی بی رقیب کرده که نه میلی به کاهش قیمت دارند و نه انگیزه‌ای برای بهبود کیفیت.

در این میان سو مدیریت وزارت صنعتِ بی وزیر، خوش رقصی دلالان، نوسان بازار ارز و هیجان مردم که هر لحظه از دست رفتن موقعیت یکی زندگی بهتر را می‌بینند به تقویت شرایط بد کمک می‌کنند.

تا زمانی که تحریم‌های اقتصادی حل نشود و بعد از آن فکری به حال انحصار بی حد و حصر دو غول خودروسازی نگردد نمی‌توان انتظار بهبود اساسی شرایط را داشت و باید گاه و بی‌گاه با سرکشی قیمت خودرو سر کرد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید