محمدحنیف اتمر؛ سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد کشورش از پاکستان به سازمان ملل متحد شکایت کرده است.

به گزارش سلام نو، به نقل از ایرنا، درپی درگیری مرزی روز چهارشنبه گذشته بین نیروهای افغانستان و پاکستان، روابط دو کشور بار دیگر دچار تنش شده و کابل از اسلام‌آباد به سازمان ملل متحد شکایت کرده است.

«محمدحنیف اتمر» سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان گفته‌است که کابل از دولت پاکستان به علت حملات راکتی به بخش‌هایی از استان شرقی کنر در سازمان ملل شکایت کرده‌ است.

هرچند حملات راکتی و تنش‌های سیاسی بین دو کشور به اتهام حمایت از گروه های تروریستی در خاک افغانستان و پاکستان علیه یکدیگر تازگی ندارد اما این نخستین بار است که وزارت خارجه افغانستان از پاکستان به سازمان ملل متحد شکایت کرده است.

کمیته روسای مجلس نمایندگان افغانستان دیروز شنبه سرپرست وزارت خارجه، رییس ستاد ارتش و معاون ریاست عمومی امنیت ملی را در رابطه با حملات راکتی پاکستان فراخواند و ساعاتی پشت درهای بسته با آنان گفت‌وگو کردند.

«افق نیوز» افغانستان شب گذشته اعلام کرد که اتمر به نمایندگان مجلس گفته است از پاکستان به دلیل حملات راکتی به استان شرقی کنر در سازمان ملل شکایت رسمی ثبت کرده است.

مقام‌های محلی کنر افغانستان گفته‌اند، ارتش پاکستان در سه روز اخیر بیش از ۲۰۰ راکت به خاک افغانستان پرتاب کرده‌است که در نتیجه آن ۸ غیرنظامی کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند.

اتمر در نشست رئیسان کمیته‌های مجلس گفته ‌است که در واکنش به این حرکت نظامیان پاکستان، طی روزهای گذشته سه بار اعتراض افغانستان را به پاکستان اعلام کرده و سفیر پاکستان در کابل را نیز به وزارت خارجه فراخوانده است.

به گفته اتمر، حملات راکتی پاکستان بطور مستند با ویدئو و تصاویر به سفیر پاکستان تحویل شده است.

معاون ریاست عمومی اداره امنیت‌ملی افغانستان هم در این نشست گفته است که گروه‌های تروریستی از جمله لشکر طیبه، لشکر جنگوی و جیش محمد در مناطق مرزی کنر فعال هستند و در روزهای اخیر فعالیت‌های آن‌ها بیشتر شده است.

برخی منابع خبری در افغانستان به نقل از مقامات پاکستانی نوشته‌اند که حملات راکتی اخیر آن کشور در پاسخ به حملاتی از داخل خاک افغانستان صورت گرفته که در نتیجه آن ادعا می‌شود چهار غیرنظامی پاکستانی از جمله یک زن در منطقه باجور کشته شده‌اند.

براساس این ادعا، بار نخست نیست که نظامیان پاکستانی استان شرقی کنر را هدف حملات راکتی قرار می‌دهند و پیش از این نیز بارها چنین حملاتی رخ داده‌است.

در یک اطلاعیه وزارت خارجه افغانستان نیز آمده است که ادامه حملات راکتی پاکستان اثرات منفی بر روابط دو کشور خواهد داشت و نسبت به عواقب ناگوار و تداوم این گونه حملات هشدار داده است.

شماری از فعالان مدنی و شهروندان کابل پایتخت افغانستان هم روز گذشته مقابل سفارت پاکستان تظاهرات کرده و به سوی سفارت بسته‌های قرمز رنگ پرتاب کرده و علیه آن کشور شعار دادند.

تنش در روابط کابل و اسلام آباد به قدمت تاریخ ایجاد پاکستان برسر خط فرضی دیورند بر می‌گردد که در این راستا بهانه‌های مختلف باعث تنش و تیرگی روابط دو کشور می‌شود.

نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان هرازگاهی در استان‌های کنر، ننگرهار، قندهار، هلمند، خوست و پکیتا باهم درگیر می‌شوند که گاه گاهی تلفات و خسارات مالی نیز در پی دارد.

این درگیری‌های مرزی بر روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور هم اثر می‌گذارد و پاکستان بارها پس از چنین تنش‌هایی مسیرهای ترانزیتی و تجارتی افغانستان را مسدود کرده که باعث شکایت بازرگانان افغان و خسارت مالی به آنها شده است.

پاکستان زمانی بزرگترین شریک بازرگانی افغانستان بود، اما اکنون با افزایش تنش‌های مرزی و سیاسی براساس ادعای اتاق تجارت و وزارت تجارت افغانستان مبادلات بازرگانی دو کشور در حال حاضر به نصف کاهش یافته است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید