حمل چربی اضافی در اطراف کمر، خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد. طبق یک مطالعه در ژانویه سال 2019، چربی اضافی شکم می تواند بر مغز تأثیر بگذارد.

در این تحقیق، محققان 9652 شرکت کننده با میانگین سنی 55 سال را مورد بررسی قرار دادند و شاخص توده بدنی (BMI) را با حجم ماده خاکستری و ماده سفید موجود در مغز آنها مقایسه کردند. ماده خاکستری بافت تیره ای در مغز و نخاع است که حاوی سلول های عصبی است و در آنجا سیناپس ها ساخته می شوند، در حالی که ماده سفید از الیاف عصبی تشکیل دهنده ماده خاکستری ساخته شده است. با افزایش سن، حجم ماده خاکستری و سفید موجود در مغز کاهش می یابد، که این خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل را افزایش می دهد.

نتایج تحقیقات

محققان دریافتند که شرکت کنندگان با BMI بالا،  که نشانگر چاقی است، در مقایسه با شرکت کنندگان با BMI نرمال، حجم بسیار کمتری از ماده خاکستری در مغز داشتند.

نتایج نشان می دهند، که داشتن چربی بیشتردر اطراف کمر، بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد، اما برای تأیید همبستگی تحقیقات بیشتری لازم است. این مطالعه نشان داد که چاقی، به خصوص در شکم، با کاهش ماده خاکستری مغز همراه است، اما هنوز مشخص نیست که آیا ناهنجاری های موجود در ساختار مغز منجر به چاقی می شود یا اینکه چاقی منجر به این تغییرات در مغز می شود.

همچنین در مناطق خاصی از مغز پیوندی بین چاقی و انقباض مشاهده شده است. این امر به تحقیقات بیشتری نیاز دارد وممکن است، اندازه گیری منظم BMI ، سلامت مغز را تعیین کند.

چه چاق باشید و چه نباشید، باید چربی شکم خود را کنترل کنید. شکم، مکان خطرناکی برای ذخیره چربی است، دلیل این امر این است، که چربی شکم از هر نوع چربی دیگر بدن فعال تراست و می تواند در خون جریان پیدا کند و باعث افزایش چربی خون شود.

از دست دادن چربی شکم نیازمند کار بیشتر است. این امر مستلزم آن است که به طور مداوم از رژیم های سالم و ورزش روزمره پیروی کنید و برنامه ای برای کاهش استرس و خواب با کیفیت داشته باشید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید