دلایل زیادی برای ایجاد لکه جدید روی پوست وجود دارد و بسیاری از آنها کاملاً بی ضرر هستند. شما به بدن خود در آینه نگاه می کنید و چیزی قرمز، قهوه ای یا صورتی توجه شما را جلب می کند. ممکن است به بدترین حالت یعنی سرطان پوست فکر کنید. اما قبل از ترسیدن، باید بدانید علل زیادی برای ایجاد لکه جدید بر روی پوست شما وجود دارد، و بسیاری از آنها کاملاً بی ضرر هستند. در اینجا نحوه شناسایی لکه های عجیب و غریب پوستی و آنچه می توانید، برای برگرداندن پوست خود به سابق انجام دهید، آورده شده است.

1. زگیل

اگر تا به حال با زگیل برخورد کرده اید، می دانید که چقدر آنها سرسخت هستند. زگیل ها در واقع توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شوند، زگیل ها از چندین گونه تشکیل شده اند و می توانند قسمت های مختلف بدن شما را تحت تأثیر قرار دهند. اگر زگیل در دست و صورت شما ظاهر شود، معمولاَ بی خطر و بدون درد است. با این وجود، زگیل های پلانتار می توانند روی کف پا ایجاد شوند، که بسیار دردناک بوده و در دویدن یا راه رفتن تداخل ایجاد می کند، زیرا شما دائماً روی آن فشار می آورید.

می تواند زگیل را با داروهای تجویزی، لیزر درمانی، انجماد یا سوختن از بین ببرید.

2. درماتوفیبوما

درماتوفیبروما اغلب در بازوها و پاها وجود دارد و صورتی یا قهوه ای می باشد. این برجستگی از بافت فیبری تشکیل شده، که می تواند در اثر واکنش به نیش حشرات یا موهای زائد شکل بگیرد. این برآمدگی می تواند سالها بر روی پوست باقی بماند.  درماتوفیبوما، کاملاً بی ضرر است.

3. عدسی های خورشیدی

عدسی های خورشیدی، مانند خوشه هایی از خال هستند که در مناطق در معرض آفتاب مانند بازوها، صورت، گردن، قفسه سینه فوقانی و پاها ظاهر می شوند. آنها به سرطان پوست منجرنمی شوند.

4. کراتوز سبورئیک

کراتوز سبورئیک یک پوسته شدن تیره و خوش خیم لایه بالایی پوست است. با استفاده از نیتروژن مایع یا لیزر می توان آنها را از بین برد.

5. عفونت Tinea

Tinea می تواند مانند یک نشانه قرمز کوچک رنگ باشد. تقریباً مانند لکه بر روی پوست ظاهر می شود. این لکه ها در واقع نوعی عفونت قارچی، در اشکال و اندازه های مختلف هستند و می توانند پوست شما را آلوده کرده و گسترش یابند.

درمان، اغلب به آسانی شستشوی ناحیه آلوده با صابون یا شامپو بدون نسخه است.

6. کارسینوما سلول های بازال یا سنگفرشی

این یکی از موارد بد است. سرطان سلول های بازال و سنگفرشی شایع ترین انواع سرطان پوست هستند. بیش از 750000 نفر هر ساله برای آنها معالجه می شوند. بر خلاف یک خال خوش خیم، آنها اغلب به شکل، لایه های پوسته پوسته یا مرواریدی ظاهر می شوند. اگرچه آنها کشنده نیستند ولی برای درمان باید حتماَ به پزشک مراجعه شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید