فعلا بیش از همه استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان در معرض خطر هستند. از بهمن 98 در ده استان نیمه جنوبی کشور شاهد ریزش ملخ های صحرایی بودیم که خوشبختانه مبارزه نسبتا خوبی با این ملخ ها انجام شد.

سلام نو – سرویس اجتماعی: در کنار همه معضلات این روزها و در حالی که هفته هاست ترند اول روز اخبار مربوط به ویروس کرونا است ملخ هایی که از چند روز پیش وارد کشور شده بودند حملات خود را آغاز کردند. حملاتی که گفته می شود از سال گذشته گسترده تر هستند.

به گزارش سلام نو، اولین بار سال گذشته بود که شاهد هجوم حجم غیرقابل انتظاری از هجوم ملخ ها به کشور بودیم. اتفاقی که باز هم تکرار شده است. فعلا بیش از همه استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان در معرض خطر هستند. از بهمن 98 در ده استان نیمه جنوبی کشور شاهد ریزش ملخ های صحرایی بودیم که خوشبختانه مبارزه نسبتا خوبی با این ملخ ها انجام شد.

به گفته محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور خاستگاه اصلی این ملخ ها کشورهای عربستان، یمن، اتیوپی و اریتره در حاشیه دریای سرخ هستند. این ملخ ها که ملخ های صحرایی نام دارند به صورت جسته گریخته در کشورهای هند و پاکستان هم دیده شده اند.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور در رابطه با دلیل هجوم این ملخ ها به کشور گفته فاز اصلی هجوم این نوع ملخ به نقاطی است که منابع غذایی مطلوب، پوشش گیاهی مناسب و رطوبت در خاک برای تخم‌گذاری این آفت وجود دارد که مناطق و استان‌های جنوبی کشور ما از آن جمله است. او با اشاره به آب و هوای مناسب کشور در ماه های اخیر ضمن تاکید بر تامین ادوات و امکانات و سموم مورد نیاز در استان های جنوبی کشور هجوم ملخ ها در سال جدید را گسترده تر دانسته است.

پیش بینی ها حکایت از آن دارد که مبارزه با ملخ ها حداقل تا سه چهار ماه آینده ادامه دارد و باید در این مبارزه سطحی بیش از یک میلیون هکتار پایش شود. در این بین همکاری دولت و کشاورزان باید به بهترین شکل انجام شود. با توجه به اینکه مبارزه با ملخ ها ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی مشور دارد چنانچه مقابله با این آفت شکست بخورد به لحاظ اقتصادی ضربه سنگینی به کشور وارد می شود. خوشبختانه سخنگوی سازمان حفظ نباتات از همکاری خوب بین کشاورزان و مأموران سازمان حفظ نباتات خبر داده و تاکید کرده با توجه به اقدام به‌موقع و موثر بر این آفت غلبه خواهیم کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه سم پاشی با سم قارچ کش در دستور کار قرار گرفته است از احتمال شیوع بیماری خطرناک برگ زرد گندم خبر داده  و خاطرنشان کرده با سم پاشی هم از شیوع احتمالی این بیماری جلوگیری می شود هم نگرانی درباره هجوم ملخ ها وجود نخواهد داشت.

خوشبختانه اوضاع حمله ملخ ها به مزارع کشور بحرانی نیست با این وجود انتظار می رود همان قدر که در مقابله با ویروس کرونا جدیت وجود دارد در رابطه با هجوم ملخ ها به مزارع هم همین رویه وجود داشته باشد.

استاندار فارس از اختصاص 28 میلیارد ریال بودجه استانی برای مقابله با ملخ ها خبر داده است. باقی استانها هم بودجه نسبتا خوبی برای این کار کنار گذاشته اند. روی هم رفته آن طور که لطیفی، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور گفته تاکنون ۲۰ میلیارد تومان برای پیشگیری و مقابله با ملخ اعتبار اختصاص یافته است و اکنون هم ۸۷۵ کیلومتر از استان بوشهر سم‌پاشی شده است و کانون‌های آلوده هم ردیابی شده‌اند.

تجربه سال 98 و دانستن تبعات هجوم ملخ ها باعث شده آمادگی بیشتری برای مقابله با ملخ های صحرایی وجود داشته باشد. هرچند امسال هجوم ملخ ها بیشتر است و اقدامات جدی تری می طلبد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید