به نظر می رسد اقدامات ضربتی دولت برای احیای دریاچه در طی سالهای اخیر ازیک سو و روی خوش نشان دادن نزولات جوی ازسوی دیگر باعث شده تا وضعیت دریاچه ارومیه بهبود پیدا کند. خبری که در این روزهای بدبیاری باید آن را مغتنم شمرد.

سلام نو – سرویس اجتماعی: در بین این همه اخبار ناامید کننده و ناگوار خبر خوشحال کننده ای از شمال غربی کشور شنیده می شود که باید آن را مغتنم شمرد. خبر این است که دریاچه ارومیه از همیشه حالش بهتر است.

به گزارش سلام نو، به نظر می رسد اقدامات ضربتی دولت برای احیای دریاچه در طی سالهای اخیر ازیک سو و روی خوش نشان دادن نزولات جوی ازسوی دیگر باعث شده تا وضعیت دریاچه ارومیه بهبود پیدا کرده و دیگر خبری از پیش بینی های نگران کننده نباشد.

خوشبختانه  تراز سطح آب دریاچه ارومیه در هم سنجی انجام شده در قیاس با سال گذشته ۳۶ سانتی متر و در مقایسه با اول مهرماه آبی سال جاری ( دوره دوازده ماهه برای سنجش میزان بارندگی) ۴۱ سانتی متر افزایش یافته است.

به گفته یوسف غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی و عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه وسعت دریاچه در تراز یاد شده حدود سه هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع است که نسبت به مشابه سال قبل حدود ۲۳۷.۴ کیلومتر مربع افزایش داشته و در مقایسه با متوسط درازمدت بیش از یکهزار و ۴۱۱ کیلومتر مربع کاهش دارد.

در ده سال گذشته مردم ارومیه شعری با خود زمزمه می کردند که معنای فارسی آن این بود: بیایید برویم گریه کنیم  و دریاچه ارومیه را با اشک‌هایمان پر کنیم . در حالی که شواهد حاکی از آن بود که 80 درصد دریاچه خشک شده و کارشناسان هشدار می دادند در صورت ادامه این روند ساکنان اطراف دریاچه به خاطر احتمال طوفان های نمک ناگزیر به مهاجرت هستند آمار و ارقام نشان از آن دارد که وضعیت دریاچه ارومیه در بهترین وضعیت خود در طی ده سال گذشته است.

طبق آخرین آمار مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در استان آذربایجان غربی ۲۷۹.۲ ملیمتر بارش داشته ایم که در قیاس با میانگین بلند مدت این استان با افزایش ۲۱ درصدی همراه بوده است. ضمن اینکه سال قبل در آذربایجان شرقی ۳۹۶ میلیمتر باران و برف بارید که ۷۱ درصد بیشتر از میانگین بلند مدت بود.

اگرچه حال دریاچه ارومیه این روزها خوب است و حجم آب آن با افزایش یک میلیارد و ده میلیون مکعبی به ۴ میلیارد و ۶۲۰ میلیون متر مکعب رسیده اما هنوز برای رسیدن به تزار اکولوژیک راه زیادی در پیش است. دریاچه ارومیه به ۹.۵ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد و این در حالی است که امید می رود سالانه ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه وارد شود.

پرداخت حقابه دریاچه ارومیه و همچنین کشاورزی های بی حساب و کتاب را می توان دو عامل تاثیرگذار در خشکی دریاچه دانست. دراین بین کشت محصولات آب بر علی رغم هشدارهای مکرر همچنان ادامه دارد. هرچند فرهاد سرخوش معتفد است شرایط بهتر از قبل است. مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در این باره به ایسنا گفته آبیاری به روش نوین و اصلاح الگوی کشت در دستور کار قرار گرفته است. سرخوش ضمن اشاره به این موارد تصریح می‌کند: در گذشته کشت محصولاتی مانند چغندر و ذرت که نیاز آبی بالایی دارند به‌فور در مناطق حوضه آبریز ارومیه انجام می‌شد اما ما با اصلاح الگوی کشت و جایگزینی گیاهان دارویی و در برخی مناطق زعفران - با همکاری جهاد دانشگاهی و جهاد کشاورزی استان-  سعی کرده‌ایم تا آب کمتری در حوزه کشاورزی در این منطقه مصرف کنیم. او همچنین گفته دریاچه ارومیه همواره باید مدیریتی مشخص داشته باشد تا بتواند حقابه آن را تامین کند

بسیاری از ابتدا وقتی بحث احیای دریاچه ارومیه جدی شد بر این باور بودند امکان بازگشت دریاچه ارومیه وجود ندارد و حتی بحث تبدیل بخش هایی از دریاچه ارومیه جدل های زیادی ایجاد کرد. شرایط کنونی اما امید زیادی در دل مردم ارومیه ایجاد کرده و حتی در اتفاقی کم سابقه گونه های جدید جانوری در این زیست بوم مشاهده شده است.

ستاد احیای دریاچه ارومیه در تلاش است تا در مدت ده سال از سال 94 تا 1404 دریاچه را به تراز اکولوژیک خود برساند. هرچند از برنامه خود نزدیک به دوسال عقب است. با این حال اخبار خوشایند این روزها امید بسیاری را بین مردم و علاقه مندان به محیط زیست ایجاد کرده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید