بولتون چه زمانی و چرا از ترامپ ناامید شد؟ وقتی که ترامپ دستور حمله به ایران را پس گرفت. به نوشته بولتون پس از ساقط شدن پهپاد آمریکا توسط ایران، همه آماده حمله به ایران بودند و ترامپ حتی دستور چنین کاری را داده بود و بولتون هم آماده بود که تا صبح در کاخ سفید بماند اما ترامپ ناگهان دستور حمله را پس می‌گیرد.

سلام نو – سرویس بین الملل: شاید هنوز مشخص نباشد که ترامپ بهترین یا بدترین رئیس جمهور آمریکا است، اما بی تردید او عجیب‌ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا است که با مجموعه‌ای از عجیب‌ترین مشکلاتی که خود خالقشان بود نیز مواجه شده.

ترامپ حالا درست در وسط بحران کرونا، تظاهرات در آمریکا،دست و پنجه نرم کردن با کنار رفتن کره شمالی از میز مذاکره و پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌ها، با یک بحران جدید مواجه شده و آن هم انتشار کتاب جان بولتون است، مردی که روزی متحد پر شور او بود.

مشاور سابق امنیت ملی ترامپ این کتاب را درباره دوران حضورش در کاخ سفید و با تمرکز روی مسئله سیاست خارجی آمریکا نوشته و مجموعه‌ای از تندترین انتقادات و اتهامات را متوجه ترامپ کرده و پرده از ضعف‌های بی‌شمارش و البته تمسخرش توسط اطرافیان برداشته.

کاخ سفید با محوریت وزارت دادگستری خواهان این است که به هر شکل ممکن از پخش شدن این کتاب در کتاب فروشی‌ها جلوگیری شود. به گفته ترامپ کتاب بولتون حاوی اطلاعات طبقه بندی شده است و نباید منتشر شود. او در گفت‌وگویی تاکید کرد که بولتون می‌داند انتشار این کتاب جرم است. ادعایی که انجمن آزادی‌های مدنی آمریکا با آن مخالف است.

با این همه یک نسخه از این کتاب ۵۸۸ صفحه ای به نام اتاق حوادث برای برخی رسانه‌های آمریکا از جمله  نیویورک تایمز و رویترز ارسال شده و در همین زمان کم، بخش‌هایی از کتاب بازخوانی شده که باعث شده تا بولتون و کتابش به شدت مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرند.

معامله با چین برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری

یکی از مواردی که بولتون روی آن انگشت گذاشته شیوه تعامل ترامپ با چین است. به گفته بولتون ترامپ در حاشیه کنفرانس گروه 20 در ژاپن از شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، می‌خواهد که اطمینان حاصل کند که ترامپ برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌شود و در این مسیر به او کمک کند.

جان بولتون می‌گوید قصد داشته عین کلمات ترامپ را چاپ کند ولی دولت مانع این کار شده است. بولتون هم‌چنین گفته که ترامپ برخلاف مواضع عمومی خود، در آن جلسه از رفتار چین با مسلمانان اویغور حمایت کرده و گفته روند فرستادن آن‌ها به اردوگاه کار اجباری درست است.

اما مسئله دیگر به حضور ترامپ در کاخ سفید و دیدگاه تیم او به رئیس جمهور باز می‌گردد. بولتون گفته که اکثر کارکنان کاخ سفید به ترامپ نگاه سطح پایینی دارد و به خاطر شیوه مدیریت او بارها به فکر استعفا افتادند. این اتفاق حتی شامل اعضای دولت آمریکا هم می‌شود. بنا به گفته بولتون حتی چهره وفاداری مثل پمپئو هم در فکر استعفا بود و در یکی از جلسات مذاکره با کره شمالی روی کاغذی نوشته که ترامپ مزخرف می‌گوید. پمپئو هم‌چنین نسبت به مذاکره با کره شمالی خوش‌بین نبود و از ابتدا آن را شکست خورده می‌دانست.

چرا بولتون از ترامپ جدا شد؟

اما بخش جنجالی دیگر خاطرات بولتون شامل نگاه ترامپ به خبرنگاران است. به گفته بولتون رئیس جمهور آمریکا در جریان ملاقاتی در سال ۲۰۱۹ گفت که خبرنگاران باید منبع گزارش های خود را فاش کنند یا زندان بروند. آن طور که بولتون مدعی شده ترامپ می‌گوید: آن‌ها باید اعدام شوند. چون آدم های آشغالی هستند!

اما بولتون چه زمانی و چرا از ترامپ ناامید شد؟ وقتی که ترامپ دستور حمله به ایران را پس گرفت. به نوشته بولتون پس از ساقط شدن پهپاد آمریکا توسط ایران، همه آماده حمله به ایران بودند و ترامپ حتی دستور چنین کاری را داده بود و بولتون هم آماده بود که تا صبح در کاخ سفید بماند اما ترامپ ناگهان دستور حمله را پس می‌گیرد.

پوتین ترامپ را بازی می‌دهد

بولتون در مصاحبه با اِی بی سی نیوز اظهارات تند دیگری هم در رابطه با نسبت پوتین و ترامپ داشت. او با باهوش توصیف کردن رئیس جمهور روسیه گفته که به نظر می‌رسد پوتین ترامپ را مثل فیدل بازی می‌دهد و او را مشکلی جدی بر سر راه خود نمی‌بیند.

بولتون در واکنش به این که ترامپ خود را یک معامله‌گر و مذاکره کننده می‌داند گفت که شاید ترامپ در معاملات املاک منهتن معامله‌گر خوبی باشد اما هیچ چیزی درباره مسائل امنیتی و نظامی نمی‌داند. در حالی که کسی مثل پوتین تمام عمرش را به درک جایگاه استراتژیک روسیه در دنیا گذرانده، چیزی که ترامپ علاقه‌ای به مطالعه و یادگیری درباره آن ندارد.

حالا حرف‌های بولتون نه تنها در حال دست به دست شدن در رسانه‌ها است بلکه ترند اول توییتر در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی است، اتفاقی که حتما برای کسی مثل دونالد ترامپ ناخوشایند است.

طرفداران ترامپ معتقدند بولتون پس از اخراج از کاخ سفید برای ضربه زدن به ترامپ حاضر است هر دروغی را بگوید و کتابش هم مجموعه‌ای از همین دروغ‌ها است. در طرف مقابل منتقدین کلّیت ادعاهای بولتون را چندان دور از واقعیت نمی‌دانند و معتقدند با برخی حرف و حدیث‌های سابق اطراف کاخ سفید نیز تناسب دارد.

برخی از منتقدان کاخ سفید این پرسش را مطرح می‌کنند که اگر کتاب بولتون متنی سراسر دروغ است چرا دولت آمریکا باید به علت انتشار اطلاعات طبقه بندی شده از انتشار آن جلوگیری کند؟

بولتون ترامپ را شکست می‌دهد؟

دنیل گلدمن، تحلیلگر حقوق و مشاور سیاسی نیز از زاویه‌ای دیگر به بولتون انتقاد می‌کند و با اشاره به استیضاح ترامپ و ماجرای اوکراین می‌گوید چرا بولتون گفتن چیزی را که در کتابش آن را نوشته رد کرده است و به کنگره چیزی نگفته؟ او هم‌چنین پرونده اوکراین را نوک کوه یخ تخلفات ترامپ دانسته.

با تمام این‌ها باید به این مسئله نیز توجه کرد که بولتون به شکل ناخوشایندی سیاستمداری بد سابقه است. او حامی اصلی جنگ با عراق، سخنران اصلی مراسم‌های مجاهدین خلق، حامی بمباران ایران در تمام سال‌های گذشته و در نهایت یک جنگ طلب تمام عیار است که درست مثل ترامپ برای رسیدن به اهدافش حاضر است دست به هر کاری بزند.

در نتیجه با توجه به این سابقه نباید به سادگی به ادعاهای او اعتماد کرد و نباید امید داشت کتاب او حتی در صورت انتشار عمومی، ضربه‌ای کاری به ترامپ بزند چون بولتون اساسا چهره‌ای خوشنام و موجه در جامعه آمریکا نیست. با این همه سخنان او می‌تواند خوراک تبلیغاتی مناسبی برای رقیب ترامپ یعنی جو بایدن باشد.

آن چنان که تا همین جا هم بایدن روز چهارشنبه در بیانیه ای درباره ادعاهای کتاب بولتون گفت: اگر روایت بولتون درباره گفت‌وگوی ترامپ و رئیس جمهور چین حقیقت داشته باشد، نه فقط از نظر اخلاقی زننده است، بلکه تخطی از وظیفه مقدسی است که دونالد ترامپ در برابر مردم آمریکا دارد.

تنها چند روز دیگر باید صبر کرد و دید کاخ سفید موفق به توقف انتشار کتاب بولتون می‌شود یا انتشار آن موج رسانه‌ای دیگری علیه رئیس جمهوری آمریکا بلند می‌کند، موجی که به خودی خود شاید موثر نباشد اما می‌تواند یکی از چند موجی باشد که در نهایت ترامپ را زمین‌گیر کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید