روند تشخیص آتروفی مغز به این بستگی دارد که پزشک به چه شرایطی شک کند. این معمولاً شامل یک معاینه فیزیکی است که به دنبال آن آزمایش های خاصی انجام می شود. آتروفی مغز در تصویربرداری از مغز موارد زیر را نشان می دهد.

توموگرافی کامپیوتر (CT) ، از اشعه ایکس برای تصویربرداری دقیق از زوایای مختلف مغز استفاده می کند.

تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) پس از قرار گرفتن مغز در یک میدان مغناطیسی مختصر، تصاویر مغزی را بر روی فیلم ایجاد می کند.هر شرایطی که باعث آتروفی مغز شود، در نحوه  درمان موثر است.

نحوه درمان آتروفی مغز

اگر آتروفی مغز مربوط به سکته مغزی باشد، با داروهایی مانند فعال کننده پلاسمینوژن بافتی (TPA) درمان می شود که لخته را برای بازگرداندن جریان خون به مغز حل می کند. جراحی همچنین می تواند لخته خون را برداشته یا رگ خونی آسیب دیده را برطرف کند. داروهای ضد انعقاد و کاهش فشار خون نیز می توانند به جلوگیری از سکته و آتروفی مغز کمک کنند.

اگر آتروفی مغز مربوط به مولتیپل اسکلروزیس باشد، اغلب با داروهای اصلاح کننده بیماری مانند اوکرلیزوماب ، گلاتیرامراستات (کوپاکسون) و فینگولیمود (گیلنیا) درمان می شود. این داروها مانع حمله به سلولهای عصبی می شوند.

آتروفی مغز،  همچنین از طریق جراحی درمان می شود. جراحی  از آسیب بیشتر به سلول های مغز جلوگیری می کند.

هیچ درمانی واقعی برای آسیب مغزی ناشی از بیماری آلزایمر، اشکال دیگر زوال عقل، فلج مغزی، بیماری هانتینگتون یا سرطان خون وجود ندارد. با این حال، برخی از داروها می توانند علائم این شرایط را تسکین دهند.

تاثیر مواد غذایی در کاهش خطر ابتلا به آتروفی مغز

طبق یک مطالعه جدید، افرادی که رژیم غذایی سرشار از ماهی، میوه و سبزیجات دارند، با افزایش سن، کمتر دچار آسیب سلول های مغزی می شوند. خوردن مقدار زیادی سبزیجات، حبوبات، غلات، ماهی، میوه و آجیل و مصرف چربیهای سالم مانند روغن زیتون، روغن کنجد و روغن هسته انگور تا حد زیادی در کاهش خطرات ناشی از آتروفی مغز موثر است. همچنین مصرف زیاد ماهی به محافظت از سلول های مغزی کمک می کند. در واقع ماهی مهمترین ماده غذایی شناخته شده در درمان آسیب های مغزی است.  چربی های امگا 3، ویتامین های B و D موجود در ماهی به رشد نورون ها و کاهش سرعت آسیب مغز کمک می کند.

هیچ درمانی خاص و قطعی برای آتروفی مغز وجود ندارد. با این وجود می توان برخی از علائم آن را مدیریت و کنترل کرد. کنترل فشار خون و خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل توصیه می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که ورزش بدنی ممکن است سرعت آتروفی را کند نماید. همچنین افراد نیز باید از نظر ذهنی و اجتماعی فعال باشند. شرکت در کلاس های ورزشی علاوه بر کمک به تقویت سلامت جسمانی به ایجاد تعامل بیشتر فرد با جامعه نیز کمک می کند. ارتباطات و تعاملات اجتماعی راهی برای کاهش سرعت زوال عقل و ابتلا به آتروفی مغز است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید