مهین شهابی بازیگر سینما و تلویزیون در ۲۵ شهریور ۱۳۱۵ در شهر بوشهر متولد شد و در تاریخ ۱ شهریور ۱۳۸۹ در سن ۷۴ سالگی بر اثر تومور مغزی به دیار باقی شتافت، وی سابقه بازی در آثار شاخصی نظیر «باز مدرسم دیر شد»، «سیب ترش»، «وضعیت سفید»، «پاییزان»، «گاو»، «پنجره»، «آقای بخشدار»، «دو نیمه سیب»، «ترانه مادری»، «کارگاه رشید» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

از طلوع تا غروب با مهین شهابی / بانوی بی حاشیه سینما و تلویزیون

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : امروز اول شهریور ۱۳۹۹ مصادف است با دهمین سالروز درگذشت مهین شهابی بازیگر فقید سینما و تلویزیون که در تاریخ ۱ شهریور ۱۳۸۹ بر اثر عارضه تومور مغزی در سن ۷۴ سالگی در بیمارستان پارس تهران به دیار باقی شتافت و به همین مناسبت به بررسی زندگی این هنرمند فقید، پرداخته ایم.

از آثار شاخصی که وی در آنها به ایفای نقش پرداخته است می توان به فیلم و سریال هایی نظیر «باز مدرسم دیر شد»، «سیب ترش»، «وضعیت سفید»، «پاییزان»، «گاو»، «پنجره»، «آقای بخشدار»، «دو نیمه سیب»، «ترانه مادری»، «کارگاه رشید»، «مثل آباد»، «آئینه»، «گالش های مادربزرگ»، «خانه سبز»، «بیا از گذشته حرف بزنیم» و ... اشاره کرد.

طلوع :
مهین شهابی با نام اصلی مهین نیک‌طبع بازیگر فقید و مشهور سینما و تلویزیون در تاریخ  ۲۵ شهریور ۱۳۱۵ در خانواده ای نظامی در استان بوشهر چشم به جهان گشود و پس از اتمام تحصیلات مقدماتی وارد دبیرستان شد و حرفه بازیگری را به صورت تجربی و با اجرای چند نمایش به صورت آماتوری در دبیرستان آغاز کرد.

 وی همزمان با تحصیل به هنرنمایی در نمایش های مختلف پرداخت و همانند تمامی هم نسل های خود حرفه بازیگری را از تئاتر آغاز کرد، شهابی در ادامه در سال ۱۳۳۷ در ۲۵ سالگی وارد رادیو شد و در آنجا به فعالیت پرداخت و همزمان با فعالیت در رادیو در سال ۱۳۳۹ دوره های بازیگری را در گروه آناهیتا گذراند.

این بازیگر فقید سینما و تلویزیون در ادامه با هوشنگ شهابی (شاعر، نویسنده و آهنگساز ایرانی) ازدواج کرد و پس از آن به استخوام وزارت فرهنگ و هنر آن زمان درآمد و پس از ۳۰ سال کار در وزارت فرهنگ از آن اداره بازنشسته شد، وی پس از ازدواج به گروه اسکویی ها پیوست و کار تئاتر را با آن گروه و در تماشاخانه سنگلج ادامه داد.

مهین شهابی کار تصویر را از سال ۱۳۳۹ با ایفای نقش در فیلم «ماجرای جنگل» به کارگردانی مهدی میرصمدزاده و در کنار بازیگرانی همچون ایرج قادری، تهمینه، بیک خان، علی زندی و ... آغاز کرد.

ورود به تلویزیون:
مهین شهابی برای اولین بار تجربه بازی در تلویزیون را در سال ۱۳۴۱ و با بازی در تله‌تئاتر «آتشکده» به کارگردانی علی نصیریان و در کنار بازیگران شاخصی نظیر فرزانه تاییدی، جمشید مشایخی، منوچهر فرید و ... تجربه می نماید و از سال ۱۳۴۱ تا سال ۱۳۶۱ حضور در تله تئاتر های مختلف از قبیل: «کفاشه پر جوش و خروش»، «یک کلاغ، چهل کلاغ»، «بختک»، «رومئو و ژانت»، «پیچ خطرناک»، «خانهٔ حمیدآقا»، «شیطان در تاریکی» و ... را تجربه کرد، اولین فعالیت جدی بازیگری وی در تلویزیون مربوط به سال ۱۳۵۵ و سریال «مرد اول» به کارگردانی پرویز کاردان است، وی در این سریال در کنار هنرمندانی همچون گرشا رئوفی، رقیه چهره آزاد، نعمت‌الله گرجی، ولی شیراندامی، اسماعیل محرابی، ثریا حکمت، آزیتا لاچینی، عنایت‌الله بخشی، ناصر گیتی‌جاه، محمود بهرامی و ... به ایفای نقش پرداخته است.

این بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون ایران از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۸۷  نزدیک به نیم قرن در تلویزیون ایران به فعالیت بازیگری پرداخت و در این مدت در بیش از صد فیلم و سریال و نمایش تلویزیونی به ایفای نقش پرداخت و آخرین کار تصویر وی در تلویزیون مربوط به سال ۱۳۸۷ و سریال «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت الله باز می گردد، وی در این سریال در کنار بازیگران شاخصی نظیر عباس غزالی، افسانه بایگان، ابوالفضل پورعرب، رابعه مدنی، علی سلیمانی، افسانه چهره‌آزاد، حمیرا ریاضی، امیرحسین رستمی، لیندا کیانی، عزت‌الله مهرآوران، پوراندخت مهیمن و ... به ایفای نقش پرداخته است، لازم به ذکر است  بعد از گذشت سه هفته از آغاز فیلمبرداری، به دلیل شدت گرفتن بیماری مهین شهابی و بستری شدن وی در بیمارستان فیلمبرداری متوقف شد و پس از در گذشت وی شهین تسلیمی جایگزین وی شد و تمامی سکانس ها مجدد فیلمبرداری شد.

وی در طول عمر هنری خود در آثار تلویزیونی متعددی از جمله «باز مدرسم دیر شد»، «سیب ترش»، «وضعیت سفید»، «ترانه مادری»، «نود شب»، «کارگاه رشید»، «مثل آباد»، «آئینه»، «گالش های مادربزرگ»، «خانه سبز»، «بیا از گذشته حرف بزنیم» و ... ایفای نقش کرده و با کارگردانان مطرحی نظیر «محمد علی کشاورز»، «اسماعیل شنگله»، «علی نصیریان»، «مهران مدیری»، «خسرو معصومی»، «حسین سهیلی زاده»، «جمید نعمت الله»، «مسعود فروتن» و ... همکاری داشته است.

شاخص ترین نقش مهین شهابی در تلویزیون مربوط به سریال «بازم مدرسم دیر شد» به کارگردانی حسین افصحی در سال ۱۳۶۲ است، وی در این سریال در نقش «مادر» در کنار بازیگران شاخصی نظیر: اسماعیل داورفر، اکبر عبدی، عنایت‌الله شفیعی، مجید رزازو ... به هنرنمایی پرداخته است.

ورود به سینما:
نخستین حضور مهین شهابی در سینما پس از ایفای نقشی کوتاه در فیلم «ماجرای جنگل» به فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی  در سال ۱۳۴۸ باز می گردد، وی در این فیلم در کنار هنرمندانی همچون پرویز خطیبی، نیکتاج صبری، تقی ظهوری، ژاله علو، ناصر ملک‌مطیعی و ... به ایفای نقش پرداخته است.

این بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون ایران از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۷۴ نزدیک به سی سال در سینمای ایران به فعالیت بازیگری پرداخت و در این مدت در بیش از ۳۰ فیلم سینمایی ایفای نقش کرد و آخرین حضور وی در سینما مربوط به سال ۱۳۷۴ و  فیلم سینمایی «روز دیدار» به کارگردانی سید علی خوش نشین و تهیه کنندگی هادی مشکوت باز می گردد، وی در این فیلم سینمایی در کنار بازیگران شاخصی نظیر: فرامرز قریبیان، مهشید افشارزاده، رضا بابک، محمود بصیری، بهزاد رحیم خانی و ... به ایفای نقش پرداخته است.

وی در طول نیم قرن فعالیت هنری خود در آثار سینمایی متعددی از جمله «گاو»، «بی تا»، «قیامت عشق»، «سازش»، «آقای هیروگلیف»، «شیلات»، «مزدوران»،«ماموریت»، «بگذار زندگی کنم»، «پاییزان»، «پنجره»، «آقای بخشدار»، «دو نیمه سیب»، «شریک زندگی» و ... ایفای نقش کرده و با کارگردانان مطرحی نظیر «داریوش مهرجویی»، «هژیر داریوش»، «رضا میرلوحی»، «محمد متوسلانی»، «خسرو معصومی»، «کیانوش عیاری»، «رسول صدر عاملی»، «شاپور قریب» و ... همکاری داشته است.

یکی از ماندگارترین نقش های مهین شهابی در سینما مربوط به فیلم سینمایی «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی در سال ۱۳۴۸ مربوط می شود، وی در این فیلم در نقش « همسر مش حسن» در کنار بازیگران شاخصی همچون علی نصیریان، جعفر والی، جمشید مشایخی، فیروز بهجت‌محمدی، عزت‌الله رمضانی‌فر، پرویز فنی‌زاده، محمود دولت‌آبادی، مهین شهابی، مهتاج نجومی و ... به هنرنمایی پرداخته است، لازم به ذکر است که فیلم سینمایی «گاو» که اقتباسی از داستان «عزاداران بَیل» اثر غلامحسین ساعدی است، جزء اولین فیلم‌های ایرانی محسوب می شود که در غرب و اروپا مورد توجه و تحسین قرار گرفت.

غروب:
مهین شهابی که با وخامت حالش در هنگام تصویربرداری سریال «وضعیت سفید» از ۱۹ فروردین ۱۳۸۹ به دلیل تومور مغزی در بیمارستان پارس بستری و تحت درمان قرار داشت، متاسفانه در بامداد ۱ شهریور ۱۳۸۹  در بیمارستان پارس تهران بر اثر تومور مغزی و به دلیل کهولت سن در سن ۷۴ سالگی چشم از جهان فروبست و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید