ماجرای افزایش قیمت بنزین یا سهمیه بندی آن به روش‌ها خاص از جمله اختصاص سهمیه به هر فرد ایرانی بحثی است که این روزها حسابی داغ است و حتی نمایندگان هم به آن ورود کرده‌اند.

به گزارش سلام نو، ماجرای افزایش قیمت بنزین یا احتمال سهمیه بندی سوخت در کشور متولیان زیادی دارد و در شرایطی که دولت و وزارت نفت ظاهرا در کوتاه مدت برنامه ای برای افزایش نرخ سوخت ندارند، نمایندگان مجلس به فکر جلوگیری از قاچاق سوخت و افزایش مصرف بنزین در کشور افتاده اند.

تازه ترین طرح نمایندگان مجلس در این راستا که طی روزهای گذشته خبرساز شده است، طرحی عجیب است که برمبنای اختصاص یک لیتر بنزین روزانه به ازای هر نفر از جمعیت کشور طراحی شده است. براین اساس افراد فاقد خودرو که استفاده ای از این سهمیه ندارند می توانند در یک سامانه جامعه، سهمیه خود را به افراد دارای خودرو بفروشند. این در شرایطی که براساس آمار بسیاری از جایگاه های سوخت نیز در معرض خطر ورشکستگی قرار گرفته اند.

اسدالله قره خانی الوستانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این خصوص می گوید: عده‌ای از نمایندگان مجلس طرحی را مبنی بر اینکه به هر ایرانی در هر روز یک لیتر بنزین داده شود ارائه کرده‌اند. وی افزود: بر همین اساس قرار است سامانه‌ای ویژه این کار راه‌اندازی و تعبیه شود که بنزین در آن خرید و فروش شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی همچنین تصریح کرد: در مورد جایگاه‌های سی ان جی هم مصوبه‌ای داشتیم مبنی بر اینکه سوخت‌گیری خودرو‌های سرویس‌ عمومی، تاکسی و وانت بارها باید در اولویت باشند.

از طرف دیگر این گمانه زنی مطرح شده است که چنین طرحی حتی در صورت اجرا نمی تواند جلوی قاچاق سوخت در کشور را بگیرد و صرفا انگیزه ای برای باز توزیع سهمیه بنزین به تمامی اقشار جامعه خواهد بود. اما در راستای جلوگیری از قاچاق، احتمالا چاره ای جز افزایش نرخ بنزین وجود ندارد و مسلما افزایش نرخ بنزین نیز اثرات تورمی خود را به دنبال خواهد داشت. در همین رابطه امروز اعلام شد که دولت و مجلس تا پایان سال 98 برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند و بنابراین در چنین شرایطی اجرای طرح اختصاص بنزین سهمیه ای به تمامی جمعیت نیز می تواند در هاله ای از ابهام قرار بگیرد، چرا که این طرح بدون افزایش قیمت بنزین، تاثیری بر روی میزان قاچاق سوخت از کشور نخواهد داشت. به خصوص که طراحی و اجرای سامانه ای با قابلیت عضویت 80 میلیون نفر و امکان تبادلات مالی، با پیچیدگی های فنی و عملکی بسیاری همراه است که می تواند هزینه مادی و زمانی زیادی را به دنبال داشته باشد. لذا باید منتظر ماند و دید که سرنوشت این طرح جالب و البته عجیب نمایندگان مجلس در مجلس شورای اسلامی چه خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید