حمید سمندریان کارگردان و مترجم سینما و تلویزیون در 9 اردیبهشت 1310 در تهران متولد شد و در تاریخ 22 تیر 1391 در سن 81 سالگی در منزلش به دیار باقی شتافت، وی سابقه کارگردانی نمایش های شاخصی نظیر «ملاقات بانوی سالخورده»، «کرگدن»، «باغ وحش شیشه ای»، «ملاقات بانوی سالخورده»، «مرغ دریایی» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : امروز نهم اردیبهشت ماه مصادف با سالروز تولد کارگردان، مترجم و مدرس بی بدیل سینما وتئاتر ایران، حمید سمندریان است و به همین مناسبت خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سلام نو به بررسی زندگی این هنرمند فقید از طلوع تا غروب پرداخته است که در ادامه خواهید خواند.

تولد :

استاد حمید سمندریان  متولد 9  اردیبهشت 1310 در شهر تهران است، وی فعالیت بازیگری خود را با تئاتر و همزمان با دوره دبیرستان آغاز کرد، وی در دوره دبیرستان در کلاس‌های بازیگری تئاتر به مدیریت عبدالحسین نوشین و زیر نظر اساتیدی نظیر حسین خیرخواه، عباس شباویز و نصرت کریمی آغاز کرد.

ادامه تحصیل در کشور آلمان :

وی پس از اتمام دوره دبیرستان برای ادامه تحصیل رهسپار آلمان شد و در آن جا در رشته مهندسی به ادامه تحصیل پرداخت، سمندریان پس از تحصیل در رشته مهندسی شوفاژ سانترال در دانشگاه صنعتی برلین، وارد کنسرواتور عالی موسیقی و هنرهای نمایشی در شهر هامبورگ شد و پس از آن به موسسه ادوارد مارکس ملحق شد و پس از شش سال شاگردی ادوارد ماکس به صورت حرفه ای کار بازیگری و کارگردانی تئاتر را از آلمان آغاز کرد.

بیشتر بخوانید :

از طلوع تا غروب با عارف لرستانی / آمپولی که منجر به مرگ بازیگر شد

بازگشت به ایران و اولین فعالیتش در ایران :

استاد حمید سمندریان پس چند سال فعالیت در کشور آلمان به دعوت ادارهٔ هنرهای نمایشی دراماتیک ادارهٔ کل هنرهای زیبای ایران به کشور و نخستین کار خود را در ایران در سال ۱۳۴۰ برای تلویزیون و با عنوان تله‌تئاتر «جراحی پلاستیک» نوشته پیر فراری، کارگردانی کرد.

وی در سال 1341 به همراه مهدی فروغ هنرستان آزاد «هنرهای دراماتیک» را زیر نظر اداره هنرهای زیبای کل کشور راه اندازی کردند و در همان سال نمایشنامه «دوزخ با در بسته» اثر ژان پل سارتر را در سالنی که خودش به همراه دوستانش در اداره هنرهای دراماتیک تاسیس کرده بودند، بر روی صحنه برد.

او پس از موفقیت هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک، در سال 1348 به همراه مهدی نامدار «دانشکدهٔ تئاتر دانشگاه تهران» را تاسیس و تدریس در دانشگاه را آغاز کرد.

ازدواج :

حمید سمندریان در سال 1351 با هما روستا که یکی از دانشجویانش محسوب می شد و به تازگی از اروپا به ایران آمده بود، ازدواج کرد و درست ده سال بعد از وی صاحب فرزندی به نام کاوه شد، کاوه تنها یادگار استاد حمید سمندریان و هما روستا می باشد که هرگز وارد عرصه هنر نشد و به سراغ رشته کامپیوتر رفت.

منع فعالیت در دانشگاه و تاسیس رستوران :

درسال 1357 پس از انقلاب، بسیاری از استادان نظیر حمید سمندریان به دلیل شبهاتی که نسبت به کمونیست بودن آنها وجود داشت از هرگونه فعالیت دانشگاهی آنها جلوگیری شد، حمید سمندریان نیز به خاطر ترجمه نمایشنامه «دایرهٔ گچی قفقازی»، نمایشنامه‌ای از برتولت برشت نویسندهٔ آلمانی، از تدریس در دانشگاه منع شد و به کمک تعدادی از دانشجویان تئاترش نظیر حمید لبخنده، احمد آقالو به نشانه اعتراض اقدام به تاسیس رستورانی به نام «141» در خیابان فلسطین کرد.

بازگشت استاد به آشیانه اش :

با وساطت بهروز غریب پور شاگرد سابق حمید سمندریان، مجدد وی به تئاتر و دانشکده هنرهای زیبا بازگشت و در سال ۱۳۷۳ اقدام به تأسیس کلاس‌های آزاد بازیگری و کارگردانی کرد که اکثر هنرپیشه های مطرح امروز سینما و تلویزیون ایران حاصل آموزشگاه بازیگری است که حمید سمندریان در سال 1373 دایر کرد.

درگذشت :

استاد حمید سمندریان پس از تحمل سالها مبارزه با بیماری سرطان لوزالمعده، سرانجام ساعت ۵ صبح روز پنج‌شنبه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۱ در سن ۸۱ سالگی در خانهٔ خود در خیابان بزرگمهر دعوت حق را لبیک گفت و تئاتر و شاگردان و طرفدارانش را به سوگ ابدی فرو برد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید