فرخ لقا هوشمند بازیگر سینما و تلویزیون در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۰۷ در شهر رشت متولد شد و در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۸۸ در سن ۸۱ سالگی بر اثر ایست قلبی به دیار باقی شتافت، وی سابقه بازی در آثار شاخصی نظیر «غزل»، «شوهر آهو خانم»، «کلاه قرمزی و پسر خاله»، «پاکباخته»، «باشو، غریبه کوچک»، «شراره» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

از کوچه پس کوچه های رشت تا تهران در پی تحقق آرزو

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | نرگس خادم شیرازی : امروز بیست و دوم تیرماه مصادف بود با یازدهمین سالگرد درگذشت فرخ لقا هوشمند بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۸۸ بر اثر ایست قلبی در سن ۸۱ سالگی به دیار باقی شتافت.

طلوع:

فرخ لقا هوشمند با نام اصلی فرخ لقاح پوررسول بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۰۷ در شهر رشت چشم به جهان گشود، وی بازیگری را در سال ۱۳۲۴ درست زمانی که تنها ۱۷ سال داشت، به تشویق پدرش «علی قلی پور رسول» که یکی از بنیانگذاران تئاتر در رشت بود، آغاز کرد.

وی درست زمانی وارد عرصه هنر شد که در آن زمان بسیاری این حرفه را قبیح می پنداشتند، اما وی به اصرار پدرش در هنرستان هنرپیشگی زیرنظر عطاءالله زاهد، مجید محسنی و حمید قنبری  آغاز کرد و دیپلم تئاتر خود را نیز زیر نظر زنده یاد «اسماعیل مهرتاش» در رشت دریافت کرد و بلافاصله در تئاتر گیلان فعال شد.

فرخ لقا هوشمند بازیگری را با بازی در تئاتر از سال ۱۳۲۴ آغاز کرد و تا سال ۱۳۳۵ در گیلان به فعالیت پرداخت و پس از آن به همراه پدر خود به تهران مهاجرت کرد، وی در این ۱۱ سال در تئاتر های مختلفی همچون «شیرین و فرهاد»، «لیلی و مجنون»، «خسرو و شیرین»، «خسیس»  و ... در استان گیلان به فعالیت پرداخت.

بیشتر بخوانید :

از طلوع تا غروب با «صدیقه کیانفر» / از آبادان تا تهران در پی آرزو

از طلوع تا غروب با «پروین سلیمانی» / شش دهه فعالیت هنری و بازی در بیش از صد فیلم

از طلوع تا غروب با «حمید سمندریان» / از تدریس در دانشگاه تا تاسیس رستوران

از طلوع تا غروب با «ایرج قادری» / از داروسازی تا بازیگری

از طلوع تا غروب با «محمدعلی کشاورز» / خداحافظ پدر سالار سینمای ایران

از کوچه پس کوچه های رشت تا تهران در پی تحقق آرزو

فرخ لقا هوشمند، پروین سلیمانی و منیره تسلیمی (مادر سوسن تسلیمی) از نسل اول بانوان هنرمندان گیلانی محسوب می شوند که توانستند هنر بازیگری را در کشور ارتقاء دهند.

وی در سال ۱۳۳۶، همان سال اول مهاجرت به تهران در فیلم سینمایی «نردبان ترقی» به نویسندگی و کارگردانی «پرویز خطیبی» در کنار بازیگران مطرحی همچون نصرت اله وحدت،هوشنگ مرادی، احمد قدکچیان و ... به ایفای نقش کوتاهی پرداخت و همین نقش کوتاه آغازگر فعالیت های طولانی این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بود.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون پس از آن در فیلم های شاخصی همچون «شب قوزی»، «شوهر آهو خانم»، «ببر مازندران»، «خواستگار»، «خانه قمر خانم»، «کلاغ»، «کج کلاه خان» به ایفای نقش پرداخت و با کارگردانان مطرحی همچون بهرام بیضایی، مهدی فخیم زاده، علی حاتمی، ساموئل خاچیکیان، اسماعیل ریاحی، فرخ غفاری، بهمن فرمان آرا، پرویز صیاد و ... به همکاری پرداخت.

مجموعه فیلم هایی سینمایی «صمد» به کارگردانی پرویز صیاد موجب محبوبیت و مطرح شدن بیشتر نام فرخ لقا هوشمند گشت و لقب ننه آقای سینمای ایران را به خود اختصاص داد، فیلم «صمد و قالیچه حضرت سلیمان» به کارگردانی پرویز صیاد در سال ۱۳۵۰ اولین فعالیت فرخ لقا هوشمند در مجموعه فیلم های صمد بود، وی پس از آن در دیگر قسمت های این مجموعه فیلم «صمد به مدرسه می‌رود»، «صمد و فولاد زره دیو»، «صمد و سامی، لیلا و لیلی»، «صمد آرتیست می‌شود»، «صمد خوشبخت می‌شود»، «صمد در راه اژدها»، «صمد در به در می‌شود»، «صمد به شهر می‌رود» و ... نیز به هنرنمایی پرداخت.

از کوچه پس کوچه های رشت تا تهران در پی تحقق آرزو

ورود به تلویزیون :

فرخ لقا هوشمند فعالیت بازیگری در تلویزیون را از سال ۱۳۴۶ و با سریال ۲۰۰ قسمتی «سرکار استوار» به کارگردانی پرویز صیاد و در کنار بازیگران مطرحی همچون عبدالعلی همایون، پرویز صیاد، عزت‌الله رمضانی‌فر، سروش خلیلی، محمود بهرامی، نعمت‌الله گرجی، حمیده خیرآبادی و ... آغاز کرد، لازم به ذکر است این سریال یکی از طولانی ترین سریال های تاریخ تلویزیون است.

وی در طول عمر هنری خود در آثار تلویزیونی متعددی از جمله «کوچک جنگلی»، «دنیای شیرین دریا»، «کوچه اقاقیا»، «مدرسه مادربزرگ‌ها» و «دردسر بزرگ»، «همسران»، «رعنا» و ... ایفای نقش کرده و با کارگردانان مطرحی نظیر «داود میرباقری»، «بهروز افخمی»، «خسر معصومی»، «کیانوش عیاری»، «سعید سلطانی»، «فریدون حسن پور» و ... همکاری داشته است.

فرخ لقا هوشمند پس از انقلاب چند سال بیکار بود، اما در سال ۱۳۶۱ با بازی در فیلم سینمایی «قرنطینه» به کارگردانی مسعود اسداللهی بازی در سینما را از سر می گیرد و در نیم قرن فعالیت هنری خود در سینما در فیلمهای شاخصی نظیر «باشو، غریبه کوچک»، «افسانه آه»، «دو نفر و نصفی»، «مسافران»، «چهارشنبه عزیز»، «همسر»، «کلاه‌قرمزی و پسرخاله»، «الو! الو! من جوجوام»، «کلید ازدواج » و ... به ایفای نقش پرداخت و در واقع فیلم سینمایی «غزل» به کارگردانی محمدرضا زهتابی آخرین حضور رسمی این بازیگر پیشکسوت در سینما محسوب می شود.

از کوچه پس کوچه های رشت تا تهران در پی تحقق آرزو

وی پس از انقلاب با کارگردانان مطرحی نظیر شاپور غریب، ایرج طهماسب، یدالله صمدی، تهمینه میلانی، مرضیه برومند، سیامک شایقی، کیومرث پوراحمد و ... نیز همکاری داشته است، وی در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۳ به خاطر بازی در فیلم «سفر» کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

زندگی خصوصی :

فرخ لقا پور رسول با همشهری خود «رضا هوشمند» که یکی از چهره های سرشناس تئاتر آن زمان بود ازدواج کرد و در فیلم ها و سریال های زیادی هنرنمایی کرده است، رضا هوشمند در عرصه چهره پردازی نیز فعالیت داشت که در سال ۱۳۶۸ در سن ۶۵ سالگی به دیار باقی شتافت، لازم به ذکر است که فرخ لقا پوررسول نام خود را پس از ازدواج با رضا هوشمند به فرخ لقا هوشمند تغییر داد.

از کوچه پس کوچه های رشت تا تهران در پی تحقق آرزو

غروب :

فرخ لقا هوشمند بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون پس از نیم قرن فعالیت هنری و بازی در بیش از صد فیلم و سریال در ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۴ تیرماه ۱۳۸۸  پس از تحمل یک دوره عارضه مغزی بر اثر ایست قلبی چشم از جهان فروبست و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید