کیانوش جهانپور سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: امروز هراس و نگرانی هفته اول اسفند را نداریم و امیدواریم در اردیبهشت و خرداد به کنترل بیماری برسیم.

به گزارش سلام نو، کیانوش جهانپور سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، در نشست خبری با اصحاب رسانه که از طریق ویدئو کنفرانس، گفت: بیش از ۶۰۰ نفر در کشور زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت هستند که ممکن است نظرات خودشان را ارائه بدهند. این نظر مسلما نظر وزارت بهداشت نیست. اینکه از ایمنی گله‌ای استفاده می‌کنند، واژه‌درستی نیست. واحد شمارش انسان گروه است. بنابراین ایمنی گروهی یک رخداد است که ممکن است اگر بشریت در برابر یک بیماری بی دفاع باشد اتفاق بیافتند. تا جایی که بنده اطلاع دارم، در هیچ جای دنیا به عنوان یک تمهید استفاده نمی‌شود. ما باید تلاش کنیم که بار بیمارستان‌ها را کاهش دهیم نه با این منطق که از این ستون به آن ستون فرج است.

وی ادامه داد: ما هم‌اکنون در هراس و نگرانی هفته اول اسفند نیستیم و امیدواریم همین حس را در ماه آینده نسبت به امروز داشته باشیم. احتمال دارد که بتوانیم طی ماه اردیبهشت و خرداد به کنترل بیماری برسیم. اما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم. ما با آغاز فصل سرد آنفولانزا را داریم. اگر کرونا هم بماند، باید در پاییز از دو مهمان پذیرائی کنیم.

جهانپور در ادامه بیان کرد: ما سه استان داریم که بیماریابی فعال را پیش گرفته‌اند که مسلما آمارشان افزایش پیدا می‌کند. این در سه استان اتفاق افتاده است و ربطی به روند بیماری ندارد. در کل ما می‌دانیم که در ۴ یا ۵ استان روند افزایشی داشتیم که نسبتا به ثبات رسیده است. خراسان رضوی، فارس و آذربایجان شرقی و غربی تقریبا به پایداری رسیده است.

کیانوش جهانپور، گفت: بنیاد جانبازان و مستضعفان و آستان قدس رضوی، در کنار نظام سلامت بوده است. ستاد اجرائی فرمان امام، به لحاظ سرعت، کیفیت و وسعت خدماتی که به ما ارائه دادند، بسیار چشم‌گیر عمل کردند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا بیان کرد: علامت‌ها در ویروس‌های مختلف متفاوت است. ناراحتی‌های پوستی شایع نیست اما در بیماری‌های عفونی شناسائی شده است. اما راش‌های پوستی اختصاصی و شایع نیست و نمی‌تواند موارد مهم تشخیص باشد. با توجه به اینکه عواقب خاصی هم ندارد، نگرانی ایجاد نمی‌کند.

جهانپور در ادامه تشریح کرد: مراکز مراقبت بالینی با همکاری ارتش، بسیج و هلال احمر و موسسات خیریه ایجاد شد. در استان‌هایی بنا به براورد نیاز شکل گرفت. البته در بسیاری از استان‌ها عملا نیاز نشد. به دلایلی از این جمله که در بسیار از شهرها تخت خالی باقی ماند و طبیعتا مریض را ارجاع نمی‌دادند. و اینکه برخی هم از اینکه بیمارانشان در قرنطینه در نقاهتگاه‌ها باشند استقبال نکردند که این بدلیل فرهنگ جامعه است. اگر هر آن نیازی به این فضاها ایجاد شود ما تجهیزات را آماده داریم.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، گفت: سامانه ثبت مشاغل مشکلی نباید داشته باشد. فقط نباید وی‌پی‌ان داشته باشند و اینکه از اکسپلورر استانداردی استفاده کنند. شهروندان توجه کنند که ضریب امنیتی سایت‌ها اجازه نمی‌دهد که وارد سایت شوند. اگر با این اقدامات مشکلات حل نشود به ما اطلاع دهند.

وی گفت: ما پیش‌بینی می کردیم ۲ میلیون ۷۰۰ هزار مشاغل بازگشائی شوند. مشاغل غیررسمی هم باید به این سامانه بپیوندند. این شامل مشاغل ضروری است.

جهانپور گفت: در رابطه با درمان بیماران افغان باید بگویم که یکی از مشکلات جدی ما با اتباع خارجی این است که با مهاجری روبرو هستیم که مدارک درستی ندارد. ما با افرادی با هویت غیررسمی مواجهیم. آنهایی که برگه اقامت یا بیمه سلامت داشته اند مشکلی نداشتند. اما افرادی که مدارک هویتی ندارند، برای بیمارستان‌های ما دردسرساز است زیرا نمی‌توانند به ازای بیمار هزینه‌ها را از بیمه درخواست کنند. با این وجود ما سعی می‌کنیم، مشکلات را حل و فصل کنیم. بخش‌نامه وزیر بهداشت است که اگر بیمار اتباع خارجی مبتلا به کرونا باشد، هزینه درمان او رایگان است.

/خبرآنلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید