با افزایش نرخ ناباروری، رژیم های غذایی کمک کننده در این امر اهمیت بیشتری می یابند. کارشناسان معتقدند این رژیم ها گاهی تأثیرات بسیار زیادی دارند. وقتی قصد بارداری دارید عوامل زیادی از جمله سیگار کشیدن، عادت های ورزشی، خواب، استرس و از همه مهم تر رژیم غذایی می توانند در شانس باروری شما تأثیرگذار باشند.

در 10 سال اخیر، توجه بیشتری به اهمیت رژیم غذایی و سبک زندگی در رابطه با باروری شده است.

بسیاری از محققان معتقدند رژیم غذایی نه تنها باعث بهبود سلامتی عمومی می شود بلکه به طور خاص باعث بهبود باروری و حتی بهبود میزان موفقیت در روش های درمان باروری مانند آی وی اف می شود.

رژیم غذایی تنها برای افرادی که به دنبال حل مشکل باروری هستند، نیست. دکتر زنهاوزرن می گوید در چند سال اخیر وی شاهد افزایش مراجعه زنانی است که برای مشاوره پیش از بارداری به او مراجعه می کنند تا درباره تمام مشکلات احتمالی در بارداری مانند عدم تعادل هورمونی، کمبود مواد مغذی، رژیم غذایی و غیره مشاوره می گیرند.

کارشناسان باروری معتقدند که تغییر رژیم غذایی به منظور بارداری، انگیزه زیادی برایتان ایجاد می کند.

روش زندگی اغلب افراد به طور کلی سالم نیست و زندگی پر استرسی دارند. در همین زمان، ما شاهد افزایش مداوم نازایی هستیم. این امر به دلایل گوناگونی از جمله تغییر سبک زندگی، آگاهی بیشتر افراد یا تمایل به تک فرزند داری صورت می گیرد. البته گزینه های درمانی پزشکی مختلفی برای مقابله با ناباروری وجود دارد، اما باید این نکته را به یاد داشت که درمان ناباروری بسیار گران، وقت گیر و دشوار است. همین مشکلات یکی از دلایل محبوبیت و مقرون به صرفه بودن رژیم های کمک باروری است.

اما منظور از رژیم کمک باروری چیست؟ و از همه مهم تر، آیا این رژیم موثر است؟

تعریف رژیم کمک باروری

به زبان ساده یک رژیم کمک باروری باعث افزایش بیشتر مواد مغذی و داشتن وعده های غذایی متعادل تر می شود. اگرچه برخی از متخصصان رویکردهای خاص تری مانند رژیم کتوژنیک یا بدون گلوتن و لبنیات را توصیه می کنند، اما بیشتر رژیم های کمک باروری تقریباً شبیه به هم هستند. این رژیم ها سرشار از چربی های سالم، میوه ها و سبزیجات مختلف، آجیل، لوبیا و عدس، پروتئین و غلات کامل هستند. مطالعات علمی حاکی از آن است که رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند تأثیر مفیدی بر باروری داشته باشد.

اصطلاح "رژیم کمک باروری" از یک مطالعه بزرگ که در سال 2007 توسط محققان دانشگاه هاروارد که بر روی بیش از 17000 زن که قصد بارداری داشتند، گرفته شده است. این مطالعه نشان داد که مصرف یک رژیم غذایی با کیفیت بالا می تواند احتمال باروری را افزایش دهد.

محققان مشاهده کردند زنانی که چربی اشباع شده بیشتر (و چربی ترانس کمتر)، پروتئین گیاهی بیشتر (و پروتئین حیوانی کمتر)، کربوهیدرات های پیچیده تر مانند غلات کامل (و کربوهیدرات های فرآوری شده کمتر) و لبنیات کم چرب مصرف می کردند، 66 درصد احتمال ناباروری کمتری به دلیل عدم تخمک گذاری داشتند.

آیا رژیم کمک باروری موثر است؟

جواب این سوال عمدتا بستگی به مشکل فرد نابارور دارد. مشکل تحقیقاتی که در بالا به آن اشاره شد این است که دلایل ناباروری زیادی وجود دارد و این مطالعه عمدتاً به ناباروری تحریک کننده خون می پردازد و همین امر باعث شده است که عده ای تأثیر رژیم غذایی را رد کنند. ناباروری زنان می تواند به دلایل مختلفی از جمله سندروم تخمدان پلی کیستیک، اندومتریوز، مشکلات تخمک گذاری، مشکلات تیروئیدی و موارد دیگری باشد. در این صورت یک رژیم غذایی پاسخگوی تمامی مشکلات نخواهد بود.

تغییر رژیم غذایی برای زنانی که مشکلاتی از جمله سندروم تخمدان پلی کیستیک و آندومترویز دارند، مفید است ولی درمان قطعی نخواهد بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید