بسیاری از فروشگاه ها به دلیل کمبود گوشت گاو، دیگر قادر به تولید همبرگر نیستند. چه چیزی باعث این کمبود می شود؟<br/>تولیدکنندگان بزرگ گوشت مانند تایسون به دلیل آلودگی کارگران به ویروس کرونا مجبور به تعطیلی کارخانه های فرآوری گوشت شده اند. حتی قبل از شیوع ویروس کرونا، تهیه گوشت در آسیا متوقف شده بود. در ایالات متحده آمریکا، خریدهای هجومی باعث افزایش فروش مواد پروتئینی شده است به طوری که فروش گوشت گاو تازه بیش از 45 درصد و فروش مرغ در طی 8 هفته گذشته بیش از 40 درصد افزایش یافته است.

غذاهای غیرممکن و فراتر از گوشت

پیش از شیوع شدید ویروس کووید19، چندین شرکت، جایگزین های گوشت بر پایه گیاه را عرضه کردند که دو مورد از آن ها به عنوان ناممکن ترین مواد غذایی و فراتر از گوشت شناخته شد. از زمان شیوع کرونا، میزان فروش این شرکت ها بسیار بالا رفته است. درآمد خالص سه ماهه اول این شرکت ها 141 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به بیش از 97 میلیون دلار رسیده است.

جایگزین گوشت چیست؟

اکثر جایگزین های گوشت بر پایه سویا یا گلوتن ساخته می شوند. محصولات شرکت های تولیدکننده جایگزین گوشت، از هِم ساخته شده است که یک مولکول اساسی است که در هر گیاه و حیوان زنده موجود است. هِم به طور طبیعی در هموگلوبین خون یک حیوان و در میوگلوبین موجود در ماهیچه وجود دارد.

در محصولات جایگزین گوشت از نخود فرنگی، لوبیا، ماش و برنج قهوه ای برای تأمین پروتئین و کره کاکائو، روغن نارگیل، روغن آفتابگردان و روغن کانولا برای تهیه چربی استفاده می شود. کربوهیدرات ها مانند نشاسته سیب زمینی و متی سلولوز نیز بافت آن را فراهم می کنند. سپس مواد معدنی کلسیم، آهن، نمک و کلرید پتاسیم را برای طعم اضافه می کنند و به آن ها عصاره آب چغندر، عصاره سیب و سایر طعم های طبیعی را برای رنگ اضافه می شود.

مزایای جایگزین‌های گوشت

جایگزین های گوشت حاوی آنتی بیوتیک ها یا هورمون هایی که در گوشت های معمولی مانند گوشت گاو، گوشت خوک و مرغ یافت می شوند، نیستند. در تولید جایگزین های گوشت از آب بسیار کم تری نسبت به حیوانات معمولی استفاده می شود. به طور میانگین یک گاو معمولی به 11000 گالن آب در سال نیاز دارد که این میزان در گوشت های با پایه گیاهی بسیار کم تر است. بنابراین با تولید این نوع گوشت می توان در مصرف آب نیز صرفه جویی کرد.

گوشت های جایگزین مقدار بسیار کمی گازهای گلخانه ای تولید می کنند. تخمین زده می شود که گاز گاو 10 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در سراسر جهان را تشکیل می دهد. جوامع در تلاش برای کاهش گازهای گلخانه ای هستند و این اقدام می تواند در کاهش آن کمک کند.

موادغذایی زیر از نظر ارزش غذایی می توانند جایگزین گوشت شوند اما گوشتِ جایگزین نیستند

●       بادمجان

●       توفو

●       عدس

●       جکفروت

●       قارچ دکمه ای

●       گردو

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید