با توجه به اینکه از همین حالا در بهترین شرایط نزدیک به دو سال تا کشف منشا و واکسن ویروس کرونا زمان باقی است باید شرایطی ایجاد شود تا در ماه های آینده افراد شاغل بتوانند بارها و بارها در هفته تست کروناویروس بدهند. این امر نیازمند تعبیه دستگاه هایی است که محققان و پژوهشگران امیدوار به ابداع آن هستند. بنابر اعلام برنامه‌نویسان رایانه «هوش مصنوعی» می‌تواند با استفاده از اشعه ایکس، سریع‌ افراد مبتلا به کروناویروس را تشخیص دهد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: در هم تنیدگی مقوله سلامت و اقتصاد اگرچه همواره امری روشن بوده اما این روزها که کرونا هر دوی این مفاهیم را به طور توامان هدف گرفته بیشتر از همیشه ابعاد این مساله برای ما باز شده است. در حالی که اقتصاد ایران چشم اندازی تاریک تر از پیش بینی ها در انتظار دارد تصمیم سازی برای چگونگی مهار این بحران بسیار دشوارتر شده است.

به گزارش سلام نو، اسفند ماه وقتی بالاخره خبر ورود ویروس کرونا به ایران تایید شد انتظار می رفت پیک بیماری تا روزهای نخست فروردین باشد. بعد از چندی این پیک را نیمه فروردین دانستند و حالا که از آن موعد هم گذاشته ایم با توجه به سینوسی شدن آمار ابتلا نمی توان گفت چه زمانی این ویروس در کشور روندی نزولی پیش خواهد گرفت.

بسیاری امید داشتند طرح سه فوریتی مجلس مبنی بر تعطیلی یک ماهه کشورهمراه با تامین نیازهای مردم رای بیاورد. با وجود اجازه رهبری در رابطه با برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی این طرح با موافقت نمایندگان رو به رو نشد. سعید نمکی وزیر بهداشت هم در اظهاراتی عجیب گفته تا آخر ماه اردیبهشت ویروس کرونا مهار خواهد شد.

این اظهار وزیر بهداشت در حالی مطرح شده که روز گذشته دکتر مردانی، متخصص بیماری های عفونی در شبکه خبر حاضر شد و گفت بر اساس تحقیقات تا حدود یک سال دیگر 30 تا 70 درصد مردم جهان به این بیماری مبتلا می شوند. او البته ابراز امیدواری کرده که این افراد پس از بهبود مصونیت پیدا کنند و پس از این مرحله قدرت زمین گیر کنندگی کرونا همچون آنفولانزای معمولی باشد.

دولت این روزها در دوراهی سختی گیر کرده است. تلاش برای مقابله حداکثری با کرونا نیازمند راکد ماندن فعالیت های اقتصادی است. رکودی که چنانچه ادامه دار باشد می تواند اقتصاد کشور را از هم فرو بپاشد. از سوی دیگر از سرگیری فعالیت ها در حوزه اقتصادی نه تنها منجر به مهار بحران نمی شود که می تواند این ویروس را بیش از حد تصور بگستراند.

امید می رفت که شیوع بیماری همزمان با فصل گرما به حداقل برسد اما یافته های جدید علمی چنین چیزی را تایید نمی کند. برخی از صاحب نظران حتی معتقدند این ویروس در نیمه دوم سال در پاییز و زمستان می تواند بدتر از وضعیت فعلی باشد. در چنین شرایطی هیچ راهکاری جز یافتن مسیری که از اقتصاد و سلامت افراد به صورت متوازن حفاظت کند وجود ندارد. اما این راهکار چیست؟

با توجه به اینکه از همین حالا در بهترین شرایط نزدیک به دو سال تا کشف ویروس کرونا زمان باقی است باید شرایطی ایجاد شود تا در ماه های آینده افراد شاغل بتوانند بارها و بارها در هفته تست کروناویروس بدهند. این امر نیازمند تعبیه دستگاه هایی است که محققان و پژوهشگران امیدوار به ابداع آن هستند. بنابر اعلام برنامه‌نویسان رایانه «هوش مصنوعی» می‌تواند با استفاده از اشعه ایکس، سریع‌ افراد مبتلا به کروناویروس را تشخیص دهد.

مهدی پازوکی، اقتصاددان معتقد است در حال حاضر سیاستگذاری مناسب کار دشواری است اما در گزینش بین دو گانه حفظ سلامت یا نگهداشت اقتصاد، اولویت قطعی و حتمی با حفظ سلامت عمومی جامعه است چرا که اگر سلامت جامعه تامین نباشد حتماً اقتصاد کشور هم دچار مشکل می شود.

با این حال همان طور که خود پازوکی هم مطرح کرده رها کردن کلیت فضای اقتصادی کشور کار اشتباهی است. به گفته این اقتصاددان اگر تولید کنندگان در حوزه تولید مواد غذایی یا به اصطلاح عمومی تر در بخش امنیت غذایی فعال نباشند بعد از یک مدت در کشور کمبود شدید اقلام اساسی ایجاد می‌شود که این موضوع به هیچ وجه مورد خواست و تایید مردم نیست..

در شرایط فعلی شرکت های خصوصی و غیرخصوصی که امکان فعالیت دورکاری دارند باید برنامه ویژه ای برای چند ماه آینده ترتیب دهند. اگرچه امید می رود خیلی زودتر از اینها این ویروس ضریب نفوذش کاهش پیدا کند.

کرونا نه تنها در ایران بلکه در همه جهان شاخص های اقتصادی را زیر و رو کرده است. پیش بینی ها از رشد اقتصادی صفر درصد در سال جاری میلادی و رشد اقتصادی منفی در سال های آینده حکایت دارد. به نظر می رسد این بحران قرار است تا حدی برطرف و سپس به یک واقعیت در متن زندگی مردم جهان تبدیل شود. بر همین اساس باید شاهد ظهور ابزارهای جدیدی برای از بین نرفتن اقتصاد باشیم. ابزارهایی که نه تنها اقتصاد بلکه همه ابعاد زندگی مردم جهان پس از کرونا را دستخوش تحول خواهد کرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید