تحقیقاتی که اخیراً در یکی از دانشگاه های معتبر دنیا انجام شده است، نشان می دهد، احتمال دوقلو باردار شدن زنان پس از سن 30 سالگی بالا می رود، این امر به دلیل واکنش تکاملی برای مبارزه با کاهش ماندگاری جنین رخ می دهد.

با وجود اینکه دانشمندان قبلاً به خوبی به این موضوع پی برده بودند که احتمال دوقلو باردار شدن زنان در میانه عمر بالا می رود، یافته های تحقیقاتی که امروز در یک مجله معتبر پزشکی منتشر شده اند، تاریخچه تکامل علت این پدیده را توضیح می دهند.

یکی از دانشمندانی که این تحقیقات را انجام داده است، گفت: دفعات تخمک گذاری مضاعف برای حفظ باروری زنان تکامل یافته است. دفعات تخمک گذاری مضاعف به معنی آزاد شدن دو تخم در یک چرخه قاعدگی است.

این دانشمند در ادامه می گوید:" تحقیقات ما نشان می دهد که احتمال آزاد شدن دو تخمک با افزایش سن زنان  افزایش می یابد، زیرا واکنش تکامل یافته کاهش وابسته به سن به مانداگاری جنین وابسته است ."

دانشمندان کشف کردند با استفاده از آزمایش های شبیه سازی شده، توانستند که در جمعیت موروثی، تکامل به یک سناریوی کمک می کند که به موجب آن دو تخم آزاد می شوند اما فقط یکی از آنها متولد می شود، این موضوع نشان می دهد که تولدهای دوقلو به جای اینکه یک راه برای افزایش تولید مثل باشد، یک نتیجه فرعی برای بارور شدن هستند.

بسیاری از کشورها در طی چند دهه گذشته شاهد افزایش فراوان دوقلوزایی بوده اند. این امر به دلایلی همچون استفاده از تکنیک های کمک بارداری، بهبود تغذیه و تأخیر در فرزندآوری روی می دهد.

دانمشندان در چندین داشنگاه در سراسر دنیا برای انجام شبیه سازی با استفاده از مدل های ریاضی همکاری کردند.

محققان به منظور پاسخ به الگوی افزایش و کاهش تولدهای دوقلو با سن مادر، دریافتند که اکثر خانم ها در سنین بالا به احتمال قوی در طی هر چرخه دو تخمک آزاد می کنند. با این وجود فقط تعداد کمی از این تخمک ها منجر باروری دوقلو می شود.

محققان شواهد مهمی را ارائه می دهند که چگونه تکامل گذشته هنوز هم بر زندگی مدرن تأثیر گذار است. این موضوع بیانگر این مسئله است که به تأخیر انداختن فرزندآوری احتمال دو قلو زایی را بالا میبرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید