اساسنامه پیشنهادی جدید فدراسیون فوتبال، این نهاد ورزشی را یک نهاد عمومی غیردولتی دانسته است.نکته ای که به وزارت ورزش اجازه دخالت مستقیم را می دهد.

به گزارش سلام نو، به این ترتیب و با اضافه شدن کلمه عمومی، اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال به صورت رسمی این فرصت را در اختیار نهادهایی مثل وزارت ورزش قرار می دهد تا دخالت مستقیمی در امور این فدراسیون داشته باشند.

البته تدوین کنندگان این اساسنامه باید مجوز فیفا را برای استفاده از کلمه عمومی که فدراسیون را از حالت خصوصی خارج می کند، بگیرند.

اما آنچه که باعث اضافه شدن این کلمه به اساسنامه قبلی شده، حساسیت های موجود در بخش های حاکمیتی مثل دولت و مجلس است و فدراسیون فوتبال قصد دارد با استفاده از این کلمه، اساسنامه ارسالی را در دولت و مجلس مصوب کند، تا این موضوع کاملا شکل قانونی به خود بگیرد؛ اگرچه برای نهادی مثل فیفا تصویب اساسنامه در دولت و مجلس اهمیتی ندارد و فیفا تنها مرجع قانونی تصویب اساسنامه محسوب می شود.

این همان نکته ای است که علی کفاشیان هم در مورد آن صحبت کرد و گفت در سال های گذشته به فیفا دروغ گفته ایم و اگرچه فدراسیون فوتبال یک نهاد غیردولتی بوده، مدام با دخالت دولت های مختلف روبرو بوده است.

البته هیچ کس نمی داند که اساسنامه قبلی (مصوبه کمیته انتقالی به ریاست محسن صفایی فراهانی) در دولت مورد تصویب قرار گرفت یا خیر. در آن زمان (دولت محمود احمدی نژاد) گفته شد که این اساسنامه مورد تصویب قرار گرفته، اما سابقه ای از این موضوع موجود نیست و ظاهرا از کمیسیون های فرعی اقدام به تصویب اساسنامه قبلی کرده بودند، تا حساسیتی در اینباره به وجود نیاید.

در حال حاضر با توجه به حساسیت بر مسائل فوتبال ایران باید دید که آیا پیش نویس اساسنامه پیشنهادی ارسالی به فیفا در این بند مورد تصویب قرار می گیرد یا نه. این قسمت از اساسنامه در صفحه اول و پیش از شروع بندها قیده شده و جهت گیری کلی مجمع و اساسنامه فدراسیون فوتبال را نشان می دهد و از اهمیت خاصی برخوردار است.

نسخه قبلی اساسنامه فوتبال که در آن فدراسیون به عنوان یک موسسه و نهاد عمومی غیر دولتی عنوان شده است. این نسخه مصوبه کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال به ریاست محسن صفایی فراهانی است.

/ورزش سه

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید