آن چنان که از گفت و شنودهای اهالی سیاست در لبنان بر می‌آید مصطفی ادیب چهره‌ای است که مورد توافق تمام جریان‌های سیاسی لبنان است و چراغ سبز فرانسه و ایران را نیز برای همکاری‌های بیشتر دریافت کرده و حتی آمریکا از کانال فرانسه نسبت به انتخاب او ابراز رضایت کرده است.

چرا مصطفی ادیب نامزد نخست وزیری لبنان شد؟

سلام نو – سرویس بین الملل:  بالاخره بعد از گذشته نزدیک به یک ماه از انفجار بندر بیروت، گروه‌های سیاسی به نامزدی تازه برای پست نخست وزیری لبنان دست یافتند تا دولت را از حسان دیاب تحویل بگیرد و خلا سیاسی در لبنان را پر کند.

این چهره جدید  مصطفی ادیب، سفیر لبنان در آلمان است. چهره‌ای که پیشنهاد نخست وزیران پیشین لبنان است و مورد حمایت رئیس جمهور، رئیس مجلس و البته حزب الله لبنان.

ادیب در حالی به نخست وزیری لبنان انتخاب می‌شود که پیش از این و در سفر امانوئل ماکرون به بیروت، رئیس جمهور فرانسه ابراز امیدواری کرده بود دولتی بر سر کار بیاید که اصلاحات، به ویژه اصلاحات اقتصادی را در این کشور بحران زده آغاز کند.

بعد از سفر ماکرون و واکنش به نسبت مثبت سید حسن نصرالله به این سفر اخباری از رضایت حزب الله، امل، فرانسه و ایران با نخست وزیری سعد حریری به گوش رسید. کسی که اعتماد آمریکا به او می‌توانست باعث کاهش تحریم‌ها شود، با این همه حریری یک مخالف جدی خارجی یعنی عربستان و چند مخالف مهم داخلی داشت.

حریری هر چند پیش از این روابط حسنه‌ای با ریاض داشت اما پس از حوادثی که منجر به گروگان گرفتن او در عربستان شد هیچ چیز بین حریری و ریاض مثل سابق نشد و عربستان دیگر مثل سابق به متحد خود نگاه نکرد.

از طرف دیگر او هرچند حمایت امل و حزب الله و بخشی از احزاب سیاسی را داشت اما مخالفانی جدی در داخل لبنان نیز داشت. از جمله این مخالفان می‌توان به جریان آزاد ملی لبنان به رهبری جبران باسیل داماد میشل عون، رئیس جمهور لبنان از طیف ۸ مارس و حزب سوسیالیست ترقی خواه به رهبری  ولید جنبلاط و حزب نیروهای لبنانی به سرکردگی سمیر جعجع از طیف ۱۴ مارس اشاره کرد.

بعد از سعد حریری بسیاری گمان می‌کردند بن بست سیاسی تازه‌ای در لبنان شکل خواهد گرفت و بعید است با توجه به طرف‌های درگیر در این کشور به این زودی دولتی در بیروت بر سر کار بیاید، اما فعلا این حدس و گمان اشتباه از آب در آمده و اهالی لبنان نامزدی تازه برای نخست وزیری یافتند.

عصر روز گذشته چهار تن از نخست وزیران پیشین لبنان یعنی نجیب میقاتی ، فواد سنیوره، تمام سلام و سعد حریری در دفتر کار حریری در بیروت جمع شدند تا شاید بتوانند گزینه‌ای جدید برای نخست وزیری عروس خاورمیانه پیشنهاد کنند.

فواد سنیوره بعد از این نشست مصطفی ادیب را به عنوان گزینه نخست وزیران پشین برای نخست وزیری دولت آینده معرفی کرد و هدف از این کار را تشکیل سریع دولت برای نجات لبنان از رنج هایی دانست که تحمل می‌کند.

سعد حریری هم که در یک نشست مجازی و از طریق ویدئو کنفرانس نتیجه رایزنی ها را به اطلاع اعضای فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان رساند ابراز امیدواری کرد که ادیب بتواند دولت خود را به زودی تشکیل دهد.

سید حسن نصرالله نیز در سخنرانی روز گذشته خود به مناسبت عاشورای حسینی تاکید کرد که حزب الله خواستار اصلاحات است و برای انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت جدید به منظور نجات لبنان از خلاء سیاسی همکاری و مشارکت می‌کند.

او هم‌چنین با اشاره به حرف‌های فرانسوی‌ها درباره ناکارآمدی نظام طائفه‌ای در لبنان و لزوم به روز کردن نظام سیاسی در این کشور گفت که حزب الله آماده بررسی این موضوع برای رسیدن به یک قرار داد جدید هست به شرط آن که "محور این بررسی یک گفت وگوی ملی و با اراده و رضایت همه گروه های لبنانی باشد و ملاحظات و نگرانی های مردم لبنان لحاظ شود".

آن چنان که از گفت و شنودهای اهالی سیاست در لبنان بر می‌آید مصطفی ادیب چهره‌ای است که مورد توافق تمام جریان‌های سیاسی لبنان است و چراغ سبز فرانسه و ایران را نیز برای همکاری‌های بیشتر دریافت کرده و حتی آمریکا از کانال فرانسه نسبت به انتخاب او ابراز رضایت کرده است.

در این میان تنها کشور متنفذ منطقه که حداقل در ظاهر چندان طرف مشورت قرار نگرفته عربستان سعودی است، بازیگری که حداقل دیگر طرف‌های درگیر چندان نگران مانع تراشی‌های آن نخواهند بود.

مصطفی ادیب کیست؟

مصطفی ادیب سیاستمدار کم حاشیه لبنانی است که  دکترای حقوق و علوم سیاسی دارد و بیشتر به عنوان چهره‌ای دانشگاهی و مشاوری سیاسی شناخته می‌شود. ادیب  مدرس حقوق بین الملل، قانون اساسی، جغرافیای سیاسی و روابط بین الملل در دانشگاه‌های مختلف لبنان و فرانسه بوده.

ویژگی اصلی ادیب دور بودن او از چرخه اصلی سیاست در لبنان است

او سابقه مشاورت نجیب میقاتی نخست وزیر اسبق لبنان را در کارنامه دارد و زمانی که میقاتی به  نخست وزیری رسید در کمیته ویژه، مامور تدوین قانون جدید انتخابات لبنان شد. او بعدتر و در سال ۲۰۱۳ به عنوان سفیر لبنان در آلمان انتخاب شد.

ادیب با این که از سیاستمداران شاخص شناخته شده لبنان نیست اما سیاست لبنان را خوب می‌شناسد و سیاستمدار است. او هم‌چنین نزدیک به هفت سال است که از فضای سیاست داخلی لبنان به دور است و برچسب منفعت طلبی شخصی در حوزه فعالیت سیاسی به او نمی‌چسبد. این ویژگی‌ها ادیب را به گزینه‌ای مطلوب برای نخست وزیری لبنان بدل کرده.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید