مسعود کیمیایی کارگردان مطرح سینمای ایران بازیگران زیادی را به سینما و تلویزیون ایران معرفی کرده است، خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سلام نو، به مناسبت تولد این کارگردان مطرح سینمای ایران به بررسی کارنامه بازیگرانی که توسط وی به سینمای ایران معرفی شده اند، پرداخته است که در ادامه خواهید خواند.

بازیگران زن سینمای ایران که توسط مسعود کیمیایی به سینمای ایران معرفی شدند

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | شیدا بازگشت :  ۷ مرداد ۱۴۰۱ مصادف است با هشتاد و یکمین سالروز تولد مسعود کیمیایی کارگردان مطرح سینمای ایران است، وی بازیگران زیادی را به سینما و تلویزیون ایران معرفی کرده است، خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سلام نو به مناسبت تولد هفتاد و نه سالگی این کارگردان پیشکسوت سینمایی به بررسی کارنامه بازیگران زنی که توسط این کارگردان به سینمای ایران معرفی شده اند، پرداخته است که در ادامه خواهید خواند.

مسعود کیمیایی نویسنده و کارگردان مطرح سینما ایران متولد  ۷ مرداد ۱۳۲۰ در خیابان چراغ‌برق یا چراغ‌گاز در کوچهٔ سراج‌الملک در شهر تهران است، وی همسر گیتی پاشایی و گوگوش و پدر پولاد کیمیایی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون ایران است و امسال جشن تولد ۷۹ سالگی خود را جشن می گیرید، اگر سینمای اکثراً خشن و پر واقعه مسعود کیمیایی را  سینمای مردانه بدانیم و تصویر خیلی واضحی از زن و مناسبات زنانه در آن نیابیم، اما باید گفت همین سینماگر چندین شخصیت از به‌یادماندنی ترین کاراکترهای زن سینمای ایران را خلق کرده و به نمایش گذاشته است. 

وی سابقه کارگردانی فیلم های مطرحی همچون «رضا موتوری»، «قیصر»، «داش آکل»، «گوزن ها»، «غزل»، «ضیافت»، «سلطان»، «مرسدس»، «اعتراض»، «سربازهای جمعه»، «خاک»، «سرب» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

۱- پوری بنایی (غزل - ۱۳۵۵)
پوری بنایی بازیگر ۷۹ ساله سینما و تلویزیون ایران، متولد ۱۹ مهر ۱۳۱۹ در شهر اراک است، وی حرفه بازیگری را از سال ۱۳۴۳ با بازی در فیلم «عروس فرنگی» به کارگردانی نصرت الله وحدت آغاز کرد و در نیم قرن فعالیت هنری خود در آثار شاخصی همچون «قیصر»، «کوچه مردها»، «خداحافظ تهران»، «جاده تبهکاران»، «من هم گریه کردم»، «قصاص»، «جهنم+من» و ... به ایفای نقش پرداخته است.

فیلم «غزل» به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی در سال ۱۳۵۵ یکی از بهترین و ماندگارترین بازی های پوری بنایی در سینما محسوب می شود، وی در این فیلم در نقش غزل در کنار بازیگران مطرحی همچون محمدعلی فردین، فرامرز قریبیان، پروین سلیمانی، سعید پیردوست، نصرت کریمی و ... به ایفای نقش پرداخته است.

غزل داستان یک مثلث عشقی است که تبدیل به یک بحران جنایی می شود، منتقدانی که سینمای کیمیایی را ضد زن می نامند می‌توانند با دیدن این فیلم مدرن، نسبت به زمانه خود،  پیشرو بودن ذهن فیلمساز را نسبت به نقد اجتماعی درباره جایگاه زنان در جامعه ایرانی ببینند و مورد مطالعه قرار دهند، این بازیگر مطرح سینما با دو فیلم «غزل» و «قیصر» دو همکاری به یادماندنی با مسعود کیمیایی به ثبت رسانده است.

۲- فریماه فرجامی (سرب - ۱۳۶۷)
فریماه فرجامی بازیگر ۶۸ ساله سینما و تلویزیون ایران، متولد ۱۸ اردیبهشت ۱۳۳۱ در شهر تهران است، وی حرفه بازیگری را از سال ۱۳۵۵ و با بازی در تله تئاتر «آدمک مومی» آغاز کرد و فیلم سینمایی «گفت هرسه نفرشان» به کارگردانی غلامعلی عرفان در سال ۱۳۵۹، نخستین تجربه بازیگری وی در سینما محسوب می شود، وی در نیم قرن فعالیت هنری خود در آثار شاخصی همچون «ولایت عشق»، «پهلوانان نمی میرند»، «تیغ و ابریشم»، «اجاره نشین ها»، «سرب»، «مادر»، «پرده آخر»، «نرگس»، «ساغر»، «آب و آتش»، «زهر عسل»، «لامینور» و ... به ایفای نقش پرداخته است.

فیلم «سرب» به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی در سال ۱۳۶۷ یکی از بهترین و ماندگارترین بازی های فریماه فرجامی در سینما محسوب می شود، وی در این فیلم در نقش «مونس» در کنار بازیگران مطرحی همچون هادی اسلامی، جلال مقدم، فریماه فرجامی، امین تارخ، جمشید مشایخی، فتحعلی اویسی و ... به ایفای نقش پرداخته است.

فریماه فرجامی از آن چهره های یونیک و مختص سینمای کیمیایی بود، همکاری این  بازیگر و فیلمساز دوبار در دهه ۶۰ تکرار می شود که بازی فرجامی در فیلم «سرب» خیلی بیشتر به خاطره ها پیوسته است، تصویری نامعمول و نامتعارف از زن در آن سال ها که قصه‌ی سیاسی و جنایی اثر را تاثیر گذارتر و برنده تر کرده است.

۳- گلچهره سجادیه (دندان مار - ۱۳۶۸)
گلچهره سجادیه بازیگر ۶۵ ساله سینما و تلویزیون ایران، متولد ۲۳ مرداد ۱۳۳۳ در شهر اراک است، وی حرفه بازیگری را از سال ۱۳۵۶ و با بازی در فیلم سینمایی «کلاغ» به کارگردانی بهرام بیضایی در نقش کارمند اداره آغاز کرد، وی در نیم قرن فعالیت هنری خود در آثار شاخصی همچون «دندان مار»، «ردپای گرگ»، «گروهبان»، «هبوط»، «سرزمین خورشید»، «هیوا»، «زشت و زیبا»، «آنام»، «سرزمین کهن»، «سفر عشق»، «ایستگاه» و ... به ایفای نقش پرداخته است.

فیلم «دندان مار» به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی در سال ۱۳۶۸ یکی از بهترین و ماندگارترین بازی های گلچهره سجادیه در سینما محسوب می شود، وی در این فیلم در نقش «زیور» در کنار بازیگران مطرحی همچون فرامرز صدیقی، احمد نجفی، جلال مقدم، فریبا کوثری، حسن رفیعی، نرسی گرگیا، سعید پیردوست و ... به ایفای نقش پرداخته است.

گلچهره سجادیه نیز از آن دست بازیگرانی بود که انگار برای سینمای کیمیایی پرورش یافته اند، از میمیک صورت تا لحن بازی و ادای دیالوگ تا نگاه های نافذ و جسورانه، کاراکتر او  در فیلم دندان مار را به یادماندنی و تاثیر گذار کرده است، یکی از زنان نمادین سینمای کیمیایی که باز هم با رجوع به آن میتوان به نگاه فیلمساز درباره آنها پی برد.

۴- فریبا کوثری (دندان مار - ۱۳۶۸)
فریبا کوثری بازیگر ۵۴ ساله سینما و تلویزیون ایران، متولد ۱ آذر ۱۳۴۵ در شهر زاهدان است، وی حرفه بازیگری را از سال ۱۳۶۷ و با بازی در فیلم سینمایی «در مسیر تندباد» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی آغاز کرد، وی در طول سه دهه فعالیت هنری خود در آثار شاخصی همچون «دندان مار»، «آقای بخشدار»، «یک داستان واقعی»، «دلشکسته»، «سوپراستار»، «معصومیت از دست رفته»، «جوانی»، «دلنوازان»، «مختارنامه»، «بوی باران»، «بی گناهان» و ... به ایفای نقش پرداخته است.

فیلم «دندان مار» به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی در سال ۱۳۶۸ یکی از بهترین و ماندگارترین بازی های فریبا کوثری در سینما محسوب می شود، وی در این فیلم در کنار بازیگران مطرحی همچون فرامرز صدیقی، احمد نجفی، جلال مقدم، فریبا کوثری، حسن رفیعی، نرسی گرگیا، سعید پیردوست و ... به ایفای نقش پرداخته است.

در دنیای مردانه فیلم «دندان مار»، زنان به شکل ملموسی تاثیر گذار و قابل ردیابی هستند، علاوه بر گلچهره سجادیه، بازی فریبا کوثری در نقش فاطمه نیز در خاطره سینمای ایران ثبت شده است، بیراه نیست اگر بگوییم این بهترین نقش آفرینی فریبا کوثری در طول دوران بازیگری اش است.

۵- هدیه تهرانی (سلطان - ۱۳۷۵)
هدیه تهرانی بازیگر ۴۸ ساله سینما و تلویزیون ایران، متولد ۴ تیر ۱۳۵۱ در شهر تهران است، وی حرفه بازیگری را از سال ۱۳۷۵ و با بازی در فیلم سینمایی «سلطان » به کارگردانی مسعود کیمیایی در نقش مریم کوهساری آغاز کرد، وی در طول دو دهه فعالیت هنری خود در آثار شاخصی همچون «شوکران»، «قرمز»، «دست های آلوده»، «پارتی»، «کاغذ بی خط»، «دوئل»، «خانه ای روی آب»، «یک بوس کوچولو»، «چهارشنبه سوری»، «دختر ایرونی»، «نسل جادویی» و ... به ایفای نقش پرداخته است.

فیلم «سلطان» به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی در سال ۱۳۷۵یکی از بهترین و ماندگارترین بازی های هدیه تهرانی در سینما محسوب می شود، وی در این فیلم در نقش «مریم کوهساری» در کنار بازیگران مطرحی همچون فریبرز عرب نیا، حسن جوهرچی، ژاله علو، پروین سلیمانی، کیانوش گرامی، رضا کیانیان، پولاد کیمیایی، مهدی صبایی و ... به ایفای نقش پرداخته است.

اولین فیلم و اولین بازی هدیه تهرانی همراه با فیلم سلطان به یکی از بهترین کاراکتر های زن سینمای مسعود کیمیایی تبدیل شده است، از سوی دیگر زوج بازیگری فریبرز عرب نیا و هدیه تهرانی با دو فیلم «سلطان» و «شوکران» در میانه های دهه ۷۰ از بهترین نمونه های همکاری دوبازیگر در سینمای ایران محسوب می شوند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید