با هم نگاهی داریم به کارنامه داریوش مهرجویی مردی که بخشی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را ساخت.

کارنامه داریوش مهرجویی؛ فیلسوف و مهم‌ترین کارگردان سینما ایران + فیلم

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: داریوش مهرجویی فیلمساز ۸۳ ایرانی در ویلای خود به قتل رسید؛ ای تراژیک‌ترین و تلخ‌ترین خبر برای سیننمای ایران در مدت اخیر بود. مهرجویی از کارگردانان مولف سینما و یکی از سردمداران موج نو سینمای ایران است، موجی که می‌خواست جریانی متفاوت از فیلم فارسی‌ها باشد.

مهرجویی با ساختِ فیلم گاو (۱۳۴۸) نگاه‌ها را متوجّهِ خود کرد و به موج نوی سینمای ایران شکل داد. پس از انقلابِ ۱۳۵۷ مدّتی از ایران رفت، امّا چند سال بعد بازگشت و به فیلم‌سازی پرداخت و عضوِ پیوستهٔ فرهنگستانِ هنر شد. از دیگر فیلم‌های برجسته‌اش می‌توان به اجاره‌نشین‌ها (۱۳۶۵)، هامون (۱۳۶۸)، سارا (۱۳۷۱)، پری (۱۳۷۳)، لیلا (۱۳۷۵)، درخت گلابی (۱۳۷۶)، مهمان مامان (۱۳۸۲) و سنتوری (۱۳۸۵) اشاره کرد.

مهرجویی بی‌تردید یکی از پربارترین کارنامه‌ها را در بین فیلم‌سازان ایران داشت و کارنامه کاری او از نظر کیفیت آثار در برابر تعداد آن‌ها کم نظیر است. شاید بتوان تنها علی حاتمی را در این زمینه رقیب مهرجویی دانست، مردی که هر فیلمش اثری هنری بود. به بهانه درگذشت غمبار مهرجویی و وحیده محمدی‌فر- همسر وی- نگاه به آثار این فیلم‌ساز خاطره‌ساز ایرانی داریم.

ماجرای قتل داریوش مهرجویی

مهرجویی و همسرش، وحیده محمّدی‌فر، شبِ ۲۲ مهرِ ۱۴۰۲ در خانهٔ ویلایی خود در مشکین‌دشت کشته شدند. دخترشان ماجرا را به پلیس گزارش داد. تا کنون چندین نفر مظنون به قتل مهرجویی و همسرش بازداشت شده‌اند.

محمّد قنبری، رئیس پلیس آگاهی کشور، با حضور در صحنهٔ جنایت به خبرنگاران گفت آثاری پیدا شده که احتمالاً متعلّق به قاتل است و هیچ اثری دال بر ورود به اجبارِ قاتل یا قاتلین به خانه دیده نشده‌است. گردِ ویلا اکثراً دیواری ساخته نشده و جایی که دیوار هست کوتاه است و قاتلان بدونِ مانع احتمالاً با باز بودن در واردِ خانه شدند.

قبل از این حادثه وحیده محمّدی‌فر در صفحهٔ شخصیِ خود در شبکه‌های اجتماعی از تهدیدهای «شخصی ناشناس با لهجه غیر ایرانی» با چاقو از پشتِ درِ ویلا خبر داده بود. او همچنین در این پست در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که در هفته‌های اخیر مورد سرقت قرار گرفتند: دو عدد سنتور از ایشان به سرقت رفته که مربوط به پروژه سنتوری ۲ بودند. بعدها مشخص شد این پست برای یک سال پیش است.

به مناسبتِ مرگِ مهرجویی خانهٔ سینمای ایران سه روز عزای عمومی اعلام کرد و شبکهٔ نمایش و رادیو نمایش از ۲۹ مهر تا ۵ آبان مرورِ فیلم‌های او را در برنامه قرار دادند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید