با افزایش جمعیت، شیوع بیماری آلزایمر نیز افزایش می یابد. مطالعات در مورد آلزایمر نشان می دهند که رژیم غذایی ممکن است در پیشگیری یا تاخیر در بروز این بیماری نقش داشته باشد.

آلزایمر که هیچ درمانی شناخته شده ای ندارد، 60 تا 80 درصد از کل موارد زوال عقل را تشکیل می دهد و ششمین عامل مرگ و میر است. در حالی که علائم و نشانه های زیادی برای تشخیص بیماری آلزایمر وجود دارد، اما مهم ترین نشانه آن مشکل در به یاد آوردن اطلاعات تازه آموخته شده است.

از دیگر علائم این بیماری می توان به سردرگمی در مورد وقایع، زمان ها و مکان ها، تغییرات شدید خلق و خوی  و مشکل در صحبت کردن اشاره کرد. علاوه بر این آلزایمر ممکن است علائم مرتبط با تغذیه مانند فراموش کردن نحوه استفاده از کارد و چنگال، از دست دادن اشتها یا فراموش کردن وعده های غذایی قبلی را نیز داشته باشد.

علائم دیگر ممکن است شامل کاهش وزن ناخواسته، مشکل در بلع یا بلع بدون جویدن، فراموش کردن نحوه غذا خوردن یا نوشیدن و خوردن مواد غیرخوراکی باشد.

براساس آخرین تحقیقات، انجمن آلزایمر اعلام کرده است که مصرف برخی رژیم های غذایی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و زوال عقل را کاهش دهند.

رژیم مدیترانه ای

این رژیم پرطرفدار شامل غذاهای گیاهی مانند میوه، سبزیجات و غلات کامل است. این رژیم همچنین دارای غذاهای حاوی چربی های سالم از جمله روغن زیتون، ادویه جات، ترشی جات، ماهی ها، مرغ و لبنیات است. مصرف گوشت قرمز و نمک در این رژیم محدود است.

مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است به جلوگیری یا تأخیر در بروز بیماری آلزایمر تا 1 الی 3 سال کمک کند.

دقیقاً مشخص نیست چگونه رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند به تأخیر یا جلوگیری از زوال عقل کمک کند. برخی از تئوری ها حاکی از آن است که مقادیر زیاد آنتی اکسیدان این رژیم غذایی می تواند در پیشگیری از آلزایمر نقش داشته باشد، در حالی که برخی دیگر حدس می زنند که مقدار بالای چربی های مفید ممکن است به سلامت عروق کمک کند، درنتیجه می تواند برای سلامت بهتر مغز مفید باشد.

رژیم غذایی دش (DASH)

تحقیقات کمتری در مورد رژیم غذایی دش وجود دارد، اما این الگوی غذایی توسط انجمن آلزایمر در تأخیر و پیشگیری از بیماری آلزایمر تأیید شده است. رژیم غذایی دش شامل مصرف مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غذاهای سرشار از پتاسیم و غلات سبوس دار و محدود کردن چربی های اشباع، نمک و قندهای اضافه است.

چندین مطالعه نشان داده اند که رژیم غذایی دش با کاهش سطح چربی خون و فشار خون، سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد. سلامت قلب و عروق به طور مستقیم با سلامت مغز و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در ارتباط است.

رژیم غذایی MIND

این رژیم غذایی به طور خاص برای سلامت مغز ایجاد شده است و ترکیبی از رژیم های مدیترانه ای و دش است که توصیه های خاص تری دارد. در رژیم غذایی MIND، افراد باید هر هفته شش وعده یا بیشتر از سبزیجات سبز برگ و یک وعده غذای گیاهی به صورت روزانه میل کنند.

درمان آلزایمر با مصرف مواد غذایی

تحقیقات در مورد رژیم غذایی برای درمان بیماری آلزایمر محدود است و هیچ نسخه غذایی خاصی وجود ندارد. با این حال تغذیه مناسب ضروری است و توصیه های متعددی وجود دارد که می تواند به افراد مبتلا به آلزایمر کمک کند:

●       از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

●       همزمان با غذا خوردن تلوزیون تماشا نکنید

●       برای جلوگیری از سردرگمی، از قرار دادن مواد غذایی زیاد روی میز خودداری کنید

●       فقط یک یا دو ماده غذایی را همزمان سرو کنید

●       از بشقاب های با طرح های شلوغ استفاده نکنید

●       با عجله غذا نخورید و برای آن وقت صرف کنید

●       تنوع غذایی داشته باشید

●       اگر درحال کاهش وزن هستید، از مصرف مکمل های غذایی غافل نشوید

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید