مقامات آمریکایی در واکنش به خبر مرگ کره شمالی واکنش قابل توجهی داشتند. ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا این خبر را جعلی دانست و وزیر امور خارجه گفت که مهم نیست چه کسی در پیونگ‌یانگ در راس امور باشد، آمریکا تنها به دنبال خلع سلاح اتمی این کشور است.

سلام نو – سرویس بین‌الملل: این روزها اخبار متفاوتی از وضعیت سلامتی رهبر جوان و پر جنب و جوش کره شمالی مخابره می‌شود. برخی منابع غربی و مخالفان حکومت این کشور از مرگ او خبر می‌دهند و برخی دیگر هم‌چون رسانه‌های چین و کره جنوبی مرگ کیم جونگ اون را تکذیب می‌کنند.

تمام شایعات از آن‌جا شروع شد که رهبر کره شمالی در مراسم رسمی برزگداشت سالروز تولد پدر بزرگش در روز ۱۵ آپریل غایب بود. این بزرگ‌ترین واقعه سال در کره شمالی و نشانه احترام به پایه گذار کره شمالی است، کسی که در این کشور مقامی نزدیک به خدایی دارد و نماد حکومت حساب می‌شود.

کیم ایل سونگ به عنوان بنیانگذار کره شمالی این‌قدر مهم است که ظاهرا اون جوان برای شبیه شدن به او چندین عمل جراحی پلاستیک را انجام داده است. با توجه به این اهمیت و غایب نبودن اون در مراسم سال‌های پیش بسیاری این غیبت را نشانه وخامت حال اون ارزیابی کردند و حتی از مرگ او خبر دادند.

منبع تمام اخبار هم به خبری باز می‌گردد که سه شنبه گذشته در سایت روزنامه کره شمالی منتشر شد. این سایت که توسط پناهندگان و تبعیدی‌های این کشور به روز می‌شود خبر داد که در تماسی تلفنی مطلع شدند اون از ماه اوت سال گذشته با بیماری قلبی دست و پنجه نرم می‌کند و حالا حال و روزش وخیم شده.

آخرین باری که گزارش و تصاویر کیم جون اون در رسانه های دولتی کره شمالی منتشر شد روز ۱۲ آپریل و در یک مراسم نظامی بوده. با این حساب او حدود دو هفته است که در برابر دوربین رسانه‌ها ظاهر نشده.

البته این چنین غیبتی آن چنان برای اون عجیب و غریب نیست و او سابقه این چنین غیب و ظاهر شدن‌هایی را دارد. در سال ۲۰۱۴، کیم جونگ اون از اوایل ماه سپتامبر به مدت چهل روز از نظرها پنهان شد. همان زمان شایعات درباره مرگ یا برکناری او توسط کودتا بسیار داغ شد. اما در نهایت او با عصا در رسانه‌ها ظاهر شد و رسانه‌های کره شمالی تایید کردند که او درگیر بیماری بوده.

روزنامه "جونگانگ ایلبو" کره جنوبی اخیرا با استناد به برخی گمانه زنی‌های منابع کره شمالی اعلام کرد که رهبر کره شمالی زنده است و به تازگی عمل رینوپلاستی (استندگذاری) قلبی انجام داده است و اکنون در حال طی کردن دوران نقاهت است.

در این میان برخی منابع خبری گزارش دادند که کشور چین تیمی از متخصصان پزشکی خود را راهی کشور کره شمالی کرده است. خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع مطلع نوشته که سفر این تیم پزشکی چین در بحبوحه انتشار گزارش‌های ضد و نقیض درباره سلامت رهبر کره شمالی صورت گرفته است.

اگر اون بمیرد چه می‌شود؟

پرسش مهم این جا است که اگر اون بمیرد چه خواهد شد؟ کیم یو جونگ خواهر کوچک‌تر و مشاور نزدیک رهبر کره شمالی به عنوان محتمل‌ترین گزینه برای رهبری کره شمالی مطرح شده است. او وارث خون مقدسی است که وظیفه هدایت حزب و کشور را بر عهده دارد و در سال‌های اخیر در کنار برادرش حضور پررنگی داشته.

کیم یو جونگ نخستین بیانیه علنی خود را در ماه مارس ارائه کرد و در ماه ژانویه به عنوان معاون اول مدیر کمیته مرکزی حزب کارگر کره شمالی منصوب شد. او همچنین نماینده اون در بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ یانگ بوده است.

مقامات آمریکایی هم در واکنش به خبر مرگ رهبر کره شمالی واکنش قابل توجهی داشتند. ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا این خبر را جعلی دانست و وزیر امور خارجه گفت که مهم نیست چه کسی در پیونگ‌یانگ در راس امور است، آمریکا تنها به دنبال خلع تسلیحات اتمی کره شمالی است.

باید صبر کرد و دید رهبر پر جنب و جوش کره  شمالی دوباره در برابر دوربین‌ها ظاهر می‌شود و با ظاهر بی‌خیال خود به کار ادامه می‌دهد یا نه؟ او برای رسیدن به این نقطه از بسیاری از نزدیکان خود از جمله برادرش گذشت و در تلاش بود با مذاکره با آمریکا فصل جدیدی در زمامداری خود بگشاید. باید دید اون موفق به ادامه راه می‌شود یا نه؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید