با انتخاب گزینه معرفی‌شده برای سفارت آمریکا در برلین تصمیم «دونالد ترامپ» برای خروج نظامیان آمریکایی از آلمان یک گام نزدیک تر شد.

تصمیم جدید ترامپ برای خروج نظامیان آمریکایی از آلمان

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سابقه گزینه معرفی‌شده برای سفارت آمریکا در برلین نشان می‌دهد انتخاب وی گام دیگری در راستای تصمیم «دونالد ترامپ» برای خروج نظامیان آمریکایی از آلمان است.

به گزارش روز خسه شنبه برگزاری د. پ. آ. آلمان یک کارشناس آمریکایی گفت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نامزدی را برای پست سفیری آمریکا در برلین انتخاب کرده که با توجه به سوابق فعالیت ها و طرز فکرش می تواند به او در اجرای برنامه های خروج نظامیان آمریکایی از آلمان کمک کند.

روز گذشته رئیس جمهوری آمریکا «داگلاس مک گرگور» افسر سابق ارتش آمریکا را برای جانشینی «ریچارد گرنل» به عنوان سفیر ایالات متحده در برلین معرفی کرد، با این حال این پیشنهاد برای عملی شدن ابتدا باید توسط مجلس سنا تأیید شود.  

معرفی یک کارشناس نظامی مسائل آلمان از سوی ترامپ در هفته ای رخ می دهد که قرار است جزئیاتی از برنامه خروج نیروهای آمریکایی از این کشور اروپایی منتشر شود.

مک گرگور جزو افرادی است که در گذشته به سیاست دفاعی آلمان انتقاد کرده بود و به همین دلیل او از تصمیم ترامپ در خصوص آلمان استقبال کرد. ترامپ توجیه کرده بود که تقریباً ۱۰ هزار نفر از ۳۵ هزار نظامی آمریکایی به خاطر «هزینه‌های دفاعی ناکافی» از سوی آلمان، از این کشور خارج می شوند.

نامزد جدید سفیری آمریکا در برلین نیزمانند سفیر سابق گرنل، بارها با حضور در فاکس نیوز رسانه محافظه کار مورد علاقه ترامپ، ظاهر شده و به تحلیل مسائل مرتبط با مناسبات دو سوی آتلانتیک پرداخته است. دو سال پیش در این شبکه خبری گفت: به لطف ما، آلمانی ها احساس نمی کنند که باید از خود دفاع کنند و رئیس جمهوری به همین دلیل می گوید چرا مالیات دهندگان آمریکایی باید از آنها دفاع کنند، در حالی که آنها مایل نیستند از خود دفاع کنند؟

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اواخر خرداد در میزگردی در کاخ سفید با ادعای اینکه «آلمان در پرداخت میلیاردها دلار کوتاهی کرده و این سالهاست که ادامه دارد» به صراحت گفت که شمار نیروهای نظامی آمریکا را به ۲۵ هزار نفر کاهش می دهد.

از زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، آمریکا بارها از این که کشورهای اروپایی عضو پیمان ناتو به حد کافی برای امور دفاعی هزینه نمی‌کنند، انتقاد کرده است.

سربازان آمریکایی در آلمان که به عنوان بخشی از نیروی بازدارنده علیه اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد حضور داشته‌اند، با گذشت چندین سال از فروپاشی شوروی، کماکان چنین نقشی به عهده دارند و در صورت نیاز اعضای ناتو برای حمایت وارد عمل می‌شوند.

ترامپ پیشتر نیز فلسفه وجودی ناتو را زیر سوال برده و شکایت کرده بود که آمریکا سهمی ناعادلانه در تامین هزینه های ناتو دارد و کشورهای اروپایی عضو ناتو باید سهم بیشتری از هزینه‌های تامین امنیت در اروپا را پرداخته و بودجه دفاعی خود را افزایش دهند.

در همین رابطه «دنیل دیویس» کارشناس سیاسی آمریکایی به نشریه پولیتیکو گفت: مک گرگور می تواند به هدف ترامپ برای کاهش نیروها در آلمان کمک کند. وی به آلمانی تسلط دارد و سالها در آلمان زندگی کرده است.

در بیانیه کاخ سفید برای معرفی این سرهنگ کهنه کار ارتش، وی تحلیلگر، مشاور و «متخصص در برنامه ریزی نیروهای مسلح» معرفی شده است. مک گرگور در طول دوران خدمت خود در ارتش ایالات متحده، در مذاکرات صلحی که جنگ صربها با بوسنی و هرزگوین را با «معاهده صلح دیتون» پایان داد، به نماینده ویژه ایالات متحده در مورد بالکان کمک کرده بود.

مک گرگور به خاطر نقش آفرینی در جنگ دوم خلیج فارس، در سال ۱۹۹۱ مدال ستاره برنزی را دریافت کرد و مسئول برنامه ریزی فرماندهی کل نیروهای ناتو در جنگ کوزوو بود. وی که متولد ایالت پنسیلوانیا است، چندین کتاب از جمله در مورد همبستگی های دولت آلمان شرقی با اتحاد جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد منتشر کرده است.

او منتقد صریح جنگ افغانستان است و طرفدار خروج نظامیان آمریکایی از این کشور است که ترامپ نیز بارها به آن اشاره است. مک گرگور در ماه ژانویه (دی ماه گذشته) از ترامپ خواست تا نیروهای باقی مانده آمریکایی را از عراق و سوریه خارج کند و تاکید کرد: 'جنگ به پایان رسید، ما شکست خوردیم.'

«ریچارد گرنل» از دیپلمات های نزدیک به رئیس جمهوری آمریکا، پس از دو سال سفیری این کشور در برلین، در ماه ژوئن (خرداد ماه) استعفا داد. وی به عنوان سفیر ایالات متحده در آلمان، وظیفه خود را به نمایش گذاشتن تهاجمی سیاست های ترامپ در آلمان و اروپا به روشی غیرمتعارف و نه غیرقابل توصیف می دانست که این مسئله با انتقادهای زیادی در داخل و خارج از آلمان مواجه شد.

او اندکی پس از انتصاب وی به عنوان سفیر در ماه می (اردیبهشت) ۲۰۱۸ به شرکت های آلمانی هشدار داد که با ایران همکاری نکنند. وی در واکنش به آنچه که ناکافی بودن هزینه های نظامی آلمان می نامید،هشدار داد که نیروهای آمریکایی از آلمان خارج می شوند و نیز به دلیل انجام پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به نورد استریم ۲ شرکت های آلمانی را تهدید به اعمال تحریم کرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید