ورود سرمایه گذاران کم اطلاع و کم تجربه به دلیل تحت تاثیرقرار گرفتن آنها از جریان سال 98 بازار سرمایه است. فردین آقابزرگی با بیان این نکته به سلام نو گفت: پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک و حداکثر تا تیر و مرداد سال 99 اصلاح قیمت با محوریت شرکت هایی که به صورت غیراصولی و غیرکارشناسی افزایش قیمت داشتند، اتفاق خواهد افتاد.

سلام نو - سرویس اقتصادی: این روزها با هجوم گسترده بسیاری از مردم به بازار سرمایه رو به رو هستیم. در این بین کم نیستند کسانی که بدون اینکه الفبای این بازار را هم بدانند اقدام به گرفتن کد بورسی کرده اند. در همین رابطه با یکی از کارشناسان بازار سرمایه گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم.

فردین آقابزرگی، تحلیلگر بازار سرمایه در همین راستا به سلام نو گفت: با توجه به مجموعه سیاست های پولی و مالی دولت و بانک مرکزی شرایطی فراهم شده که سایر بازارها قدرت جذب نقدینگی و هدایت نقدینگی سرشار 2500 هزار میلیاردی را ندارند. برهمین اساس بازار سرمایه به عنوان تنها گزینه و نه بهترین گزینه مقصد بسیاری از سهامداران شده است.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی ادامه داد: در این بین دو موضوع متضاد و منافع مخالف وجود دارد. یکی واگذاری سهام شرکت های دولتی چه در قالب ای تی ام چه در قالب پذیرش شرکت ها و فروش مثل شستا است. سهامداران عمده معیار و ملاک ارزیابی سهامشان ارزش روز دارایی ها است در حالی که سهامداران خرد باید صرفا واردات نقدی را ببینند. با توجه به این حجم وسیع استقبال، ناگزیر سرمایه داران بالقوه - با توجه به بازدهی قابل توجه 187 درصدی سال قبل - به سمت وارد کردن نقدینگی خود به بازار سرمایه تشویق می شوند. اینجا یک اختلاف فاحشی در منافع سودآوری در دوره میان مدت و بلندمدت اتفاق می افتد یعنی اصلاح قیمت صورت خواهد گرفت چرا که هیچگونه تناسبی بین مقاصد سرمایه گذاری کوتاه مدت و سفته بازی و بلند مدت وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین اظهار کرد:یکی از معایب حال حاضر اقتصاد ما تک محوری بودن بازار سرمایه و بورس است که صرفا برای کنترل سایر بازارها از جمله بازار ارز و یا جلوگیری از ورود نقدینگی به سایر بازارها که شاید کنترلش به راحتی امکان پذیر نباشد، است.

او دلیل ورود سرمایه گذاران کم اطلاع و کم تجربه را تحت تاثیرقرار گرفتن آنها از جریان سال 98 بازار سرمایه می داند. آقابزرگی در این باره بیان کرد: این ورود نقدینگی باعث شده در همین 16 روز کاری سال 99 بالغ بر 40 درصد بازدهی در بورس داشته باشیم. اتفاقی که البته خوب نیست. هر چه فاصله بین ارزش ذاتی یعنی مبتنی بر تنزیل عایدات و جریان نقدینگی آتی با ارزش جایگزینی بیشتر باشد احتمال اصلاح قیمت و برگشت قیمت ها شدت گرفته و زمان کوتاه‌تری خواهد داشت. بنابراین بهترین شرایط این است که در حال حاضر به سرعت ورود و پذیرش سهام شرکت های جدید با حدنصاب تازه اتفاق بیفتد. شستا عرضه شد با هر کد سه میلیون تومان. این جریان، نقدینگی نمی تواند جذب کند. درست است 7000 میلیارد تومان معامله شد اما نقدینگی لازم خیلی بیش از این چیزهایی است که خدمتتان عرض می کنم.

این تحلیلگر بازار بورس تصریح کرد: نکته دیگر فرآیند ارزش سرمایه شرکت ها از طریق سلب حق تقدم سهامدار عمده است. نکته بعد افزایش سرمایه از طریق شناسایی صرف سهام است که یعنی منابع عاید خود ناشر به صورت بازار اولیه شود. ما از سال 94 تاکنون تناسب موجه و معقولی بین حجم منابعی که در بازار اولیه در مقایسه با بازار ثانویه معامله شده و منتشر شده نمی بینیم. نسبت بازار اولیه به بازار ثانویه از سال 94، حدودا 45 درصد از حجم معاملات بوده و الان کمتر از 5 درصد شده که اتفاق خوشایندی نیست. لذا هرگونه معاملاتی که در بورس انجام می شود بخش عمده ای از آن به جریان سفته بازی برمی‌گردد.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی با بیان اینکه نظام اصلاح قیمت در بازار بورس اجتناب ناپذیر است، اضافه کرد: اگر عبور از معیارهای کارشناسی که ما به آن عبور از تحلیل های کارشناسی و ورود به شرکت های غیربنیادی می گوییم اتفاق بیفتد مطمئنا عدم تناسب قیمت روز سهام با عایدات حاصل از سرمایه گذاری بیشتر شده و متاسفانه منجر به متضرر شدن سهامداران خرد می شود. چون سهام دار عمده بلند مدت به ماجرا نگاه می کند و تفاوتی برایش ندارد اما سهامدار خرد منابع کمتری دارد و معمولا بازه زمانی سرمایه گذاری اش کوتاه تر است.پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک و حداکثر تا تیر و مرداد سال 99 این اصلاح قیمت با محوریت شرکت هایی که به صورت غیراصولی و غیرکارشناسی افزایش قیمت داشتند، اتفاق خواهد افتاد.

او با اشاره به آینده بازار بورس در هفته های آتی گفت: به واسطه پروزن بودن سهام بنیادی مثل گروه های پالایشی، پتروشیمی، فولاد و... که سرمایه های کلانی در بازار بورس دارند اینها باعث می شود ضرب اصلاح منفی شرکت های غیربنیادی گرفته بشود و کماکان شاخص رو به افزایش باشد و اصلاح قیمتی شرکت های دارای اختلاف فاحش بین ارزش ذاتی و ارزش بازار به شدت اتفاق بیفتد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید