مالک سینما 22 بهمن پس از 54 سال سینماداری از دنیا رفت.

صفر علی بافکر کهن سینمادار رشت درگذشت

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا،  صفر علی بافکر مالک سینما ۲۲ بهمن – یکی از قدیمی ترین سینماهای رشت – پس از 54 سال سینماداری در سن ۹۴ سالگی بدرود حیات گفت.

صفرعلی بافکر تاجر برنجی بود که بواسطه اشتیاق به هویت، ریشه و رشد فکری جامعه، در سال ۱۳۴۵ در گیلان سینما برافراشت و تا به امروز بدان حرفه استوار ماند.
وی پیش تر در گفت و گو با ایرنا گفته بود: تمام تاسیسات سینما دست من است؛ سینما را با چنگ و دندان حفظ کردم اما باز هم با همه مشقت، اگر زمان به عقب باز گردد به سبب همه زجرها و اشتیاقی که در مردم می دیدم، همین کار را می کردم.
وی گفته بود: سال ۱۳۴۵ بود، تاجر برنج بودم و برنج ایران زیر دست های من می چرخید؛ مرا عبدالناصر گیلان می خواندند، بچه هایم کوچک بودند که یک  روز جمعه ۱۱ نفر از برادرزاده هایم (که امروز از پزشکان و استادان دانشگاه هستند) آنان را برای دیدن فیلم به سینما فرستادم.
او می گفت: سینما را هویت و موجب ارتقاء اندیشه می دانستم؛ در آن روز جمعه آمدم و دیدم بچه ها صف ایستادند اما موفق به دریافت بلیت نشدند؛ ناراحتی شان را تاب نیاوردم و عهد بستم خودم سینما دایر کنم، در همان سال با هزار مکافات و بدون هیچ کمکی سینما شهر طلایی را در رشت ساختم اما سینما مرا ذله و پیر کرد.
حاج صفرعلی بافکر سال ۴۵ سینما رادیو سیتی را در سبزه میدان رشت تاسیس کرد که بعدها به سینما شهرطلایی تغییرنام پیدا کرد.
بهترین فیلمهای وسترن مثل «خوب، بد، زشت» سرجیولیونه با بازی کلینت ایستوود ولی وان کلیف یا فیلم «ریو براوو» کارهاوارد هاکس با بازی جان وین و دین مارتین در همان سالها مخاطبان زیادی را جلب کرد.
 وی اولین کسی بود که بعد از انقلاب اسلامی سینمایش را به تملک شخصی برگرداند. نام سینما رادیو سیتی بعد از انقلاب اسلامی به ۲۲ بهمن تغییر نام پیدا کرد و سینمایش مورد توجه عموم مردم قرار گرفت. این سینما در حال حاضر با دو سالن نمایش فیلم و با ظرفیت ۹۰۰ صندلی همچنان بعد از ۵۴ سال مشغول به کار است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید