معترضان نژادپرستی در انگلیس برای دومین روز شعارهای اعتراضی سرداده و راهپیمایی کردند.

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا،  هزاران انگلیسی معترض به نژادپرستی و قتل شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس سفیدپوست این کشور در دومین روز از تظاهرات سراسری در انگلیس شعارهای اعتراضی سرداده و راهپیمایی کردند.

شرکت کنندگان از اقشار مختلف مردم از اقلیت‌ها، ملیت‌ها، مذاهب و اصناف گوناگون برای اعلام همبستگی با معترضان امریکایی مقابل سفارت این کشور در لندن دست به تظاهرات زدند.

آنها که بیشتر جوانان سیاهپوست بودند، شعارنوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی برخی نوشته بود: "سیاهی جرم نیست"، "باید کنار هم بایستیم" و "سکوت هم‌دستی در قتل است."

هم زمان معترضان در شهرهای دیگر انگلیس از جمله منچستر، ادینبرو، گلاسکو، بریستول، نوریچ، کاونتری، دربی و کول‌چستر دست به تظاهرات مشابهی زده‌اند.  آنها دیروز هم در اقدام مشابهی در خیابان‌های لندن راهپیمایی کرده و شعارهای اعتراضی سردادند.

معترضان ابتدا مقابل پارلمان انگلیس که فاصله چندانی با دفتر نخست وزیری ندارد تجمع کرده و شعار عدالت‌خواهی سردادند.  آنها سپس به دسته‌های مختلف تقسیم شده و برای ادامه اعتراض خود راهی نقاط استراتژیک پایتخت شدند.

گروهی برای اعتراض به سیاست‌های نژادپرستانه دولت لندن راهی وزارت کشور و کاخ سلطنتی، گروه دیگری راهی سفارت آمریکا و گروهی هم به سمت دفتر نخست وزیری راهپیمایی کردند.

در جریان تظاهرات مقابل دفتر نخست وزیری، بین معترضان و نیروهای امنیتی درگیری پیش‌ آمد که به مجروح شدن ۱۴ افسر پلیس و دستگری ۱۳ تظاهر کننده منجر شد.

کرسیدا دیک رئیس پلیس لندن خشونت‌ها در جریان تظاهرات دیروز را تکان دهنده و غیر قابل توجیه خواند.

مقام‌های انگلیسی که نگران گسترش تظاهرات سراسری و تشدید درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای امنیتی در این کشور هستند به اعلام همبستگی با معترضان و در عین حال صدور هشدارهای سلامتی درباره کرونا پناه برده‌اند.

«مت هنکاک» وزیر بهداشت انگلیس ویروس کرونا را همچنان یک تهدید جدی در حوزه سلامت نامیده و از مردم خواسته تا در تظاهرات شرکت نکنند.

«پریتی پتل» وزیر کشور انگلیس هم در اظهارنظری خطاب به معترضان تصریح کرد: سلامتی مردم در این مقطع باید در اولویت قرار گیرد.

قتل جورج فلوید در آمریکا باعث شده تا در روزهای اخیر تظاهرات گسترده‌ای علیه خشونت پلیس و نژادپرستی در این کشور و سایر کشورهای جهان برگزار شود.

فلوید سیاهپوست آمریکایی ششم خردادماه به دست یک افسر پلیس سفیدپوست به نام «درک شووین» در ایالت مینه‌سوتا کشته شد.

موج اعتراض‌ها به این اقدام نژادپرستانه تا پشت درهای کاخ سفید هم کشیده شد، به گونه‌ای که نیروهای ویژه ضد شورش برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کردند.

رهبران دو حزب اصلی سیاسی انگلیس خواستار واکنش صریح نخست وزیر به سرکوب تظاهرکنندگان آمریکایی و توقف صادرات تجهیزات ضد شورش به این کشور شده‌اند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در اظهار نظری دو پهلو، خشونت‌ها در آمریکا را محکوم، اما تصریح کرده که نژادپرستی در جامعه انگلیس جایگاهی ندارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید