از گوشه و کنار کشور اخبار حکایت از افزایش قیمت مسکن از ابتدای اردیبهشت دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی پیش تر در اظهاراتی گفته بود بازار مسکن اگر به صورت منفرد مورد بررسی قرار بگیرد نباید با افزایش قیمت رو به رو شود. مشکل اینجا است در شرایط فعلی کمتر بخشی از اقتصاد است که بتوان آن را منفرد و تک بعدی تحلیل کرد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: بازار مسکن بعد از اینکه روزهای فاجعه بار خود در فروردین سال جاری را گذراند حالا درگیر شیب زیاد قیمتی شده به طوری که این روند رو به رشد موجب شده تا مسئولان قضایی باز هم اقدام به اعمال ممنوعیت برای درج قیمت در آگهی ها در سایت ها کنند.

به گزارش سلام نو، پس از چالش سنگینی که بازار خودرو را درگیر کرد اوایل هفته جاری بود که پلیس فتا درج قیمت مسکن را در سایت های اینترنتی ممنوع کرد. این در حالی است که برخی ازجمله فعالان بازار مسکن معتقدند درج قیمت های نامتعارف در آگهی های اینترنتی می تواند بازار مسکن را آشفته کند و مسیر را برای سوداگری و سفته بازی هموار کند. از این منظر بازار مسکن و بازار خودرو شباهت زیادی به یکدیگر دارند.

از گوشه و کنار کشور اخبار حکایت از افزایش قیمت مسکن از ابتدای اردیبهشت دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی پیش تر در اظهاراتی گفته بود بازار مسکن اگر به صورت منفرد مورد بررسی قرار بگیرد نباید با افزایش قیمت رو به رو شود. مشکل اینجا است در شرایط فعلی کمتر بخشی از اقتصاد است که بتوان آن را منفرد و تک بعدی تحلیل کرد.

با وجود اینکه بسیاری معتقدند نمی توان چشم انداز مناسبی برای آینده بازار مسکن در سال جاری ترسیم کرد اما حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران معتقد است بسیاری از افرادی که در بهمن سال گذشته قصد خرید و فروش مسکن را داشتند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی دست نگه داشتند به نظر می‌رسد که از اردیبهشت وارد این بازار شوند، به همین منظور در آینده نزدیک شاهد رونق گرفتن معاملات مسکن خواهیم بود.

در فروردین سال 99 حدود 1200 معامله در بازار مسکن صورت گرفت و این نشان می دهد از هر سه نفر حداقل دو نفر به خاطر شرایط کرونا از خرید مسکن انصراف داده اند و آن را به بعد موکول کرده اند. بر همین اساس انتظار می رود نبض بازار در اردیبهشت ماه تندتر از فروردین بزند. نبضی که این روزها نامنظم می زند. میانگین قیمت مسکن در تهران حدود 15.5 میلیون تومان است و همچنان بازار مسکن از کرونا تاثیر می پذیرد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان رکود بازار مسکن که سال 98 هم دامن بازار را گرفته بود در سال 99 هم ادامه خواهد داشت. افزایش قیمتی که در بازار ایجاد شده با توجه به عدم همسویی با قدرت خرید مردم، رکود در معاملات ساختمانی را موجب می شود.

آمارها نشان از آن دارد که قیمت مسکن در سه سال اخیر معادل 254 درصد رشد داشته است. با توجه به اینکه به نظر نمی رسد در سال 99 خبری از اعمال سیاست های مالیاتی نباشد نباید انتظار دور شدن دلالان و سفته بازان از بازار را داشت.

در بین تحلیل‌های گوناگون بازار در سال 99 رئیس گروه اقتصاد مسکن دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی مهم ترین سناریوی محتمل بازار مسکن را عدم جهش برای بازار مسکن می داند. به گفته نرگس رزبان پیش بینی می‌شود رشد قیمت مسکن در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۷ حداکثر معادل ۳۰ درصد رقم بخورد.

بهبود بازار مسکن در دوران پساکرونا نیازمند عوامل متعددی است. در شرایطی که ارزش پول ملی در همین چند ماه با مخاطره جدی رو به رو شده و نوسانات نرخ ارز بازار را بالا و پایین می کند خیلی نمی توان به آینده کوتاه مدت بازار مسکن امیدوار بود.

مشاهده معاملات و توجه به پراکندگی قیمت در نقاط مختلف شهر نشان از آن دارد که مناطق 18،10،9،17و 20 بیشترین افزایش قیمت و مناطق 2،1،5،6 و 12 کمترین افزایش قیمت را در بازار مسکن شهر تهران در یک بازه زمانی دو ساله منتهی به اسفند 98 داشته اند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید