تا پیش از این از اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی به عنوان گزینه‌های کارگزاران نام برده می‌شد و گمانه‌زنی‌های مختلفی در این باره مطرح بوده ولی حالا علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، خبر داده که " جهانگیری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ صراحتا اعلام کرده که کاندیدا خواهد شد".

سلام نو – سرویس سیاسی: با نزدیک شدن به پایان عمر دولت حسن روحانی از چندی پیش گمانه‌زنی‌ها برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 آغاز شد، گمانی‌زنی‌های رنگارنگی که گاهی بر مبنای تحلیل، گاهی بر مبنای خبر و گاه نیز بر مبنای خیال و آرزوی فرد مطرح کننده در رسانه‌ها طرح می‌شد.

در طول این مدت از مسعود پزشکیان و مهرداد بذرپاش تا محمود احمدی‌نژاد و سید حسن خمینی گستره نام‌های مختلفی است که برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 مطرح شده است.

اما تازه‌ترین نامی که این بار "خبر" حضورش در انتخابات ریاست جمهوری داده می‌شود اسحاق جهانگیری است، مردی که موتور دولت اول روحانی و یارش در انتخابات ریاست جمهوری 96 و یکی از بی‌اثرترین اعضای کابینه در دولت دوم او بود.

هرچند تا پیش از این از اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی به عنوان گزینه‌های کارگزاران نام برده می‌شد و گمانه‌زنی‌های مختلفی در این باره مطرح بوده ولی حالا علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، خبر داده که " جهانگیری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ صراحتا اعلام کرده که کاندیدا خواهد شد".

این حرف صوفی کمی عجیب است چون حداقل تا این لحظه وضعیت عمومی اصلاح‌طلبان در میان مردم چندان قابل قبول نیست و احتمال آن می‌رود که آنان با هر گزینه‌ای تجربه‌ای مثل تجربه انتخابات مجلس را تکرار کنند، چه برسد با اسحاق جهانگیری که تا همین‌جای کار شریک برد و باخت دولت است و مسئولیت بخشی از وضعیت اقتصادی حداقل در ظاهر به گردن او است.

اسحاق جهانگیری فعالیت سیاسی جدی خود را پس از انقلاب با حضور در مجلس شورای اسلامی آغاز کرد و پس از آن در فاصله سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۶ استاندار اصفهان بود. با روی کارآمدن دولت خاتمی او به دولت رفت و به ‌عنوان وزیر معادن و فلزات انتخاب شد و بعد از ادغام وزارت صنایع با وزارت معادن و فلزات، به‌عنوان وزیر صنایع و معادن منصوب شد.

او از موسسین حزب کارگزاران سازندگی و از چهره‌های نزدیک به مرحوم هاشمی به حساب می‌آید که به طور همزمان روابط نزدیکی با سید محمد خاتمی دارد و عضو بنیاد باران هم است.

او پس از هشت سال گوشه نشینی در سال 92 با حکم حسن روحانی به دولت رفت و سمت معاونت اول او را به عهده گرفت. با تمرکز روحانی روی پرونده هسته‌ای و سیاست خارجی از جهانگیری به عنوان مسئول اداره دولت در داخل نام برده می‌شد. نقش او روز به روز پررنگ‌تر شد و فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی دولت را نیز بر عهده گرفت.

اما اوج جهانگیری در انتخابات سال 96 رقم خورد جایی که با نظر موافق حسن روحانی در انتخابات ثبت نام کرد و به عنوان یار کمکی او در انتخابات حاضر شد و در نهایت نیز به نفع او از رقابت کنار کشید. حضور جهانگیری و روحانی در میتینگ‌های مختلف در کنار هم با استقبال مردم مواجه شد و همه انتظار داشتند وزن جهانگیری در دولت دوم روحانی بیشتر هم شود.

با این همه آن چنان که تمام مختصات دولت در فردای انتخابات عوض شد جایگاه جهانگیری هم در دولت تغییر کرد. روحانی از اصلاح‌طلبان روز به روز فاصله گرفت و جهانگیری هر روز بیشتر از قبل در سایه نوبخت و واعظی قرار گرفت و حتی چند باری شایعه استعفایش نیز مطرح شد.

با این همه با نوسانات دلار و اعلام دلار 4200 تومانی توسط جهانگیری بسیاری گمان کردند او دوباره مدیریت بحران در دولت را دست گرفته، اما نه تنها چنین نشد بلکه او بیش از پیش در دولت گوشه گیر شد و حتی چند باری شایعه بحث و جدلش با روحانی نیز به بیرون از دولت درز کرد.

با این همه خوب یا بد اسحاق جهانگیری امروز شریک هر آنچه است که دولت روحانی به دست آورده. همانطور که روزگاری او شریک  پیروزی برجام بود امروز هم شریک شکست اقتصادی دولت است به خصوص با توجه به اینکه طرح دلار 4200 تومانی هم به نام او خورده است و بعید است او بتواند از زیر بار تبعات این مسائل شانه خالی کند.

اسحاق جهانگیری در میان مدیران دولتی ایران حتما مدیری کارآمد، تکونکرات و توانمند است که توان اداره دولت را دارد ولی در وضعیت فعلی شانسی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد به ویژه با توجه به اینکه برادر او هم پرونده باز دارد و سیبل خوبی برای هدف گرفتن توسط اصولگرایانی است که مدتی است علم ضد فساد فساد بودن بلند کرده‌اند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید