شاید با شنیدن نام این کیک احساس بدی به شما دست بدهد! و از تصور اسفناج داخل کیک وحشت‌زده شوید .اما نگران نباشید.اسفناج کوچک‌ترین تأثیری بر روی این کیک نخواهد داشت و شما می‌توانید خوردن یک کیک لطیف وانیلی البته با رنگی بسیار زیبا را تجربه کنید.

اگر شما می‌خواستید با استفاده از رنگ‌های خوراکی به چنین رنگی دست‌ یابید باید مقادیر بسیار زیادی رنگ مورد استفاده قرار می‌دادید.درحالی‌که با استفاده از رنگ‌دانه‌های طبیعی اسفناج و بهره‌مندی از خواص آن خواهید توانست کیکی با نمایی پسته‌ای داشته باشید. به‌خصوص در مراسم مذهبی با تم سبزرنگ این کیک گزینه مناسبی برای پذیرای شما خواهد بود و در قالب مافین نیز قابل تهیه است.

نکته

می‌توانید از همان ابتدا کمی از مواد کیک (حدود نصف پیمانه )را داخل یک قالب کوچک کیک یزدی یا هر قالب مناسب کوچک دیگری بریزید و جداگانه بپزید برای تزیین روی کیک خردکرده و استفاده کنید . در این صورت نیازی به برش زدن کیک نخواهد بود .می‌توانید مقدار کرم را دو برابر کرده و کیک را از وسط برش بزنید و علاوه بر سطح کیک از کرم برای لایه میانی استفاده کنید و موز حلقه شده نیز در وسط کیک بگذارید.

می‌توانید بجای وانیل از یک قاشق سوپ‌خوری رنده ریز پوست پرتقال استفاده کنید که عطر بسیار خوبی به کیک خواهد داد.

این کیک را در قالب مافین نیز می‌توانید تهیه کنید که مدت‌زمان پخت آن 20 دقیقه خواهد بود. سپس باکمی کرم داخل مافین ها را پرکرده و سطحشان را بپوشانید.یکی دوتا مافین را نیز پودر نموده و برای تزیین استفاده نمایید.یا آن را در قالب مستطیل با ارتفاع کمتری تهیه‌کرده و برش‌های لوزی بزنید و برای مراسم مذهبی سرو کنید.

اسفناج را باید داخل آب جوش بریزید.اگر اسفناج را داخل آب سرد ریخته و بعداً بجوشانید بدرنگ خواهد شد.

مقدار شکر کیک تا یک پیمانه نیز قابل‌تقلیل است.

این دستور 650 گرم کربوهیدرات 65 گرم پروتِئین 130 گرم چربی و 4030 کیلوکالری انرژی دارد.

مواد لازم برای کیک اسفناج:

·       تخم‌مرغ          3 عدد

·       شکر              یک و یک‌دوم پیمانه

·       روغن مایع       یک‌دوم پیمانه

·       پوره اسفناج     یک‌دوم پیمانه

·       شیر              یک‌دوم پیمانه

·       آرد               دو پیمانه

·       بیکینگ‌پودر   دو قاشق چای‌خوری

وانیل            یک‌هشتم قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای کرم پاتیسیر:

·       نشاسته ذرت        دو قاشق سوپ‌خوری

·       شکر                 یک‌چهارم پیمانه

·       تخم‌مرغ            یک عدد(یا دو عدد زرده)

·       شیر                 یک پیمانه

·       کره                  یک قاشق چای‌خوری

·       وانیل               نوک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کیک:

قالب متوسطی (22 سانتی‌متری) را چرب کرده و کف آن کاغذ روغنی بیاندازید و روی کاغذ را نیز چرب کنید.فر را با دمای 180 درجه سانتی‌گراد روشن کنید. تخم‌مرغ‌ها را همراه با شکر و وانیل با همزن بزنید تا پف‌کرده و کش‌دار شود.سپس به ترتیب روغن مایع  پوره اسفناج و شیر را اضافه و مخلوط‌کنید.آرد و بیکینگ‌پودر پودر را به‌تدریج داخل کیک الک کرده و کم‌کم در حال الک کرده هم بزنید تا مواد کیک یکدست شود مواد کیک را داخل قالب آماده ریخته و به مدت 40 دقیقه در طبقه وسط فر گرم شده قرار دهید تا پخته و سطح آن کمی طلایی شود.کیک را از فر خارج کرده و 5 دقیقه داخل قالب روی ولی سیمی خنک‌کنید.سپس کیک را روی توری سیمی برگردانید تا خنک شود .کاغذ روغنی کیک را جدا کنید .

در این فاصله کرم را آماده کنید: نشاسته ذرت و شکر را باهم مخلوط کرده و تخم‌مرغ را داخل آن بریزید و با همزن دستی هم بزنید تا خمیری شود.سپس شیر را به‌تدریج در حال هم زدن اضافه کرده و مخلوط‌کنید.مواد را روی حرارت گذاشته و هم بزنید تا شیر جوشیده و کرم غلیظ شود.آن را از روی حرارت برداشته و کره و وانیل را نیز مخلوط نمایید.روی کرم را با نایلون بپوشانید تا رویه نبندد و اجازه دهید تا ولرم متمایل به خنک شود.

یک‌لایه نازک از روی کیک را با چاقوی تیزی برش زده و کنار بگذارید و سطح کیک را به‌صورت یکدست با کرم پوشش دهید.سپس کیک بریده‌شده را داخل غذا ساز یا با دست ریز خورد کرده و برای تزیین روی کل کرم بپاشید. کیک را کاملاً خنک کرده و سرو نمایید.

طرز تهیه پوره اسفناج برای کیک:

برگ‌های حدود 300 گرم اسفناج را بدون ساقه  داخل آب جوش بریزید و حدود 5 دقیقه بجوشانید تا کاملاً پخته شود.سپس آن را آب‌کشی کرده داخل آب سرد بریزید سپس آب اضافی  آن را بگیرید و داخل غذا ساز یا مخلوط‌کن کاملاً پوره‌کنید به ای کیک مورداستفاده قرار دهید.روش فوق که به آن بلانچینگ می‌گویند به حفظ رنگ طبیعی سبزی‌ها در طول پخت کمک می‌کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید