اگرچه ممکن است این غذاها خوشمزه باشند، اما برای بدن مضر هستند. با این حال این مواد غذایی که مقدار زیادی نمک، شکر و مواد افزودنی دیگر دارند، بخش عمده ای از رژیم های غذایی مردم را تشکیل می دهند. اکنون یک مطالعه جدید از فرانسه نشان می دهد که غذاهای فرآوری شده ممکن است خطر مرگ زودرس را افزایش دهند.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که در این مطالعه تنها یک ارتباط بین مصرف این نوع غذاها و مرگ زودرس وجود دارد و ثابت نمی کند که مصرف آن ها قطعا باعث مرگ زودرس می شود.

محققان به این نتیجه رسیده اند که این غذاها از طرق مختلفی مانند افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، سرطان و سایر بیماری ها باعث کاهش طول عمر می شوند.

مصرف غذاهای فرآوری شده طی چند دهه گذشته تا حد زیادی افزایش یافته است و ممکن است باعث افزایش مرگ و میر شود. براساس این مطالعه، غذاهای فرآوری شده مواردی هستند که حاوی چندین ماده مختلف هستند و از طریق فرآیندهای صنعتی تولید می شوند. گزارشی در سال 2016 نوشت علاوه بر شکر، نمک، چربی و روغن، این مواد غذایی شامل افزودنی هایی مانند طعم دهنده ها، رنگ ها، شیرین کننده ها و امولسیون کننده ها می باشند.

بستنی، آب نبات، شکلات انرژی زا، گوشت فرآوری شده، غذاهای آماده، کوکی ها، کیک ها و شیرینی های بسته بندی شده از این گروه غذاها هستند.

بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند که مصرف غذاهای فرآوری شده با افزایش خطر چاقی، فشار خون بالا و سرطان ارتباط مستقیم دارد اما هیچ کدام به طور قطع نگفته اند که این غذاها باعث مرگ زودرس می شوند. در مطالعه ای جدید، محققان دانشگاه پاریس، داده های بیش از 44000 بزرگسال 45 ساله و مسن تر در فرانسه را بررسی کردند.

شرکت کنندگان به طور دوره ای پرسشنامه هایی راجع به غذاهایی که در طی 24 ساعت گذشته خورده بودند، تکمیل می کردند و این بررسی حدود 7 سال به طول انجامید. در طول دوره مطالعه، حدود 600 شرکت کننده درگذشتند.

به طور متوسط، حدود 30 درصد کالری روزانه شرکت کنندگان از غذاهای فرآوری شده تهیه می شود. در این مطالعه 7 ساله مشخص شد هر 10 درصد افزایش در استفاده از غذاهای فرآوری شده شرکت کنندگان، خطر مرگ را تا 14 درصد افزایش می دهد.

در نتایج این یافته ها،عوامل دیگری که می توانند در خطر مرگ فرد تأثیر بگذارند از جمله درآمد و سطح تحصیلات، شاخص توده بدنی (BMI)، فعالیت بدنی، سیگار کشیدن، کالری دریافتی کل، مصرف الکل، سابقه خانوادگی، سرطان یا بیماری های قلبی نیز در نظر گرفته شده اند.

غذاهای فرآوری شده حاوی مقادیر زیادی سدیم و قند هستند و فیبر کمی دارند. این مواد به نوبه خود ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و سرطان شوند.

علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که مواد شیمیایی اضافه شده در طول فرآیند تولید، اثرات مضر داشته باشند. به عنوان مثال برخی از فرآیندهای مورد استفاده برای نگه داری گوشت ممکن است ترکیباتی به نام هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAHs) تولید کنند که با ابتلا به سرطان در ارتباط هستند. برخی از ترکیبات مورد استفاده در بسته بندی یا ذخیره مواد غذایی فرآوری شده مانند بیسفنول A) BPA) ممکن است در فعالیت هورمون ها در بدن اختلال ایجاد کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید