رسول ملاقلی پور نویسنده و کارگردان سینما در ۱۷ شهریور ۱۳۳۴ در استان اردبیل متولد شد و در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ در سن ۵۱ سالگی در نوشهر بر اثر سکته قلبی به دیار باقی شتافت، وی سابقه نویسندگی و کارگردانی فیلم های شاخصی همچون «هیوا»، «سفر به چزابه»، «نسل سوخته»، «قارچ سمی»، «پرواز در شب»، «مجنون»، «مزرعه پدری»، «میم مثل مادر» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

از طلوع تا غروب با رسول ملاقلی پور / کارگردان فقید ژانر دفاع مقدس

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | روح الله کوه مسکن : رسول ملاقلی پور یکی از مطرح‌ترین نویسندگان و کارگردان‌های ژانر دفاع مقدس تاریخ سینمای ایران است که کارنامه هنری قابل قبولی از خود به یادگار گذاشته است، چهارده سال از عروج رسول ملاقلی پور می گذرد، اما گویی همین دیروز بود که با یک انرژی به خصوص پشت دوربین فیلم سینمایی «میم مثل مادر» ایستاد و اثری را خلق کرد که پس از فیلم «مادر» علی حاتمی، دومین فیلم مطرح سینمای ایران در ستایش مقام مادر لقب گرفته است.

فردا ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ مصادف است با سالروز تولد این کارگردان نام آشنای سینمای ایران که متاسفانه ۱۴ سال پیش  اواخر سال ۱۳۸۵ به طرز ناباورانه ای از میان ما پرکشید، وی که در شهر نوشهر در حال نگارش فیلمنامه فیلم جدیدش بود، متاسفانه بر اثر سکته قلبی در سن ۵۱ سالگی به دیار باقی شتافت، این کارگردان مطرح سینمای ایران اگر در قید حیات بود فردا تولد ۶۵ سالگی خود را جشن می گرفت.

طلوع :
رسول ملاقلی پور کارگردان پیشکسوت سینما  در تاریخ  ۱۷ شهریور ۱۳۳۴ در شهر اردبیل چشم به جهان گشود، وی کار هنری خود را با عکاسی و آن هم به صورت آماتور در ابتدای انقلاب اسلامی آغاز کرد و پس از آن به عنوان عکاس حرفه ای در زمان جنگ ایران و عراق به فعالیت پرداخت، ملاقلی پور همچنین همزمان با عکاسی در زمان جنگ تحمیلی به فعالیت مستند سازی روی آورد و از عملیات مختلف مستندهای زیادی ساخت و نخستین فیلم داستانی او در قالب فیلم کوتاه با عنوان «شاه کوچک» را با دوربین ۱۶ میلی‌متری جلوی دوربین برد و توانست با این فیلم جایزه بهترین فیلمِ جشنواره وحدت را کسب نماید.

این کارگردان فقید سینمای ایران نخستین فیلم بلند خود را با عنوان «نینوا» با حضور بازیگرانی همچون محمود نوروز، ابوالفضل دهقانیان، محمود ترکالکی، داوود رحمتی، حسن کریمی، احمد عیسی فر، جلال دلیر، محمد شاه نظری، مسعود اکبری، مجتبی گلابی، اسماعیل اسلامی و ... در سال ۱۳۶۲ جلوی دوربین برد، وی دو سال بعد فیلم سینمایی «بلمی به سوی ساحل» را به تهیه کنندگی محسن علی اکبری در سال ۱۳۶۴ و با حضور بازیگران مطرحی همچون خسرو ضیایی، عطاءاله سلمانیان، بهزاد بهزادپور، جعفر دهقان، فرید کشن فلاح، اکبر منصور فلاح و ... جلوی دوربین رضا رضی برد و نام خود را به عنوان یک کارگردان مستعد بر سر زبان ها انداخت.

از طلوع تا غروب با رسول ملاقلی پور / کارگردان فقید ژانر دفاع مقدس

رسول ملاقلی پور در سال ۱۳۶۵ فیلم «پرواز در شب» را با حضور بازیگرانی همچون فرج الله سلحشور، جعفر دهقان، سید جواد هاشمی و ... ساخت و توانست با آن دو جایزه لوح زرین بهترین فیلم برگزیده، لوح زرین بهترین جلوه‌های ویژه را از پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر دریافت نمایند و همچنین در رشته های بهترین موسیقی متن و بهترین فیلمنامه نیز کاندید دریافت جایزه بود.

وی در ادامه فیلم های مطرح سینمای دفاع مقدس همچون «افق»، «مجنون»، «خسوف»، «پناهنده»، «نجات یافتگان» را جلوی دوربین برد و نام خود را بیش از پیش بر سر زبانها انداخت، اما نقطه عطف کارنامه فیلمسازی ملاقلی پور فیلم «سفر به چزابه» محسوب می شود، وی این فیلم را با حضور بازیگرانی همچون مسعود کرامتی، فرهاد اصلانی، سیامک انصاری، کیوان محمودنژاد، حبیب دهقان نسب، پیمان سنندجی‌زاده، رضا خندان و ... را در سال ۱۳۷۴ جلوی دوربین فرهاد صبا برد.

این کارگردان دفاع مقدس در ادامه فیلم «کمکم کن» را در ژانر اجتماعی خانوادگی در سال ۱۳۷۷ با حضور بازیگرانی همچون احمد نجفی، ماهایا پطروسیان، رامبد جوان، حسین رفیعی، حبیب دهقان نسب، سیامک انصاری، نادیا دلدارگلچین، مهدی میامی، آرش نوذری، شیوا بلوریان و ... کارگردانی کرد و درست همان سال فیلم «هیوا» را به تهیه کنندگی موسسه فرهنگی نگین و با حضور بازیگرانی همچون گلچهره سجادیه، جمشید هاشم‌پور، آتیلا پسیانی، عبدالرضا زهره کرمانی، آناهیتا نعمتی، فرهاد قائمیان و ... جلوی دوربین برد و توانست جوایز متعددی از قبیل سیمرغ بلورین بهترین فیلم، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری، سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه، یپلم افتخار بهترین نقش اول مرد (جمشید هاشم‌پور) و تقدیر برای بهترین تدوین را از هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر کسب نماید.

رسول ملاقلی پور دوازدهمین فیلم بلند سینمایی خود را با عنوان «نسل سوخته» با حضور بازیگرانی همچون نیکی کریمی، آتیلا پسیانی، سعید پورصمیمی، فرهاد قائمیان، عبدالرضا زهره کرمانی و ... را در ژانر اجتماعی در سال ۱۳۷۸ در سه اپیزود جلوی دوربین حسین جعفریان برد و در ادامه نیز در همان مسیر اوج کارنامه فیلمسازی خود سه فیلم «قارچ سمی»، «مزرعه پدری» و «میم مثل مادر» را کارگردانی کرد.

از طلوع تا غروب با رسول ملاقلی پور / کارگردان فقید ژانر دفاع مقدس

رسول ملاقلی پور در سال ۱۳۸۵ آخرین فیلم بلند سینمایی و مطرح ترین فیلم خود را با عنوان «میم مثل مادر» به تهیه کنندگی منوچهر محمدی و با نقش آفرینی بازیگرانی همچون گلشیفته فراهانی، جمشید هاشم پور، حسین یاری، سحر دولتشاهی، شراره دولت‌آبادی، امیرحسین صدیق، رامین راستاد، علی شادمان و ... جلوی دوربین شاپور پور امین برد، لازم به ذکر است این فیلم که پس از فیلم «مادر» به کارگرانی علی حاتمی دومین فیلم تاریخ سینمای ایران در ستایش مقام مادر محسوب می شود در سال ۲۰۰۷ به عنوان نماینده ایران در هشتادمین دوره جوایز اسکار انتخاب و به این جشنواره معرفی شد.

هرچند که فیلم سینمایی «میم مثل مادر» آخرین فیلم بلند سینمایی این کارگردان فقید سینمای ایران محسوب می شود، اما لازم به ذکر است که وی در سفر به کربلا برای بازدید لوکیشن‌ها از فرصت استفاده کرد و مستندی نیز به نام شش گوشه عرش را جلوی دوربین برد که فرجامین اثر او لقب گرفته است، او در این سفر متوجه شد که هنرمندان برجسته اصفهانی در آنجا مشغول طراحی ضریح امام حسین بن علی هستند، و طرح طی دو شب حضور در کنار این هنرمندان به فیلم مستندی بدل شد و قرار بود بخش دیگر از تصویربرداری این فیلم مستند نیز در اصفهان انجام شود و ملاقلی‌پور این فیلم را به صورت افتخاری کارگردانی کرد.

از طلوع تا غروب با رسول ملاقلی پور / کارگردان فقید ژانر دفاع مقدس

غروب:
رسول ملاقلی پور که به همراه رسول احدی مدیر فیلمبرداری فیلم جدیدش برای نگارش فیلمنامه فیلم «عصر روز دهم» به شمال کشور سفر کرده بود، متاسفانه در ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ در شهر نوشهر بر اثر سکته قلبی جان باخت و آخرین ساختهٔ خود را نیمه تمام گذاشت، لازم به ذکر است که مجتبی راعی بعداً با بازنویسی فیلمنامه ملاقلی پور، این فیلم را به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی جلوی دوربین برد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید