۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲
کد خبر: 55160396

در بیشتر موارد، شرایط محیطی موجب خشکی پوست دست می شود. به عنوان مثال آب و هوا، شستشوی مکرر دست، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و برخی شرایط پزشکی باعث خشکی پوست می شوند. در زیر به بررسی بیشتر این عوامل پرداخته شده است.

دلایل اصلی خشکی پوست دست


 

آب و هوا

در ماه های سرد، خشکی پوست دست بیشتر رایج است. تغییرات آب و هوایی، به ویژه هوای سرد، بدون رطوبت، می تواند باعث خشک شدن دست ها شود. گرما، باد و رطوبت زیاد یا کم می تواند روی پوست دستان شما تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، هوای خشک در مناطق خاص می تواند باعث شود پوست دست خشک و پوسته پوسته شود. در آب و هوای خشک یا در مناطقی که آب و هوای سرد بدون رطوبت دارند، می توانید با انجام کارهای زیراز خشکی پوست جلوگیری کنید.

· هنگام استحمام یا شستن دستان خود از آب خنک یا ولرم استفاده کنید.

· بعد از حمام کردن از مرطوب کننده استفاده نمایید.

· هنگام گرم کردن خانه از دستگاه بخور استفاده کنید.

شرایط محیط کار

شرایط محیط کار، همچنین می تواند باعث خشکی پوست دست شود. در مشاغلی مانند پرستاری یا پزشکی که فرد نیاز به شستشوی مرتب دستها دارد، خشکی پوست شایع تر است. کارگران کارخانه یا آرایشگاه ممکن است به طور مرتب در معرض مواد شیمیایی یا سایر مواد تحریک کننده خشن قرار داشته باشند. این مواد شیمیایی نیز موجب تحریک و خشکی پوست می شوند. اگر خشکی پوست دست شما به دلیل شرایط کاری ایجاد شده، یک بطری کوچک لوسیون را با خود داشته باشید تا بتوانید در طول روز  مرتب از مرطوب کننده استفاده کنید. به دنبال مرطوب کننده های حاوی گلیسرین، روغن جوجوبا، کره کاکائو و آلوئه ورا باشید.

شستن زیاد دست ها

شستن دست یک عمل خوب است، اما استفاده از مواد شیمیایی غلیظ، شستن بیش از حد،  استفاده از آب خیلی گرم و خشک کردن با حوله های کاغذی خشن می تواند باعث خشکی، تحریک و لایه برداری پوست شود. برای جلوگیری از تحریک بیش از حد، از انجام این کارها خودداری کنید. بعد از شستشو، دست را با یک کرم مرطوب کننده بدون عطر یا حتی ژله های ساده روغنی مرطوب کنید.

شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی نیز منجر به خشکی پوست دست میشوند. به عنوان مثال، اختلالات خود ایمنی مانند دیابت یا لوپوس باعث کاهش گردش خون می شوند. کاهش گردش خون به معنای آب رسانی کمتر و خشکی بیشتر پوست دست است. اگزما و پسوریازیس، دو بیماری هستند که باعث التهاب پوست می شوند. این بیماری ها نیز می توانند باعث خشکی دست، لایه برداری پوست و ترک خوردگی آن شوند. صرفنظر از روش های مختلف مرطوب نگه داشتن پوست، بهتر است در مورد روش های پیشگیری و درمان از آن بیشتر بدانید. اگر خشکی پوست در اثر اگزما یا وضعیت پوستی دیگری ایجاد شده باشد، ممکن است عوارضی مانند عفونت روی دستان شما ظاهر شود یا حتی ممکن است ناخن های شما تغییر شکل پیدا کنند. در موارد شدید تر خشکی پوست دست با علائم زیر همراه است.

· تغییر رنگ پوست

· خون ریزی

· قرمزی شدید

· خروج چرک و عفونت از مناطق باز پوست

· تورم

در صورت مشاهده هر کدام از این علائم به پزشک متخصص مراجعه کنید.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید